• Ulykken onsdag blir dyr for NSB.

    FOTO: Carl Martin Nordby

NSB regner med å tape titalls millioner på Flirt-ulykken

Og da er ikke kostnadene for det ødelagte togsettet regnet med.

Onsdag ble et togsett til omtrent 70 millioner kroner ødelagt da det sporet av ved Nykirke utenfor Holmestrand.

Fredag ettermiddag ble det klart at toget kjørte i 135 kilometer i timen i kurven hvor maks hastighet skulle være 70 kilometer. «Råkjøringen» regnes som en vesentlig årsak til ulykken, ifølge Havarikommisjonen.

Les også

Kjørte dobbelt så fort som fartsgrensen

Ulykkestoget kjørte 135 km/t i 70-sonen. Det viser data fra togets ferdskriver, ifølge Havarikommisjonen.

Sjef for NSBs persontog Tom Ingulstad bekrefter overfor Aftenposten.no at toget som ble ødelagt har en verdi på cirka 70 millioner kroner. Hvor mye av det de eventuelt får igjen på en forsikring er uklart, ifølge persontogsjefen.

Ikke økt kapasitet

Men Ingulstad sier de også vil få økte kostnader på grunn av utsettelsen av innfasingen av de nye togene.

- Jeg kan ikke si nøyaktig, men det vi drar nok på oss ekstrakostnader på titalls millioner. Vi vil få interne logistikkostnader, forskyvning av opplæring, improvisering av nye programmer og vedlikeholdsforberedelser, ramser Ingulstad opp.

Les også

Oslo - Lillehammer 1 t. 20

Muligens om 10 år.

Jo lenger det tar før nye tog settes i drift, jo lenger tid tar det også før NSB kan la flere passasjerer sitte i rushtida.

- Vi har generelt litt for lite tog på Østlandet, så når vi setter inn de nye togene så kan vi sette inn noen flere seter på en strekning som for eksempel Ski-Oslo.

- Kan trolig ikke repareres

Ulykkestoget er så ødelagt at Ingulstad regner med at toget ikke kan repareres.

- Men deler av toget er uskadet, så det kan være at vi kan nyttiggjøre oss av det som reservedeler senere, sier han.

Ingulstad vet ikke når Flirt-togene kan komme i drift.

- Men vi jobber ut fra at de kommer i gang igjen.

Les også

Nødetatene ble varslet først etter ett kvarter

Brannvesenet og ambulansetjenesten ber Jernbaneverket gå gjennom varslingsrutinene.

Foreløpig er testprogrammet stoppet også.

Om det er en menneskelig eller teknisk feil ved toget som er årsaken til at toget kjørte 135 kilometer i 70-sonen er ikke klarlagt.

- Sjekker dere de andre Flirt-togene dere har fått nå for feil?

- De er så gjennomsjekket som det går an, og vi har ikke noen mistanke, så vi venter på Havarikommisjonens konklusjon. Vi har også en selvstendig undersøkelsesplikt for å finne ut om egne prosedyrer er fulgt, sier Ingulstad.

Full refusjon for ikke-godkjente tog

Til sammen har NSB en avtale med Stadler om å betale rundt fire milliarder kroner for de 50 togene de har kjøpt inn. Ingulstad bekrefter at de har betalt 25 prosent av det beløpet - det vil si en milliard.

- Resten betaler vi etter at togene er godkjent og de er kjørt et visst antall kilometer.

Han sier også at dersom det er noe galt med togene som gjør at de ikke vil godkjennes med en gang vil det være en forhandlingssituasjon mellom NSB og Stadler hvem som skal dekke eventuelle kostnader knyttet til å få togene godkjent.

Les også

- Første ulykke med Flirt-tog

Produsenten av Flirt sier avsporingen i Vestfold er den første ulykken som har rammet de nye togene.

- Helt hypotetisk og dersom toget mot formodning har en konstruksjon som gjør at den ikke kan godkjennes, betaler vi ikke noe som helst. Da får vi også tilbake det vi har betalt, bekrefter Ingulstad.

Per nå eier togprodusenten Stadler formelt togene, mens NSB hadde planer å overta dem formelt da godkjennelsen fra Jernbanetilsynet er i orden. Men nå er innfasingen utsatt som følge av ulykken onsdag.

Les også:

Les også

Siste fra Innenriks

Fakta

* De 50 nye togsettene leveres av sveitsiske Stadler Bussnang AG. I tillegg har selskapet opsjon på ytterligere 100 togsett.

* Kostnaden er 4 milliarder kroner.

* Togene har fått navnet Flirt, og leveransene skal skje i tiden fram til 2013. Flirt skal kunne holde tritt med flytoget på Gardermobanen.

* Flirt står for «Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug» på tysk og på engelsk «Fast Light Innovative Regional Train».

Flere bilder

Slik er de nye FLIRT-togene

Vi ble med NSB på en av de første testturene i de nyinnkjøpte FLIRT-togene.

Siste nytt