Les også:

— Det har vært noen forsinkelser nå om morgenen, sier kommunikasjonssjef Åge Christoffer Lundeby i NSB til Aftenposten.no torsdag morgen.

— Når det oppstår et så massivt brudd som i går blir togene stående. Vi har brukt natta på å kjøre tog ut til startstedene for rutene de skal kjøre. Men et tog fra Kongsvinger og to tog som skulle gå fra Moss greide vi ikke å få på plass til avgangstiden, derfor ble de forsinket. I tillegg var nattoget fra Bergen 16 minutter forsinket. Men ellers er det bare mindre forsinkelser i dag, sier Lundeby.

Han forventer ikke at onsdagens massive togproblemer vil forplante seg videre til togratfikken i dag.

— Forutsatt at det ikke oppstår noen feil igjen er vi ganske sikre på at trafikken vil gå som normalt for våre kunder, sier Lundeby.

Saken fortsetter under annonsen.

Sjekk om toget ditt er i rute her.

all togtrafikk gjennom Oslo lammet fra klokken 12 til rundt klokken 18 på grunn av en jordfeil på signalanlegget ved Oslo Sentralstasjon. FOTO: SVEND OLE KVILESJØ
SVEND OLE KVILESJØ

Sto i seks timer

I går var først all togtrafikk gjennom Oslo lammet fra klokken 12 til rundt klokken 18 på grunn av en jordfeil på signalanlegget ved Oslo Sentralstasjon. Først rundt fem timer etter at feilen oppsto fant Jernbaneverket feilen og fikk rettet den opp.

Deretter sto all trafikk over Oslo S og Nationaltheatret igjen i en time fra 20 til 21 onsdag kveld, etter at en jordfeil på nytt hadde slått ut styringssystemet.

— Hvordan kan det oppstå signalanleggfeil på slike viktige knutepunkt igjen og igjen, og hvofor tar det så lang tid å få rettet opp feilen?

— Jordfeilen i går skyldtes strøm på avveie, som fører til at signalanlegget går ned. Er det feil eller indikasjoner på feil må trafikken stanses, da har vi ikke kontroll på hvor togene er. Vi beklager at det skjer, særlig når det tar så lang tid å rette opp. Oslo S er et stort anlegg og det er et veldig omfattende anlegg å søke gjennom for å finne feilen. Det er årsaken til at det tok så lang tid. Signalanlegget på Oslo S er gammelt. Anlegget er sikkert, men det er helt klart at fornyingsprossessen er viktig for å unngå den typen feil som vi hadde i går, sier pressevakt Trude Isaksen i Jernbaneverket til Aftenposten.no.

Jernbaneverket er i gang med et større fornyelsesprosjekt for å forbedre infrastrukturen i Oslo-området, deriblant på Oslo S. I arbeidet inngår blant annet å bytte ut sporveksler, skinner, sviller, kjøreledninger og strømforsyningen ved sentralstasjonen.

Tusenvis av passasjerer ventet i timevis på buss for tog onsdag. FOTO: SVEND OLE KVILESJØ
SVEND OLE KVILESJØ

Køer og kaos

I kaoset som oppsto da tusener av pendlere ikke kom seg hjem onsdag fikk NSB kritikk fra frustrerte passasjerer for å ikke stille med mange nok busser kjapt nok.

— Jeg har ikke problemer med å forstå kritikken, og jeg har stor forståelse for at folk er frustrerte. Men jeg vil samtidig påpeke de utfordringene som oppstår når så mange mennesker skal avgårde med buss. For å transportere 5000 mennesker - og det var lang flere i går - trenger vi 100 busser. Det er en drøy kilometer med busser, og det er ekstremt krevende å få så mange om bord. Så må vi hele tiden satse på å bli bedre til å takle slike situasjoner. Men det er nesten umulig at det ikke blir kaotisk i slike situasjoner, svarer Lundeby.