• Kundene opplever ikke noe bedre tilbud nå enn før de store vedlikeholdsarbeidene, mener Flytoget.

    FOTO: Kolstad Tom A

Flytoget mener milliard-satsingen ikke gir effekt

Alle tog gjennom Oslo ble stoppet i 12 uker de to siste somrene. Prisen for vedlikeholdet er over 2 milliarder kroner. Likevel er ikke resultatene bedre nå, hevder Flytoget.

Gigantisk vedlikehold i Oslotunnelen skulle sikre at flere tog kommer når de skal.

Både Flytoget og NSB har i to år på rad fortalt kundene sine at de dessverre må leve med de store problemene som togstansen innebærer, men at det er verdt det fordi dette arbeidet vil sikre et veldig mye bedre togtilbud i fremtiden.

Men nå er ikke Flytoget så sikker lenger. De ser at tilbudet til deres kunder ikke er blitt noe bedre, og mener at det er de samme feilene som gjentar seg gang på gang.

Opplever samme type feil

I et krast brev til Jernbaneverket (JBV) roper teknisk direktør i Flytoget, Hans Kristensen, varsko:

«Flytoget forventer at de store investeringene Regjeringen har bevilget til oppgradering av jernbanen rundt Oslo gir bedre punktlighet for togselskapene og deres kunder. Etter to somre med vedlikeholdsavvik på tilsammen 12 uker. I tillegg til mange mindre vedlikeholdsavvik, forventer togselskapene og deres kunder at kvalitetsløftet på infrastrukturen i og rundt Oslo-området bedres», skriver Kristensen, før han fortsetter:

«Flytogets punktlighetsresultater viser at resultatene ikke er bedre i 2012/2013 enn hva de var før de store vedlikeholdsperiodene i 2011 og 2012. Flytoget, og selskapets kunder, opplever samme typer feil i infrastrukturen nå som før utbedringsarbeidet».

Les også

Håper på mindre togtrøbbel i vinter

Millardprosjektet med å fikse skinner og signalanlegg mellom Oslo og Lysaker er snart ferdig. Det vil kundene merke, mener Jernbaneverket.

 Han skriver også at beredskapen i Jernbaneverket ikke er blitt noe bedre til tross for løfter om dette, og mener JBV viser manglende evne til å lære av sine feil.

«Evalueringer på ledelsesnivå gjennomføres ikke, selv etter store driftsavvik med betydelige konsekvenser for kunder og jernbanens omdømme».

Et kansellert tog er ikke forsinket

Punktlighet på jernbanen måles kontinuerlig av Jernbaneverket, og tallene der viser ikke den svikten som Kristensen omtaler. Tallene viser tvert imot at punktligheten er økt.

Så hva kan det skyldes?

Årsaken er at kansellerte togavganger ikke synes i den statistikken. Kansellerte togavganger er jo ikke forsinket. På den måten har kundene fått et dårligere tilbud enn de skulle hatt, samtidig som statistikken over punktlighet ser veldig bra ut.

Det erkjenner også trafikkdirektør Bjørn Kristiansen i Jernbaneverket.

- Vi er klar over at vi har hatt en vanskelig periode, og det beklager vi. Det har gitt seg utslag i at en god del tog er blitt innstilt. Men punktligheten på de togene som går, er over 90 prosent. Når et tog innstilles, så teller det ikke med i punktlighetsstatistikken, sier Kristiansen.

Les også

Slik kommer du frem når Oslo S er stengt

All togtrafikk gjennom Oslo er stanset.

 Han er likevel sterkt uenig med teknisk direktør i Flytoget i påstanden om at resultatet ikke er blitt bedre etter de store arbeidene i Oslotunnelen.

- Fakta er at utbedringsarbeidene i Oslotunnelen har gitt gode resultater. Det kan vi dokumentere med punktlighetsdata fra både NSB og Flytoget. At Flytoget velger å skrive med store ord, det må de gjerne gjøre.

Ikke feil på steder som er fornyet

- Punktligheten som vi har pr. i dag er blitt bra. Vi har over 91 prosent punktlighet i snitt i år for alle passasjertog, men problemet er at vi i desember og i januar, og også delvis i februar, har hatt veldig mange utfall som har resultert i innstillinger og delvise innstillinger. Det skyldes det vi kaller signalfeil, som er en samlebetegnelse for når vi ikke får grønt signal for togene. Men det er i områder som vi ikke har fornyet.

- Kundene har ikke merket noen forbedring?

- Jeg hører han skriver det. Vi konstaterer at punktligheten for togtrafikken har fått et betydelig løft de siste to årene, og vi får håpe at de reisende oppfatter det som positivt, sier Kristiansen.

Klikk + og bli varslet ved nye artikler

Les også

Siste fra Innenriks

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Siste nytt