• - Ikke avgjørende å finne den sorte boksen

    Havarikommisjonen er trygge på at de vil finne årsaken til Hercules-styrten.

    VIDEO: Aftenposten Video

Hercules-styrten: Tar pause i letearbeidet frem til sommeren

KIRUNA(Aftenposten.no): Letemannskapene har funnet 10 tonn vrakdeler fra det styrtede Herculesflyet. Foreløpig tyder ingenting på at teknisk svikt var årsak til havariet.

En fjerdedel av flyet er hentet ned fra Kebnekaise, Sveriges høyeste fjell.

Flyet har truffet fjellet ca 30 meter fra toppen. Tekniske funn viser at snuten har truffet først. Deretter tok det under et halvt sekund før haleroret traff fjellet.

-Jeg ønsker ikke å kommentere om mannskapet om bord kan ha vært klar over hva som skjedde, sier brigader Per Egil Rygg som leder den norske havarikommisjonen, som er integrert i den svenske kommisjonen.

Rygg regner det som usannsynlig at havariet har en teknisk årsak. Alt tyder på at flyet ikke har hatt noen form for problemer før det traff fjellveggen, om ettermiddagen den 15. mars.  

- Vi skal nå se på det operative og hvordan selve ferden foregikk. Målet er å ha en årsak når vi legger frem vår rapport til høsten, sier Per Egil Rygg.

Har ikke funnet «svarte bokser»

Han påpeker at man i dag ikke vet årsaken, men at den skal finnes.

Arbeidet på selve skadesteder er foreløpig avsluttet. Ca 10 tonn av det ca 40 tonn tunge flyet er hentet ned og systematisk plassert utover en stor hangar i Kiruna.

Nå vil kommisjonen vente til sommeren med å hente ned resten. Da er mye av snøen i fjellet smeltet, og delene mer tilgjengelig.

Flyets taleregistrator og ferdsskriver, de såkalte svarte boksene, er ikke funnet. Kommisjonslederen regner med at boksene befinner seg under snø og is oppe i fjellet, og han tror med sikkerhet at de er uskadet.

Les også

Alle omkomne i Hercules-ulykken er identifisert

Alle de fem norske offiserene som omkom i Hercules-ulykken i Kebnekaise er nå identifisert, melder svensk politi.

I hangaren i Kiruna er delene plassert der de har hørt hjemme på flyet. Kommisjonens leder Agne Widholm bekrefter at de først ønsket å rekonstruere flyet. Dette har de nå gått bort fra.

- Flyet er fullstendig knust. Hele snuten av flyet frem til vingene er kun små fragmenter, sier han.

Den vertikale halefinnen er største del i hangaren. Denne ble funnet på toppen av fjellmassivet der styrten skjedde. Flere deler ble også kastet over på andre siden av fjellryggen.

Jo lenger bak på flyet en kommer, jo større blir delene. Også nesehjulet er knust, og ca en tredjedel av dekket er funnet og plassert fremst i hangaren.

Strenge etiske regler

Arbeidet i hangaren skjer etter strenge etiske regler. Under en presenning ligger deler media ikke skal få se, og det hersker en respektfull stemning i den svære hallen.

Deler kommer inn, blir vasket og analysert, og deretter plassert der de opprinnelig var i flyet.  I store kasser lagres mindre fragmenter.

I dag kom 30-40 kollegaer fra Hercules-skvadronen i Norge til Kiruna for å se på vrakdelene, samt ha en minneseremoni.

BAKGRUNN: Militært fly med fem nordmenn savnet  

Les også:

Les også

Siste fra Innenriks

Fakta

* Det norske Hercules-flyet «Siv» forsvant fra radaren over fjellområdet Kebnekaise i Nord-Sverige klokken 14.53 torsdag 15. mars 2012.

* Flyet var på vei fra Evenes til Kiruna i Nord-Sverige for å hente personell og materiell til øvelsen "Cold Response".

* Det lettet fra Evenes klokken 13.41. Flyturen tar vanligvis i underkant av en time.

* Radarmålinger viser at flyet befant seg mellom 2.194 meter og 2.316 meter over bakken. Kebnekaise er 2.111 meter på det høyeste punktet.

* Om bord var de fem norske offiserene: oberstløytnant Truls Audun Ørpen (46), kaptein Bjørn Yngvar Haug (40), kaptein Ståle Garberg (42), kaptein Siw Robertsen (45) og kaptein Steinar Utne (35).

* Fredag og lørdag 17. mars fant norske spesialsoldater på bakken vrakdeler etter det savnede Hercules-flyet over store områder på vestsiden av nord- og syd-toppen av Kebnekaise.

Flere bilder

10 tonn vrakdeler, en fjerdedel av hele Hercules-flyet, er samlet sammen og fordelt i en stor hangar i Kiruna. Granskningskommisjonen jobber intenst med å danne seg et bilde av hva som skjedde i minuttene og sekundene før flyet fløy inn i fjellet. FOTO: OLE MAGNUS RAPP

-Vi har per i dag ingen holdepunkter for å si at ulykken skyldes tekniske årsaker, sier brigader Per Egil Rygg som leder den norske ulykkeskommisjonen. FOTO: OLE MAGNUS RAPP

Siste nytt