— Det er ingen som mottar sjekker og putter dem rett i lomma. Det fremstilles nærmest sånn, og det er jo ikke sånn bransjen fungerer. Vi er ikke en hel haug med kjeltringer, men det kan jo nesten se ut som om noen tror det, sier Odd Reitan til NRK.

Reitan sier at det kan hende at det forekommer tilfeller hvor leverandører blir skviset ut, men at det da dreier seg om konkurranse.

— I de tilfeller vi har slike eksklusive leverandører, det vil si dem som bare leverer til oss, så har det blitt til på grunn av vårt ønske om å få skreddersøm og effektiv logistikk for å få en lavere pris, sier han.

Den siste uka har Dagens Næringsliv (DN) og Aftenposten avdekket hvordan de store matkjedene bruker sin makt overfor leverandørene. Leverandører skal være presset til å betale store beløp for å få den beste plasseringen i butikkhyllene, eller for i det hele tatt å få innpass i kjedenes butikker. Ifølge DN kan det dreie seg om summer på til sammen 3 milliarder kroner i året.

Dessuten skal det være en utbredt kultur med gaver og gratisreiser.