Sjekk værvarselet her. Les også:

Inne i Fyrsundet gikk i går sjøen brunsvart og seig. I vikene legger tungoljen seg i le, og sjøfugl sliter med å komme seg vekk. Selv små oljeflekker på fjærdrakten vil bety den visse død siden fuglene mister isolasjonen og vil fryse til døde. Ingen vet hvor mye bunkersolje som fortsatt er igjen i vraket, men i går kom det ut flere tonn da nye tanker må ha blitt punktert. I alt er cirka 135 tonn olje nå tatt opp fra oljelekkasjen.— Dette er ikke gode nyheter, men heller ikke uventet. Jeg tror ikke det er mulig å redde vraket fra å bli slått i stykker og rase ut, sier ordfører Erling Walderhaug (H) i Fedje. – Vi har fått opp mer olje, men det blir nå uansett mindre mengder. Været er fortsatt så dårlig ute ved vraket av akterenden at det har vært umulig å jobbe der, sier informasjonsrådgiver i Kystverket Ane Eide Kjæraas til NTB mandag kveld.I akterskipet kan det være så mye som 100 tonn olje igjen. Av dette er 70 tonn diesel, mens resten er smøreolje, girolje og hydraulikkolje.– De store oljeflakene blir naturlig nedbrutt på havet, men det som må ryddes, er de mengdene som kom seg inn i bukter og viker og som er sperret inne med lenser. Dette arbeidet vil ta flere måneder, sier Kjæraas.Bulkskipet «Server» gikk i ballast fra Årdalstangen mot Murmansk da kokken om bord fredag kappet av seg en finger. Derfor gikk skipet inn mot Fedje for å sette av det syke mannskapet. Skipet fløt høyt i sjøen og hadde antagelig ikke fylt opp tankene med nok ballastvann. - Kapteinen greide ikke å holde skipet på ren vestlig kurs ut Fedjeosen. Farten sank, og den sterke vinden tok tak i fartøyet, vedgår direktør Nicolas Wilmot i forsikringsselskapet Gard. Dermed mistet skipet styringsfarten og drev rett i brottene ved Hellisøy fyr.

Bildene viser bruddstedet på MV «Server».
SJØFORSIKRINGSSELSKAPET GARD