• Dette er helikopteret Luftforsvaret peker ut som en mulig erstatning for forsinkelsesmarerittet NH90. Den amerikanske marinen har et stort antall Navy Sikorsky MH-60R Seahawk.

    FOTO: US Navy

Alternativet som kan erstatte skandalehelikopteret NH90

Luftforsvaret peker ut amerikanske Sea Hawk Sikorsky som alternativ.

Norge har skrevet milliardkontrakt med den italienske produsenten NH Industries for helikopteret NH90.

I alt 14 helikoptre skal etter planen plasseres om bord på marinens største krigsskip, fregattene, og på flere kystvaktfartøy.

Men leveransen er over seks år forsinket. Norge har mottatt kun ett helikopter.

Det har fått forsvarsminister Espen Barth Eide til  å true med å vrake milliardkontrakten.

- Vi har gjort det helt klart at vår tålmodighet ikke er ubegrenset, uttalte han til Aftenposten.no i juni.

Får rapporten i morgen

Rett før sommeren ba Barth Eide Luftforsvaret lage en rapport om hvilket helikopter som kan komme som erstatning for NH90, dersom kontrakten virkelig brytes.

Onsdag får han svaret fra Luftforsvaret.  Rapporten peker ut to ulike modeller av det amerikanske Sikorsky Seahawk- helikopteret, blant dem United States Navy Sikorsky MH-60R Seahawk.

Sikorsky har i en årrekke levert et stort antall helikoptre til den amerikanske marinen. I januar 2008 inngikk selskapet en kontrakt med US Army og US Navy på flere hundre helikoptre, til en verdi av 11,6 milliarder dollar.

Ifølge oberstløytnant Per Egil Lindqvist, fungerende sjef i utviklingsstaben i Luftforsvarsstaben, og tidligere fagansvarlig for redningstjenesten i Luftforsvaret, anbefales det i rapporten at Forsvaret ber om et pristilbud fra Sikorsky, for å finne ut om det er mulig å erstatte NH90 med amerikanske helikoptre.

Grenser for tålmodighet

Lindqvist understreker at man fortsatt håper på NH90, og at leverandøren har forstått alvoret.

- Det er uansett ikke vi som tar den endelige beslutningen, sier Lindqvist.

Den beslutningen ligger hos forsvarsminister Espen Barth Eide.

-  Vi mener fortsatt at NH90 er en optimal plattform, og ønsker at vi får levert det. Men det er altså grenser for vår tålmodighet, sier Eide nå.

- Vi håper og tror at vi kan holde oss til plan A, men minner på denne måten om at vi også har en plan B. I dag leveres NH90 i flere landversjoner, mens det har vært flaskehalser for marineversjonen vi har bestilt. De må løses, og leverandøren har fått noen datoer de må etterleve, sier han.

- Vi ønsker maksimal åpenhet om dette. Jeg synes også det er et poeng at Norge nå er ett av de land i Europa som har penger til å kjøpe forsvarsmateriell. Det er flere som for tiden stryker bestillinger, sier Eide.

Kritisk for kystvakten

Helikoptrene skal være «øyne og ører» på både fregattene og på kystvaktskipene. På fregattene skal de sørge for at våpensystemene utnyttes fullt ut.

Uten helikopteret taper krigsskipet mye kampkraft. På kystvaktskipene er de helt avgjørende for at kystvakten skal kunne utøve rollen som overvåker av fisket i norsk territorialfarvann.

Helikopteret som i dag følger kystvakten, Lynx, synger på siste verset. Etter det Aftenposten.no erfarer, er det situasjoner da kystvakten kun har ett slikt helikopter til disposisjon.

Les også:

Les også

Siste fra seksjon

NH-90-anskaffelsen

Bestillingen av 14 NH-90-helikoptre ble gjort i 2001 og har en kostnadsramme på 6,3 milliarder kroner.

Av de 14 helikoptrene Norge har bestilt, skal åtte leveres med kystvaktkonfigurasjon. De seks resterende skal leveres med fregattkonfigurasjon. For de sistnevnte innbærer dette blant annet at maskinene blir utrustet med sensorer og våpen til bruk i antiubåtkrigføring.

Opprinnelig var avtalen av helikoptrene skulle leveres i 2005, men dette er blitt kraftig forsinket. Årsaken er blant annet at spesialtilpasning, sertifisering, tester og lignende har vært mer tidkrevende enn beregnet.

Forsvaret håper nå at alle maskinene kan være levert innen 2017.

Kilder: Teknisk Ukeblad/Aftenposten/NHIIndustries

NH-90

  • Produseres av NHIndustries, et konsortium eid av Eurocopter, AgustaWestland og Stork Fokker
  • Har en rekkevidde på 486 nautiske mil med 2 500 kg nyttevekt
  • To RTM322-01/9-motorer med en effekt på 1,662 kW
  • Maks bruttovekter 10,6 tonn
  • Toppfarten er 162 knop

Siste nytt