• Frelsesarmeen er en av organisasjonene som hvert år mottar pengegaver fra nordmenn, blant annet i julegryta.

    FOTO: Scanpix

- Et av de beste gaveårene noensinne

Nordmenn gir stadig mer til veldedige organisasjoner. Og i år har nye innsamlingsmetoder gitt resultater.

- Nordmenn gir stadig mer til flere, sier Jan Olav Ryfetten, daglig leder i Stiftelsen Soria Moria, til Aftenposten.no.

I samarbeid med konsulent- og revisjonsselskapet Deloitte har Stiftelsen Soria Moria for andre gang kartlagt norske givervaner. Deloitte sendte ut en spørreundersøkelse til 140 ideelle organisasjoner, og fikk svar fra 77 av dem.

Stadig flere faddere

Og resultatene i undersøkelsen viser at nordmenn gir stadig mer.

- Dette har kanskje vært et av de beste gaveårene noensinne, slår Ryfetten fast.

Trenden viser altså at stadig flere gir stadig mer penger. Det illustreres blant annet med at organisasjonene i 2009 hadde 658.032 faddere eller faste givere. I 2010 har tallet steget til 679.825.

Og samtidig som det blir stadig flere faddere, gir hver person stadig mer penger. I 2009 ga hver fadder eller faste giver i gjennomsnitt 1816 kroner, mot 1940 i 2010.

Dermed økte organisasjonens inntekter fra faddere og faste givere med 124 millioner kroner, fra 1,195 milliarder i 2009, til 1,319 milliarder i 2010.

- Trenden med flere givere fortsetter, og hver giver gir mer enn tidligere. Det er ikke tilfeldig. Det er hardt arbeid blant organisasjonene, sier Grete Elgåen, partner i Deloitte.

Gir mer enn naboene

Og sammenlignet med våre naboland kommer vi godt ut.

Der hver fadder og faste giver i Norge gir i gjennomsnitt 1940 kroner i året, er tilsvarende tall for Danmark 1557 norske kroner og i Sverige 1458 norske kroner.

I Norge er også flere som er faddere, på tross av at Norge er det landet med lavest innbyggertall.

- Er det det at nordmenn har mer penger som gjør at vi gir mer, Ryfetten?

- Det tror jeg, og det er nok noen som har stilt det spørsmålet. Det ligger ikke noe fasitsvar her, men det er ikke tvil om hvem som har mest penger mellom hendene. Allikevel så er folketallet i Sverige nesten dobbelt så høyt som i Norge, og enda så gir vi mer.

Vellykket SMS-aksjon

Også nye innsamlingsformer er på fremmarsj i Norge. Kirkens Bymisjon har opplevd stor suksess med sin kampanje «Gled en som gruer seg til jul». Ved hjelp av én SMS kunne man gi 80 kroner til Kirkens Bymisjon, og dermed gi en som gruer seg til jul et varmt måltid.

- Vi fikk inn 25.000 SMS-er i løpet av en og en halv måned. Det vil si cirka to millioner kroner, forteller informasjonssjef Per Frogner i Kirkens Bymisjon til Aftenposten.no.

Tidligere har Kirkens Bymisjon hatt en gavetelefon, men den oppnådde aldri i nærheten av de samme resultatene som SMS-kampanjen.

- Gavetelefonen har ikke vært noen suksess. Jeg tror vi på det meste fikk inn 130.000 kroner på den, så denne SMS-aksjonen har gitt helt nye tall for oss, sier Frogner.

- Vi har helt strategisk brukt Facebook, der folk har delt eller engasjert seg i aksjonsbudskapet vårt.

Både Frogner og Ryfetten tror spontaniteten i en SMS-kampanje er noe av årsaken til suksessen.

- Det skjer her og nå. Jeg har lyst til å gi, og da sender jeg en tekstmelding, i stedet for å gå inn i nettbanken. Og har jeg først vært spontant, så er det veldig sannsynlig at jeg kan bli en fast giver, påpeker Ryfetten.

Og Frogner forsikrer om at de vil fortsette med denne typen innsamlingsaksjoner også i fremtiden.

 

Les også:

Les også

Siste fra Innenriks

Siste nytt