• FOTO: Peder Gjersøe/Scanpix

Flirt-toget kjørte i 135 km/t i 70-sonen

Ulykkestoget kjørte i 135 km/t. Det viser data fra togets ferdskriver, ifølge Havarikommisjonen.

Tips Ring: 02286 SMS / MMS: 2286 Anonymt / Kryptert: varsle

Hans Bjørnseth i Havarikommisjonen bekrefter overfor Aftenposten.no at toget skulle vært nede i 70 kilometer da det hadde en fart på 135 kilometer i timen.

- Vi mener at den høye hastigheten har vært en vesentlig faktor for at toget sporet av, sier han til Aftenposten.no.

- Hva som var årsaken til at toget holdt den hastigheten vet vi ikke, det er noe vi vil grave videre i for å få svar på, sier han.

Video

- En person sendt med luftambulanse

- Personen klaget over smerter i brystet, sier innsatsleder Helge Knudsen om togulykken på Vestfoldbanen.

Varslet 1200 meter før

Onsdag formiddag sporet et av de nye Flirt-togene til NSB av ved Holmestrand under en testkjøring.

De fem mennene som var om bord på vei mot Drammen ble alle skadet, men ingen alvorlig. Havarikommisjonen har jobbet på spreng med å kartlegge hva som var årsaken til ulykken.

Fartsgrensen er 130 kilometer i timen på en forholdsvis ny rettstrekning før der avsporingen skjedde, men går ned til 70 når toget kommer over på eldre skinnegang i en kurve. Toget sporet av 50-60 meter etter stedet der farten skal senkes. Varselet om nedsatt hastighet står 1.200 meter før dette punktet, skriver Havarikommisjonen.

Bremset i 11 sekunder

Flere har spekulert på om årsaken til avsporingen har vært at toget kjørte for fort, men hvor fort toget faktisk kjørte ville ikke bli klart før dataene fra togets ferdskriver var gått igjennom. Nå har eksperter undersøkt data fra ferdskriveren, og dataene er overlevert Havarikommisjonen. I en pressemelding skriver Havarikommisjonen:

"Denne type tog er utstyrt med ferdsskriver og kamera om bord. Data fra disse systemene er gjort tilgjengelig for Statens havarikommisjon for transport (SHT). Disse viser at toget holdt en hastighet på 135 km/t da togets bremser ble aktivert. De foreløpige analyser tyder på at det tok ca. 11 sekunder fra bremsene ble aktivert inntil toget stod i ro. Tilbakelagt distanse er målt til 340 m. SHT er på nåværende tidspunkt ikke kjent med hvorfor toget holdt denne hastigheten".

- Hvorfor i all verden

Tom Ingulstad, sjef for NSB persontog, har denne kommentaren til informasjonen han har fått.

- Min umiddelbare reaksjon er hvorfor i all verden holder et tog 135 kilometer inn mot en 70-sone. Det er det store spørsmålet.

Han sier at de som var ombord i toget ikke har blitt spurt om det ennå, men at de vil jobbe sammen med politiet og Havarikommisjonen for å finne det ut.

- Men det er nyttig å få innsnevret hva som kan være årsaken nå og at vi ikke trenger å spekulere rundt sporfeil eller jordras, avslutter han.

Kan straffes

Politiadvokat Hildegunn Mikkelsen ved politiet i Horten sier til Aftenposten.no at hun nettopp fikk høre opplysningene om farten.

- Jeg kan ikke kommentere disse opplysningene nå, sier hun.

- Hvor interessante er disse nye opplysningene for deres etterforskning?

- Alle opplysninger vil være interessante i en etterforskning, og nå etterforsker vi bredt for å opplyse alle sider av saken, sier hun. Hun varsler at politiet vil se nærmere på fartsbruddet.

Mikkelsen har tidligere på generelt grunnlag bekreftet overfor Aftenposten.no at det er hjemmel i Jernbaneloven og tilhørende forskrifter for at man kan straffes for å kjøre for fort med tog.

Forsinket gjenåpning av Vestfoldbanen

Vestfoldbanen åpner sannsynligvis ikke før i midten av neste uke. Nå er NSB Berging og beredskap i gang med arbeidet med å fjerne togvraket.

- Vi har fått beskjed fra dem om at de må bruke lenger tid enn tidligere antatt, så det vil nok bli forsinkelser i fremdriften, og det er mulig vi ikke slipper til før på mandag, sier pressevakt i jernbaneverket Arvid Bårdstu til Aftenposten.no.

For etter at vraket er flyttet skal Jernbaneverket bytte 150 meter med spor begge veier og skal inn med to nye master for kontaktledningen. De må muligens også reparere tele- og IT-kabler som ligger paralelt med sporet. Bårdstu anslår at den jobben kan ta to-tre dager.

Mandag vil Jernbaneverket komme med en ny prognose for når Vestfoldbanen kan gjenåpne.

- Vi har sagt at vi tidligst er ferdige i løpet av helgen. Vi håper vi skal klare det i løpet av søndagen, sier bergingsleder Torkil Greging.

De har fått inn mobile kraner til ulykkesstedet. Ni personer jobber på stedet.

- Etter hvert skal vi få løftet alle vognene fra jernbanesporet over på en platting, så få vi ta en avgjørelse på hva vi skal gjøre med dem. Å få dratt dem inn til verkstedet er ganske omfattende. Det er langt dit, vognene er såpass ødelagt og det er ikke hjul på mange av dem, sier han.

 

Les også

Siste fra Innenriks