• ...SÅ mye av setet forsvinner. Bogumila Zelazkiewicz og Gregor Jøingsli er ikke overbevist om at åtte cm trangere seter og tre i bredden vil være et fremskritt når nye «Flirt»-tog kommer om drøyt ett år.

    FOTO: PER ANNAR HOLM

NSBs «Flirt» krymper stolene

Tre i bredden og åtte cm mindre seteplass - også på de lengste togturene.

Les flere saker om NSB:

For å få plass til flere passasjerer i togene, krymper NSB stolsetene fra 48 cm til 40 cm når de nye «Flirt»-togene kommer i 2012.

På komfortklassen blir setebredden fortsatt 51 cm - mot et tillegg i prisen som i dag er 90 kroner pr. strekning.

Klar for langtur? Smalere seter og tre i bredden blir det når NSBs nye tog kommer. Antall klappseter øker også. FOTO: NSB
På standard er dette en reduksjon i i setebredden på 16,7 prosent i forhold til dagens InterCity-tog. Men avstanden mellom setene øker med to cm til 80.

- Vi vet at sitteplass er ett av kundenes sterkeste ønsker. Derfor har vi prioritert sitteplass til flest mulig, sier konserndirektør for persontog i NSB, Tom Ingulstad, til Aftenposten.no.

- Dere er ikke redd for at «Flirt» skal bli oppfattet som vel trang og intim?

- Togene i rushtiden er stort sett fulle mellom Drammen og Oslo. Vi antar at drammensere også gjerne vil sitte, derfor har vi valgt 3 + 2 stoler i bredden for å øke antall seter. Utenfor Drammen vil midtsetet ofte være ledig.

På de 50 nye «Flirt»-tog til fire milliarder kroner vil de reisene sitte 3+2 i de vanlige vognene. FOTO: NSB

FOTO: NSB

- ...og valget er endelig?

- Togene leveres nå som bestilt, så dette blir det opp til kundene å bedømme når den tid kommer, sier Ingulstad.

Investeringen i 50 nye «Flirt»-tog til fire milliarder kroner er det største togkjøpet i Norges-historien.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Video

Se de splitter nye togvognene

I tillegg har NSB opsjon på like mange togsett om de ønsker det.

- Ikke hørt



Jan Riddervold er leder av Mjøsen pendlerforening med bopel Lillehammer og arbeidssted Lysaker - en jobbreise på nesten 200 kilometer - hver vei:

- Jeg frykter at dette blir alt for trangt på de lengre rutene. Vi vet også at mange konduktører er bekymret for sikkerheten ved en eventuell evakuering mens toget er inne i en tunnel, men ingen av oss er blitt hørt når vi har tatt opp dette med NSB-ledelsen, sier Riddervold til Aftenposten.no.

- Men er det ikke positivt at flere reisende får sitte?

- I lokaltrafikken er folk vant til å sitte tre i bredden, men personlig synes jeg dette er en dårlig løsning på reiser som varer i mange timer. Dette er jo et gigantisk prestisjeprosjekt for NSB, så feiler de her er fallhøyden stor. Det vil bli vanskelig å gjenreise tilliten om dette konseptet feiler, sier Riddervold.

Bare på Komfortavdelingen i nye Flirt blir det seter med 51 cm bredde og bare to-pluss-to i bredden. FOTO: NSB

- Litt «Ryanair»...



Selv om det er vanskelig å ta stilling til hva åtte av 48 centimeter egentlig betyr for komforten, er ikke Bogumila Zelazkiewicz og Gregor Jøingsli umiddelbart sikre på om akkurat dét er noe godt forslag:

- Jeg synes det blir litt sånn «Ryanair» om NSB velger å gjøre dette. Noe av det som gjør at man velger toget er jo at det skal være romslig og behagelig å reise, sier Gregor Jøingsli.

Natt til i dag kom de fra Krakow og var på vei hjem til Asker.

- Et godt valg



- Tog er en bra måte å reise på, sier Zelazkiewicz, som nyter plassen i det nesten folketomme InterCity-toget.

Dette var det første toget som gikk fra Oslo lufthavn Gardermoen etter flyankomst og var regiontoget i retning Skien.

Det bruker ti minutter lengre tid, men er 80 kroner billigere enn Flytoget.

