• Veksten i det norske forbruket flatet ut med finanskrisen, men nå er den i gang igjen. Imotsetning til mange andre land hvor det har falt.

    FOTO: ANNETTE KARLSEN

Bestiller privatlærer hjem på døren

Stadig flere skoleelever tyr til privatlærere for å få bedre karakterer. Madeleine Eckbo (17) satser på en sekser i matte – med god hjelp fra privatlærer Vibeke Fængsrud.

Vil du ha en egen privatlærer hjem til deg for 500 til 700 kroner timen? Klikk og bestill på Internett.

Før var du avhengig av annonser på lyktestolper for å skaffe timer med privatundervisning, men nå vokser et nytt, profesjonalisert marked frem.

- Det blir litt som å gå på pianospilling eller håndball. Hos oss går man på matte, med en fast lærer og et fast opplegg, sier Vibeke Fængsrud, daglig leder i House of Math.

Kraftig økt pågang

Firmaet som startet i det små for fire år siden har nå 15 privatlærere i stallen.

- I løpet av disse årene har vi merket en dramatisk økt pågang. Det blir flere og flere som ønsker privatundervisning i realfag. Derfor har firmaet bare vokst i takt med at markedet har økt, sier Fængsrud.

Hun har startet dagen med to timer privatundervisning for Madeleine Eckbo (17) hjemme i sin leilighet på Sjølyst. Eckbo kommer fra Frogner i Oslo, og er 3.-klassing på Oslo Handelsgymnasium. 17-åringen lå på karakteren 3 i matte før hun begynte å bruke privatlærer for to år siden.

Sikter høyt

- Jeg har merket veldig godt at skoleresultatene er blitt bedre. Nå sikter jeg mot den høyeste karakteren, sier Eckbo. –Ja, vi skal ha 6! slår Fængsrud fast.

Eckbo forteller at hun drev aktivt med dans på ungdomsskolen, og at hun hadde fått en del hull i matematikkunnskapene som hun ønsket å tette.

- Da Madeleine kom til meg, sa jeg at jeg ikke kan trylle mattekunnskaper inn i hodet hennes. Beinhardt arbeid må til, men det er utrolig morsomt og tilfredsstillende å følge med når resultatene kommer, sier Fængsrud.

Eckbo forteller at mange i hennes vennekrets benytter seg av privatlærer.

- Noen tar én time i uken fast, noen tar timer flere ganger i uken, mens andre tar privatundervisning i forbindelse med viktige prøver eller eksamen, sier skoleeleven.

500 kroner timen

Alle de ansatte i House of Math har høyere utdanning innen matematikk. De fleste er studenter, noen er tidligere lærere. Prisen er 500 kroner timen. Et opplegg med to faste timer i uken, slik Madeleine Eckbo tar, kommer dermed på vel 4000 kroner i måneden.

En annen stor aktør på markedet er Privatundervisningen. Firmaet har 25 lærere i Bergensområdet, Oslo og Asker/Bærum.

- På sikt er planen å ekspandere til Stavanger og Trondheim, muligens også til utlandet, forteller daglig leder Petter Rysst.

Privatundervisningen startet på nyåret en «nettbutikk» med bilde og CV fra hver enkelt privatlærer, slik at man kan klikke og velge hvem man helst vil undervises av. Prisen er 700 kroner i timen.

Rysst mener det er en myte at privatundervisning bare er for de rike.

- De fleste kan ha råd til dette ved prioritering. Det er ikke alle foreldre som har tid eller ressurser til å hjelpe barna med skolearbeidet på det høye nivået man har på videregående skole. Sånn sett mener vi privatundervisning heller utjevner enn skaper forskjeller, sier han.

- Skaper skjevheter

- Lederen i Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG), Loveleen Rihel Brenna, kjenner til den økende bruken av privatundervisning til barna fra sin egen omgangskrets.

- Bruk av privatlærere er utbredt internasjonalt. Det er ikke en trend vi ønsker velkommen. Det vil skape større skjevheter i samfunnet, sier Brenna.

Lærernes fagorganisasjon, Utdanningsforbundet, følger fremveksten av private leksehjelptilbud nøye.

- Vårt inntrykk er at bruken av privatlærere øker. At det er satt i gang flere firmaer og organisasjoner som tilbyr leksehjelp, kan tyde på at dette er et marked i vekst, sier Elisabet Dahle, leder i kontaktforum for grunnskolen.

Hun peker på at lærertettheten i skolen er gått ned de siste årene, samtidig som kravene til individuelt tilpasset opplæring har økt.

- En del foreldre har store ambisjoner på vegne av sine barn, og ønsker å bruke penger på det beste tilbudet. Det kan være fordi de ikke har tid til å følge opp barna selv, men det kan også være et symptom på at den norske skolen ikke klarer å gi god nok oppfølging for den enkelte elev, sier Dahle.

Hun er bekymret for at utviklingen kan svekke fellesskolen.

Gro Elisabeth Paulsen, leder i Norsk Lektorlag, er enig i veksten i privatundervisning kommer som et resultat av problemer i skolen.

- Det er rett og slett ikke tid og ressurser til å følge opp forventningene som er skapt om at hver enkelt skal få individuell tilpasset opplæring, mener Paulsen.

Klikk + og bli varslet ved nye artikler

Les også

Velkommen til Aftenpostens debatter!

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Siste fra seksjon