• Bjørn Kjos er glad i konkurranse.

    FOTO: Jan T. Espedal

Norwegian-Kjos: «Det vil bli mye billigere å fly»


Flyr Bjørn Kjos for høyt? Nå skal han bli verdens mest miljøvennlige flyselskap og samtidig gjøre det stort i Østen.

– Hvem er du for en fyr, egentlig?

– Å, nei. Å snakke om seg selv er vanskelig. Jeg er bare en vanlig nordmann med grønn nisselue.

– Grønn nisselue?

– Man må jo ta vare på naturen.

– Gjør du det når du kjøper 222 nye fly?

– Ja, hvis man kjøper moderne fly som slipper ut lite. Våre fly har fra 30–40 prosents reduksjon av utslipp og helt opp til 60 prosent sammenlignet med verstingene i luftrommet.

Les også

Delvis SAS-eide Spanair konkurs

SAS må regne med nedskrivninger på nesten 1,5 milliarder kroner etter at Spanair fredag kveld stanset alle flyvinger og slo seg selv konkurs.

– Hva har de gjort med flyene?

– Mange års forskning og milliardbeløp er investert for å lage motorer som er gjerrige på drivstoff og CO2-utslipp. Vi blir trolig det flyselskapet i verden som slipper ut minst pr. passasjer.

– Du er en vanlig nordmann, sier du. Kunne du likt å bli avbildet på halen av flyet ditt?

– Nei, vi har bare døde helter der. Så jeg har ingen lengsel etter det.

"Vi må ha konkurranse. Da kan du fly billig, og jeg kan ha det gøy"

– Jeg ser den. Men hvordan klarte dere å holde flykjøpet hemmelig?

– Håhå, det var godt gjort av oss. Airbus og Boeing kom på ulike tider av døgnet. Det ble mye nattarbeid. Først forhandlet vi dem mot hverandre, til slutt tok vi begge to! Det var too good to let it go.

– I 2007 bestilte dere 42 fly. Var dere feige?

– En journalist spurte den gang: «Når går dere konkurs?» Det var ikke mulig å drive flyselskap med oljepris på over 50 dollar. Men oljeprisen steg, og vi måtte tenke: «Hvilke fly kan vi tjene penger på i fremtiden?» Konklusjon: Ikke de vi flyr med i dag. Vi måtte investere.

– Men 222 fly? Hva er skjedd?

– 41 prosent vekst i snitt pr. år. Før denne ordren hadde vi 78 fly i bestilling, pluss dreamlinere (langdistansefly). Når de nye kommer, vil de 78 selges eller leies ut. De blir for gamle for vår strategi, som er lavest fuel-bruk og lavest utslipp.

– Hvilke destinasjoner ser dere for dere?

– Asia. Først Bangkok, på grunn av alle skandinavene der. Så kan det bli Beijing, Manila, Hongkong. Vi skal også til USA, men Østen er mest interessant. Der kommer veksten.

– I Østen?

– Å ja. Folk i Østen vil til Europa. Vi må sørge for at turistene ikke havner i Paris, London, Amsterdam, men i Skandinavia! Turisme blir den mestvoksende næringen her. Husk: Det blir mye billigere å fly i fremtiden. Tur-retur Oslo Bangkok vil brenne av 23 tonn mindre fuel. Når de nye flyene kommer vil prisrevolusjonen komme også på langdistanseflighter. Det blir direkteflighter overalt.

– Du virker optimistisk. Hva holder deg i svake øyeblikk ett sekund lenger våken på kvelden?

– Ikke denne flyordren, i hvert fall. Men Spania, med 40 prosent arbeidsledighet blant unge, bekymrer meg. Det tar kun tre timer til Spania. Vi må ikke tro at høy ledighet hos naboen ikke påvirker alle rundt. Og så skal vi ikke tro at vi kan konkurrere internasjonalt med norske betingelser.

– Hvordan opprettholder man da gode arbeidsvilkår?

– Minstelønninger vil du aldri bryte. Man innretter seg etter landenes betingelser. Det er jo særlig utenfor Skandinavia vi vil vokse. Er vi i Asia, må vi tåle å konkurrere med kinesiske selskaper. Ellers kommer man til å dø i Norge.

– Hvordan kommer du deg dit Norwegian ikke flyr?

– Da får jeg Norwegian til å fly meg dit. Haha. Nei, jeg kan fly med SAS. Det er fantastiske folk i SAS. SAS må vi beholde!

– «Kjos skal knekke SAS», står det her.

– Nei! Absolutt ikke. Skjer det forferdelige at SAS forsvinner, kommer det bare inn en ny som er mye bedre.

– Hvilket vær er morsomst å fly i?

– Når du kan se. Jeg blir ofte med og henter fly fra Seattle. Vi flyr over nordre Canada, over Grønland, det er helt øde, det er så sterkt at jeg glemmer å sove.

– Hvordan er egentlig konkurranseinstinktet ditt?

– Jeg drev en gang med alpint. Noen misliker å stå på startstreken, jeg syntes alltid det var fantastisk. Vi må ha konkurranse. Da kan du fly billig, og jeg kan ha det gøy.

– Noen drømmedestinasjoner?

– Oman. Et utrolig reisemål. Og Vietnam. Og til øde øyer i Polynesia der Robinson Crusoe og holdt til. Men man blir jo lei av hvite strender og palmer. Jo mer jeg reiser, desto sikrere blir jeg: Norge er det vakreste landet i verden.

– Ibsen dro til Italia og skrev Peer Gynt.

– Og det er den flotteste litteratur skrevet i Norge. En gang kunne jeg mye av Peer Gynt utenat. (Kjos fremfører nå åpningen av Peer Gynt). Husker du scenen der han sitter i daddelpalmene i Marokko? Og blir spurt om forretningsideen sin? «Å frakte negrer til Carolina og gudebilder til Kina». Det bruker jeg som symbol på at tidene forandrer seg og verden går fremover.

– Jeg har fløyet med dere til Italia, men bruker nå SAS fordi dere ofte sendte meg e-post om at «flighten er endret»?

– Det er ikke så mye sånt nå. Da vi bygde oss opp, søkte vi på landingstidspunkter – som flyplassene kan endre. Når du har fløyet en periode, får du grandfather rights. Som nystartet sto vi bakerst i køen. Det gjør vi ikke lenger.

Les også:

Les også

Velkommen til Aftenpostens debatter!

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Rett på sak - Bjørn Kjos

Født: 18. juli 1946 – 65 år

Stilling: Adm.dir. i Norwegian. Har kontroll over 31,66 prosent av aksjene.

Familie: Gift med Gerd Kjos, tre voksne barn.

Bor: På Skøyen i Oslo.

Ferierer: På hytta i Hallingdal, i leiligheten i Berlin eller i den gamle, 31 fots seilbåten.

Siste nytt