• Vanligvis feires det når nye veier åpnes. Nå skal veidirektør Terje Moe Gustavsen (til v.) og hans 6700 ansatte feire seg selv. Her med daværende statsminsiter Jens Stoltenberg og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa under åpningen av E18-strekket Sky-Langangen.

6700 ansatte på vei til Hafjell

Det er så mange ansatte i Staten vegvesen at de må feire i porsjoner. Samferdselsdepartementet skal ha akseptert den gedigne feiringen av 150-åringen.

Tusenvis av ansatte i Veivesenet setter til våren kursen for Hafjell. Det kan avisen Varden i Skien fortelle. Varden skriver at nærmere 300 ansatte fra Telemark skal på tur, fordelt over ti dager.

Jubileumsansvarlig i veietaten sier at det er snakk om nøktern feiring, og at ingen får servert alkohol på statens regning. Flere andre reiser, arrangementer og fagsamlinger avlyses ifølge Veivesenet for å realisere jubileumsfeiringen.

6700 ansatte feirer

Den 16. april 2014 kan Statens vegvesen markere 150 års virksomhet. Da er det ikke bare ansatte i Telemark som tas med på fest. Det skal samtlige 6700 ansatte få oppleve, noe som vil koste nærmere 30 millioner kroner.

Til Aftenposten sier ansvarlig for jubileet, fagdirektør i veidirektørens stab, Sissel Sandelien, at Samferdselsdepartementet er kjent med planene.

- Har departementet også gitt sin velsignelse?

Les også

Politikere vet ikke hva som er hovedveien til Bergen

Selv samferdselspolitikerne på Stortinget er usikre på hva som er hovedveien Oslo-Bergen.

- Jeg deltar ikke selv på styringsmøtene, men de er holdt løpende orientert også om dette, sier Sandelien.

- Har de gitt noen reaksjon på planene?

- Ikke som jeg er kjent med. Så skal det sies at de mer detaljerte planene er kommet relativt sent, sier Sandelien.

Samme pris som for 200 m motorvei

Overført til veibygging tilsvarer 30 millioner bygging av ca. 200-250 meter med splitter ny, firefelts motorvei i nytt terreng. I nytt terreng koster en slik vei mellom 120 og 150 millioner per kilometer.

Her er noe av det pengene skal gå til:

Foruten sosialt samvær med grillparty, barer, dans, sang, band og konferansier, får de ansatte faglig påfyll av eksterne og interne foredragsholdere. Målet er at de ansatte skal være bedre rustet til å møte fremtidens veiutfordringer.

Det er det faglige som skal poengteres ved henvendelser fra pressen om feiringen. Det fremgår av et internt møtereferat Varden har fått tilgang til.

Feiringen for hver ansatt ligger ifølge avisen på 4570 kroner.

Les også

Statens vegvesen har økt med 40 prosent flere årsverk på 7 år

Nå pålegger samferdselsministeren Veivesenet å starte et program for effektivisering.

Av seks jubileumsarrangementer neste år, er samlingen på Hafjell det dyreste. Budsjettrammen er 27,4 millioner. Transport koster mest – 9,9 millioner kroner. Ansatte flys, busses og kjører tog til Oppland.

I tillegg kommer overnatting, på en rekke hoteller, hytter og fritidsleiligheter. Det skal serveres frokost, lunsj, tapas og middag.

Skal bo på dobbeltrom

Underholdning, en konferansier, foredragsholdere, lydanlegg, telt og annet utstyr leies inn.

Eventselskapet NRK Aktivum lager en jubileumsfilm som skal vises på Hafjell. Statens vegvesen ønsket også å utgi et eget jubileumsfrimerke neste år, men Posten sa nei.

– Vi skal få veldig mye ut av et ganske nøkternt opplegg. Blant annet må ansatte dele dobbeltrom på hotell og ingen får servert alkohol på statens regning. Det må de eventuelt kjøpe selv i baren, sier Sandelien til Varden.

De ansatte samles på Norsk vegmuseum i Oppland. Her kan de blant annet oppleve en nyoppført Lamborghiniutstilling.

– Mange i etaten som bor andre steder i landet har aldri besøkt museet. Samlingen er en gylden mulighet å oppleve det, samtidig som de får møte kolleger, ha motiverende samtaler og lære mer om de prosessene som Statens vegvesen skal gjennom, sier Sandelien.

Hun avviser at feiringen vil gå ut over bevilgninger til veier. Flere møter og fagsamlinger avlyses, muligens også neste års julebord. Også idrettsarrangement for ansatte utgår for å realisere 150 års-markeringen.

Les også:

Klikk + og bli varslet ved nye artikler

Les også

Siste fra Innenriks