• Monica Ullmann er et fyrverkeri til vanns og til lands. Hun er en lidenskapelig svømmer.

    FOTO: METTE BUGGE

Ikke som andre idrettsutøvere

Monica har hatt kreft og slag. Hun vasser i NM-gull. Nå har 80-åringen tatt master i idrettsmedisin.

Hun har nylig tatt mastergrad i idrettsmedisin, og lurer på om hun skal fortsette med doktorgraden. Ullmann lever og ånder for idrett, ikke minst idrett for eldre. Hun er selv eksemplet på at motgang gjør sterk, at alt er mulig, at en bølge eller to ikke skal stoppe henne. For Ullmann svømmer like gjerne ute, som inne.Dette rivjernet av et kvinnfolk, opprinnelig svensk, bosatt på Lillehammer, og advokat, har forsket på europeiske svømmere over 65 år. Ullmann startet selv med konkurransesvømming da hun var over 60 år. Hun avsluttet for øvrig jusstudiene ti år tidligere, og fikk etter hvert sitt eget eiendomsselskap i OL-byen. Før det hadde hun vært lærer i gymnastikk.

Havfruen.

Nå kommer hun opp av vannet som en havfrue, som om hun bodde i bassenget. Sannheten er at Ullmann er der ofte, fire-fem ganger i uken, minst. Hun svømmer fri og butterfly. Da hun oppdaget hva svømming betyr for kropp og sjel, ble hun helfrelst. Hun er som en misjonær i badedrakt, ivrig med å fortelle at alle eldre som har muligheter til det, burde komme seg på dypt vann. Hun vil at de eldre skal få egne baner i svømmehallen på morgenkvisten, slik at de kan starte dagen på den mest forfriskende måten. Lunsjsvømming ville også vært topp. Selv er hun fast inventar i svømmehallen på Jorekstad, sammen med de andre i morgengjengen.Hun kunne lett ha svømt videre, i sitt eget, hurtige tempo, uten å bry seg om andre, men det vil hun ikke. Ullmann ønsker å reise rundt land og strand, til eldreforeninger, organisasjoner, kommuner, politikere, for å fortelle om dette vanvittige gode at eldre blir friskere av å svømme. Hun kommer hvis hun bare får betalt for bensinen på bilen. "Grandma Masters", som hun kalles, med sine mange NM-gull, med flere medaljer fra EM, ligner en sjøorm der hun crawler fort frem i vannet. Hun er i sitt rette element.

Ustoppelig.

- Tre måneder før jeg skulle være med i NM for første gang, fikk jeg brystkreft, sier hun uanfektet. - Og like før jeg skulle være med i EM for tre år siden fikk jeg slag.Ja, det var vel omtrent da at man også fant ut at hun hadde brudd i ryggen. Men det var først da hun opererte knærne at hun havnet i rullestol. Hun dro med den til Florida for å delta på en ti dagers instruktørkurs i svømmeopplæring, fortsatte på krykker og ble brutalt kastet i vannet. Etter fem dager og minst fem timers trening i vannet hver dag kunne hun kaste krykkene også, til legens store forskrekkelse.- Jeg er ikke som alle andre, kommenterer 80-åringen.- Jeg er sprek som ei loppe.Hun er nesten som en hel eldrebølge alene. Gjennom forskning fant hun ut det hun trodde på forhånd, at eldre som svømmer holder seg sunne og friske lengre, og at de har bedre livskvalitet. De er mindre deprimerte, ikke så ensomme, og mindre utsatt for å få blant annet hjerteproblemer og artrose.

Ta ansvar!

Hun ville ikke synse, hun ville vite. Derfor tok en mastergrad i godt voksen alder, på instituttet for molekylær medisin og kirurgi ved Karolinska Institutet i Stockholm. Etter ett års studier fikk den evigunge studenten sogar en invitasjon til Doc Councilman's Center for the Swimming Research ved universitetet i Indiana i USA. Der var for øvrig der hun lærte mye om å forske i mastersvømming under ledelse av professor Joel Stager, amerikansk forskningsguru innen den idretten.Monica Ullmann vil ikke ha sydd puter under armene.- Vi eldre er forpliktet overfor oss selv til å ta ansvar for helsen vår. Vi må klare oss selv så lenge som mulig. Vi må lære oss å falle og reise oss igjen, og derfor må vi styrke benmuskulaturen, og spesielt jobbe med knærne. Jeg vet selvsagt at noen blir syke, og ikke har denne muligheten, men de fleste kan faktisk ta et grep om eget liv.- Men hvordan få eldre ut i bassengene?- Regjeringen kan gi 5000 kroner i skattelette til dem som kan vise at de svømmer eller trimmer på annen måte. Det vil betale seg i lengden. Men det må være en time trim hver dag, selv for eldre. Og det må være nok bassenger, i nærheten av der folk bor. Eller gratis buss. Det er trist at tilbudet på denne fronten er så dårlig, kommer det fra fossefallet.Monica Ullmann er en drivkraft. Hun har ikke deltatt i sitt siste NM, tror hun. Fortsatt har hun rekorder som står.- Det fine er at den som trener blir bedre, enten man er ung eller gammel. Jeg sier som toppidrettsutøverne:- Det lønner seg å øve.

Les også

Siste fra Nyheter

Monicas gode råd

· Trim minimum 30 min 5 dager i uken + min. 20 min. med kraftig mosjon 3 dager i uken· Alle tåler ikke å jogge, skaff deg svømmeføtter og legg deg på rygg i bassenget og spark i vei. Ta også kortere økter med intensiv benspark. Effektivt også mot overvekt. · Lær deg å svømme crawl og få balanse i vannet - da kan du holde på hvor lenge som helst og får ikke vondt i nakken.· Kraftig mosjon = du blir andpusten og pulsen øker· 8-10 styrkeøvelser 2 ganger i uken.· Benstyrke lindrer smerter i knær og hofter og beskytter for fall. · Tren balanse og gjør tå hev hver dag. · Minst 10-25 knebøy hver dag x 3. Den beste sikkerhet mot lårbensbrudd.NB! Fysisk aktivitet er medisin. Beskytter mot utvikling av hjerte-karsykdommer, høyt blodtrykk, diabetes 2, overvekt og flere kreftformer (WHO). Monica UllmannFødt: 7. mai 1928Yrke: Pensjonert advokatSivilstand: EnkeBosatt: LillehammerMeritter: 48 NM-gull, 2 sølv og to bronse fra EMFortsatt 17 gjeldende norgesrekorder

Flere bilder

FOTO: METTE BUGGE

Siste nytt