Det er bærtid. Og tid for en smoothie — som du lager på en-to-tre. Har du ikke egen hage, får du kjøpt sesongens bær i butikken og i torgutsalgene.- Og synes man det er for dyrt å kjøpe bær, eller ikke har egen hage, kan man plukke både bjørnebær, blåbær og bringebær i Oslomarka. Alt kan brukes i smoothien. Det er nesten bare fantasien som setter grenser, ler informasjonssjef Britt Kåsin ved Opplyningskontoret for frukt og grønnsaker.

Sunn kos.

En smoothie er en tyktflytende og forfriskende drikk laget av moset frukt eller bær og eventuelt isbiter og yoghurt. I tillegg til at det er godt, er det faktisk kjempesunt, fullt av vitaminer, fiber og antioksidanter.- Og så er det så morsomt og lettvint å lage. Enklere enn å safte og sylte. Og sunnere, blant annet fordi smoothie ikke tilsettes sukker. Det er bare å blande i vei. Litt søl blir det, men godt er det, sier Kåsin.

Frys ned først.

Det er mange måter å lage en smoothie på. Men den bør inneholde isklumper eller frosne bær eller frukt for at den skal tykne. Noen frosne bananbiter, eller frosne biter fra et eple eller annen bær eller frukt gjør nytte som "isklumper". Bland med ferske bær eller frukt, hell blandingen i en smoothiemaskin, kjøkkenmaskin, blender eller hurtighakker. Maskinene som benyttes, må kunne mose frukt, bær, frosne ingredienser og eventuelt yoghurt til en flytende, drikkbar masse.- Nå er jordbærsesongen på hell. Derfor kan det være lurt å fryse jordbærene og benytte dem som isklumper i smoothien, tipser Kåsin.Flere kiosker, kafeer og forretninger i Oslo selger smoothies. Kjøp deg en og smak. Husk bare at det skal være ekte ingredienser, ikke konsentrater eller syltetøy.

Georgsen Tone