• FIKK GEBYR: Den eldre kvinnen skulle fra Sletten til Wergeland til Sletten med Bybanen.

    FOTO: HELGE SUNDE (ARKIV) / bt.no

Eldre dame på krykker ba om hjelp - fikk bot

- Veldig uheldig, sier Skyss, som har ansvaret for billettering og kontroll på kollektivtransport i Hordaland.

Skyss har fredag trukket tilbake to gebyr etter episoder på Bybanen.

- Vi reagerte på begge saker. Det handler litt om hvordan ting blir oppfattet, sier kommunikasjonsrådgiver Ingrid Dreyer i Skyss, som er ansvarlig for billettering og kontroll på kollektivtransport i Hordaland, til bt.no.

Ringte gråtende og klaget

En eldre kvinne ringte til kundesenteret fredag og klaget over et gebyr hun hadde fått. Hun skal ha vært på gråten:

- Hun sa hun kom inn på stoppestedet på Sletten på krykker og henvendte seg til tre Securitas-vektere og spurte om de kunne hjelpe fordi hun ikke fikk puttet penger på automaten. De sa at hun måtte over på andre siden for å betale. Det ville hun ikke på grunn av krykkene, forteller Dreyer.

- Så gikk hun på Bybanen sammen med vekterne, og siden hun ikke hadde betalt, fikk hun gebyr, sier kommunikasjonsrådgiveren.

- Kunne de ikke hjulpet henne over?

- Det kan du godt spørre om. Men det er også et dilemma, de har ikke lov til å ta imot penger. De kan ha vært i tidsnød. Men jeg forstår at kvinnen reagerte.

Hevder mann ble lurt til bot

Boten er nå slettet, i likhet med en annen sak der en mann i 50-årene ifølge vitner nærmest ble lurt inn i vognen av en vekter som ga ham gebyr.

En tipser forteller han grep inn til slutt og skjelte ut vekteren:

«Du er faen meg helt pillråtten, du tar kortet fra ham og lurer han i vognen,så venter du til vognen begynner å gå slik at du har fanget han inne, det er noe av det jævligste jeg har sett», skriver han i e-post.

- Vi ringte til kunden, og han hadde selv oppfattet saken litt annerledes enn vitnene, men det kan se ut som vekteren gjorde en feilvurdering. Vi har derfor annullert gebyret også i dette tilfellet, sier Dreyer.

«Ønsker ikke dette»

240.000 passasjerer er kontrollert så langt i år. Avviket er på 0,5 prosent. Et mindretall når gjennom med klager på gebyr, men nå har altså Skyss slettet to stykker på en dag.

- Vi har tillit til Securitas og tror at folk opplever at de gjør en god jobb, og de har en krevende oppgave. Men dette var uheldig. Skyss har vært i dialog med dem i dag, og vi vil se nærmere på dette. Vi ønsker ikke at kundene skal ha slike opplevelser, sier Dreyer.

Bybanen reagerer også. Sikkerhets- og kvalitetssjef Ivar Gubberud skrev følgende i en e-post til Skyss fredag:

«Vi vil ha skikkelig behandling av kundene. Etter min mening er Bybanen som merkevare ikke tjent med slik oppførsel fra kontrollørene og jeg tar gjerne en tilbakemelding (...) på hvordan Skyss håndterer denne saken».

Innrømmer ingen feil

Securitas har stått for kontrollen siden oppstarten i juni 2010. De utfører også kontroll på busser i hele Hordaland.

Selskapet vil ikke fortelle bt.no hvordan opplæringen foregår, men Skyss gir opplæring i selve billettsystemet.

Markeds- og informasjonssjef André Thomsgård sier at de ikke vil diskutere sakene i media.

- Jeg kan ikke uttale meg på nåværende tidspunkt. Vi tar dette med Skyss som er vår kunde, sier han.

Thomsgård sier likevel at rapporten fra vekteren avviker fra det vitner fra forklart på «en del punkter» i saken med mannen i 50-årene.

- Vi må forholde oss til regelverket, og det kan medføre hendelser. Hvis det skjer brudd på regelverket, skal vi ta innover oss feilene. Foreløpig har vi ikke hatt saker der vi kan definere at vekterne har gjort direkte feil.

Les også

Siste fra Innenriks

Siste nytt