Det er Propaganda som har spurt noen av Norges fremste reklame-, sponsor— og markedsføringseksperter hvem de anser som ansiktene med mest reklameverdi her i landet.

Kronprins Haakon topper listen, men er ikke tilgjengelig for reklameoppdrag. Derfor seiler skuespiller Ane Dahl Torp, hovedrolleinnehaver i "Gymnaslærer Pederesen" opp som den mest attraktive norske kjendisen i reklameøyemed.

Her personene med mest reklameverdi:

  1. Kronprins Haakon
  2. Ane Dahl Torp
  3. Marit Bjørgen
  4. Kjetil Andre Aamodt
  5. Jonas Gahr Støre
  6. Kari Traa
  7. Kåre Konradi
  8. Gro Harlem Brundtland
  9. Ole Gunnar Solskjær
  10. Kjell Inge Røkke Kronprinsen Haakon virker samlende, sier forsker ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO), Runar Døving til Propaganda. - Selv de som helst vil ha republikk liker ham, og antakelig ville han blitt valgt til president om det ble republikk.

Det er forholdsvis få politikere i listen over "ti på topp", og SIFO-forskeren mener det er en tabbe å satse på dem. Han mener de mest verdifulle ansiktene er politisk ufarlige.

— Selv den mest populære politiker er det en stor minoritet som misliker, forklarer Døvig.

Sportsutøverne er populære blant aktørene i reklamebransjen, og media/underholdning er det nest mest populære området å hente reklamefjes fra, skriver Propaganda.

Disse kandidatene nådde nesten opp:

Petter Solberg, Jens Stoltenberg, Morten Harket/A-ha, Sissel Kyrkjebø, Celina Midelfart, Finn Schjøll, Henrik Bjørnstad, Petter Stordalen. (Aftenpostens nettutgave)

Reklamebransjen kårer skuespiller Ane Dahl Torp til det mest verdifulle ansiktet i Norge.
REUTERS / ARND WIEGMANN