- Om «Flirt» også skal brukes på langdistansetogene blir det veldig trangt om man må sitte tre i bredden i fem-seks timer, sier Jøingsli litt betenkt.

- Trangt på sporet



Samtidig bruker Jernbaneverket milliardbeløp på å bygge vekk det konstante «hjerteinfarktet» som for få spor og for mange tog skaper rundt Oslo S.

Hovedsatsningene er vestkorridoren mot Asker og nye dobbeltspor i retning Ski.

På de nye anleggene er avstanden opp til kjøreledningen økt, noe som åpner for at neste generasjon tog etter «Flirt» kan være «dobbeltdekkere»:

- NSB er åpne for «dobbeltdekkere», og så vidt vi vet kan infrastrukturen tilpasses uten alt for store investeringer. Når noen antyder at NSB prinsipielt ikke liker dobbeltdekkere er dette positivt galt, sier Ingulstad.

Intercitytoget fra Rotterdam til Den Haag kjøres mede toetasjes tog push/pull, altså motorkraft i den ene enden, styrevogn i den andre. Dermed kan toget pendle frem og tilbake uten å måtte snus. Her er et slikt tog på Eindhoven stasjon i Nederland. FOTO: KNUT G. BJERVA

FOTO: KNUT G. BJERVA

- Absolutt ingen betenkeligheter?

- Mye areal går bort i vestibyle, trapper og ramper for å jevne ut høydeforskjeller. Nedre plan ligger lavere enn plattformen og krever rampe ned, og opp til øvre plan er det en bratt og trang trapp. På grunn av at profilen smalner i høyden føles det trangt oppe. Foreløpig ser det ut til at «dobbeltdekkere» vanskelig lar seg forene med kravene til universell utforming. Under konkurransen om kontrakten som resulterte i «Flirt» var vi åpne for «dobbeltdekkere» , men ingen leverandører tilbød en slik løsning, sier NSB-direktøren.

- Uferdige stasjoner



Aftenposten.no skrev før helgen at bare fem av de 44 stasjonene «Flirt»-togene skal begynne med å trafikere fra neste årsskifte har en plattforhøyde tilpasset den nye EU-standarden på 76 cm.

Dette kan bety problemer for rullestolbrukere ved av og påstigning, hevder Norges Handikapforbund.

I Sverige har Trafikverket tatt mål av seg å bygge om 60 stasjoner i prosjektet «Stationer för alla» i løpet av 2009-2011.

Ved årsskiftet vil alt 38 stasjoner stå klare, mens 22 til kommer i løpet av neste år.

Frem til 2015 skal totalt 150 stasjoner fremstå som velegnet for universell funksjonalitet.

Les også:

Les også

Siste fra Innenriks

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

NSBs nye passasjer-«Flirt»

NSB type 74, av produsenten kalt «Flirt», er et elektrisk togsett bestilt av NSB høsten 2008. Det ble besluttet å kjøpe 50 nye togsett av den sveitsiske togprodusenten Stadler Bussnang AG. Kostnaden er totalt 4 milliarder kroner. Stadler har til nå levert 285 tilsvarende togsett til Sveits, Ungarn, Tyskland, Polen og Italia og det er bestilt totalt 413 togsett til Sveits, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Italia, Ungarn, Algerie, Polen og Finland. Toppfarten ble oppjustert til 200 km/t slik at «Flirt» skal kunne holde tritt med flytoget på Gardermobanen.

Vintertog

Togene har flere funksjoner som skal gjøre dem godt egnet for vinterbruk, deriblant snøsmeltesystem for bremser. Dette skal forhindre problemer som har vært med de nåværende togtypene i drift i Norge. Alle kritiske komponenter er bygget inn i toget eller plassert på taket.

Spesifikasjoner

Stadler Bussnang AG Byggeår 2010–2012 Antall bestil er 50 togsett á fem vogner - 24 regiontrafikksett, 26 lokaltrafikksett De første togene skal gå på InterCity-strekningen Skien- Lillehammer, senere også i lokaltrafikken og på langdistanserutene Passasjerer 231–296 totalt Akselrekkefølge Bo' 2'2' Bo' + 2'2' Bo' Drivhjuldiameter 920 mm Lengde105700 mm Høyde 4035 mm Totalvekt 206,2 tonn Toppfart 200 km/t Ytelser: 6120 hk 4500 kW (Kilde: Wikipedia)