Knivingen mellom det rødgrønne alternativet og regjeringspartiene blir sterkere for hver dag som går. Men den høye temperaturen og de spenstige innspillene i valgkampen gjenspeiles ikke i kreative valgboder og offensivt valgmateriell. Det mener strategisk direktør Paal Tarjei Aasheim i McCann og strategisk rådgiver Anne Margrete Børjesson i Scandinavian Design Group.De to har vurdert partienes valgkampboder og valgkampmateriell for Aftenposten Aften. Ingen av dem jobber for politiske partier, og de har vurdert budskap og design på partiuavhengig grunnlag.Hverken Børjesson eller Aasheim er særlig imponert over det de ser langs byens paradegate.— Jeg får en "på slutten av salget"-følelse, det er sånn valgkampen fremstår. Her er det mye hummer og kanari med ballonger, karameller og klistremerker. Dette er elleville dager på Karl Johan, der alt er på tilbud, fastslår Aasheim.

Etterlyser tydelighet.

Undersøkelser viser at flere og flere velger parti i løpet av valgkampen. Derfor mener de to at partiene burde vært mer offensive og bruke standen til å vise hva partiet virkelig står for. - Det ser ut som om det viktigste ved bodene er å ha et sted å legge brosjyrene. Partiene har store flater i bodene, men bruker dem ikke til å si noe. De mener mye, men er ikke tydelige nok i sitt budskap. Partiene burde drive mer profilerende aktiviteter, overraske litt mer og få folk til å stoppe opp. Jeg tror det er penger ut av vinduet å dele ut kulepenner og ballonger til barna, konstaterer de.Børjesson mener moderpartiene bør lære av ungdomspartiene til neste valgkamp:- Ungdomspartiene er tøffere i uttrykket og har en annen kommunikasjonsform. Kr.F.s ungdomsparti har en stilig plakat, og Sosialistisk Ungdom har propagandainspirerte plakater. Selv om moderpartiene skal treffe velgere i alderen 18 til 100 år, kunne de godt latt seg inspirere av de unge, påpeker hun.

Trenger hjelp.

RVs og Høyres boder er de som tydeligst plasserer seg i det politiske landskapet, men også Fr.p. får skryt for å treffe målgruppen sin gjennom campingutstyret: Folk flest. De andre partiene er mer uklare og trenger hjelp, mener de.- Det ser ikke ut som partiene har mye penger til skikkelig valgkampmateriell. De eneste som har et bra slagord er SV, og Ap. har ordentlig gjennomarbeidet materiell. Resten av partienes materiell ser ut til å være laget på autopilot. De hadde hatt godt av profesjonell hjelp, mener Aasheim.

- Det er parodisk at Høyre som er for utvidede åpningstider, stenger boden klokken 18, mens SV har de beste selgerne mener Paal Tarjei Aasheim. Mari Lund Arnem deler ut pins og annet materiell til potensielle velgere.
Frilanser