Solbrillen er diktatorens accessoir fremfor noen. Fra Chiles Augusto Pinochet til dagens Kim Jong-un i Nord Korea. Og de har ikke plukket trikset ut av løse luften, for å si det sånn; den aller første «solbrillen» av røkfarget krystall oppsto på 1100-tallet i Kina for at mistenkte ikke skulle se dommerens øyne under avhør. Det ble også sagt om den romerske keiseren Nero at han likte å se gladiatorkampene gjennom smaragdstener.En eldgammel herskerteknikk, med andre ord. Enten målet er å undertrykke, forføre eller simpelthen skjule sin identitet.

Gutta boys-briller

Om øynene er sjelens speil, så er det definitivt noe med det sjelløse ansiktet som får gutta til å se tøffere ut. Hva ville Tom Cruise vært uten sine Ray Ban pilotbriller i Top Gun? Eller Arnold Schwarzenegger i Terminator? Eller Will Smith i Men in Black? Til og med de knalltøffe gutta som Slash i Guns N' Roses brukte Ray Ban Wayfarers for å se enda tøffere ut på 80-tallet.

afp000729848-TmeclMTvrF.jpg

På denne tiden hadde nemlig solbrilleprodusenten Ray Ban tegnet kontrakt med en agent i Hollywood og betalte solide penger for å sikre massiv produktplassering av solbrillene, som gjennom hele 70-tallet hadde befunnet seg i skyggenes dal.

Høy kjendisfaktor

Kontrasten til de på alle måter solskinnspregede 60-årene var stor.

I tillegg til alle filmstjernene som helt frivillig og gratis brukte solbriller både på og utenfor lerretet, lanserte Foster Grant – det første amerikanske solbrillemerket – en utrolig vellykket reklamekampanje. Ikke minst den senere konemordanklagede basketspilleren O.J. Simpson så farlig tøff ut i solbriller. Han var en av mange berømte modeller for det lenge nokså enerådende solbrillemerket under motto: "Who’s that behind those Foster Grants?»

Tilslørte stjernepiker

Gåtefulle og utilnærmelige kvinner har også vist seg å ha en enorm tiltrekningskraft gjennom tidene. Og selv de mest bløthjertede blant oss kan se farlig spennende ut når bare nese og kinnben stikker sånn passelig ut under solbrilleinnfatningen.

Overjordisk vakre Greta Garbo var først ute med sine Foster Grants på 1930-tallet. Det amerikanske firmaet, opprinnelig kjent for hårkammer og bøyler, får æren for de første «skyggebrillene». Og det var først og fremst den blomstrende amerikanske filmindustrien som sørget for solid drahjelp de første årene.

afp000730054-phl55sz0SA.jpg
Ukjent

Særlig 60-tallet ga industrien et solid løft med kjendiser som Peter Sellers, Anita Ekberg, Woody Allen og Audrey Hepburn

Blomsterbarnas favoritt

Solbrillen kan også brukes som et anti-establishment statement. De små, trillrunde Teashade-brillene – en slags Henrik Wergeland-briller med farget glass, ble en klassiker sent på 60-tallet, takket være John Lennon og en hel hippie-generasjon. Det var det nærmeste man kom en populær solbrille på 70-tallet.

Også blinde menn, som Ray Charles og Stevie Wonder, har bidratt til solbrillens celebrity-effekt.

Men få er i ettertid blitt stående som 60-tallets solbrillebruker som Jaqueline Kennedy Onassis. I hennes tilfelle ble solbrillene snarere en identitetsmarkør enn et forsøk på anonymitet. De store, runde brillene hennes er senere udødeliggjort som Jackie O'-briller.

Fargede glass

Dråpeformede pilotbriller? Store, runde Jackie O-briller eller trange hornbriller à la Woody Allen?

-Uansett er det retro for alle pengene, særlig 60-tallets futurisme og de gamle filmstjernebrillene er inspirasjonskilde, sier motefotograf og brilledesigner Dusan Reljin.

Og de store, stramme, mørke rammene som dekker bortimot halve ansiktet, er like aktuelle for kvinner som for menn.

Designer Tom Fords nye signaturbrille denne sommeren – en særdeles kraftig acetatutgave av pilotbrillen, er særlig typisk for denne trenden. For ja, pilotbrillen holder stand – men altså i en mer ekstrem utgave for dem som vil ha det aller siste. Alternativt med farget glass – som er stort denne sommeren.

afp000730298-TnvxwZmgcT.jpg

Også den såkalte «hornbrillen» både Woody Allen og Andy Warhol har udødeliggjort, er tilbake.

-Men nå kommer den i såkalt Tokyo-tortoise, med litt mer kontrast mellom nyansene i brunt og hvitt, sier Reljin.

60-tallet

Stella McCartney, som lanserte sin sommerkolleksjon forrige uke, har noen fine eksempler på det. Særlig signaturbrillen, i såkalt D-form (rett overkant og bueformede glass) er typisk, men hun viser også «skilpadde-briller» i kraftige farger som rosa og blått. For sterke, miksede farger på innfatningen er også typisk for denne sommeren.

Sommerens varierte trendbilde oppsummeres forbilledlig på Prada.com/eyewear i små filmsnutter. Fra de store, dramatiske filmstjernebrillene til de fargesterke innfatningene og den sterke 60-tallsinnflytelsen.

afp000730299-UNz0QV6WyG.jpg

-Jeg liker særlig sportsbrillene til Porsche og Lamborghini fra 60-tallet og de italienske Persol-brillene fra 70-tallet, så min design er veldig påvirket av det, sier Reljin.

Han designer bare briller som passer til ham selv av resirkulert, bomullsbasert acetate for det amerikanske merket Selima.