-
- Man bør ta hensyn både til kostholdsråd og det man selv føler man har lyst på eller ikke lyst på, sier Sigrid Arntzen, gravid i sjette måned. Ny forskning råder henne til å kjøpe det fete fiskestykket som fiskehandler Isabelle Kleven holder frem.FOTO: INGAR STORFJELL
Spis fisk og få smarte barn
Dersom den vordende mamma Sigrid Arntzen spiser fisk minst to ganger i uken, øker sjansen for at barnet hun bærer i magen blir intelligent, sosialt og meddelsomt.
AV:
Publisert:
Oppdatert:
I fiskedisken på Hotel Havana Delicatessen i Oslo ligger fileter på rekke og rad. Gravide Sigrid Arntzen (29) er skeptisk. I henhold til norske kostholdsråd for gravide skal hun nemlig holde seg unna en lang liste med fisk som kan inneholde miljøgifter.
Oppveier risikoen.
Men ifølge en ny britisk undersøkelse, publisert i det anerkjente medisinske tidsskriftet The Lancet, kan hun kaste vrak på advarslene. Undersøkelsen anbefaler gravide å dempe frykten for eventuelle miljøgifter i sjømat, og fokusere mer på at hva fosteret har å vinne på å få i seg omega-3-fettsyrer fra fisk.Studien har kartlagt kostholdet til nesten 12 000 gravide, og senere testet barnas intelligens og sosiale og fysiske egenskaper frem til åtte års alder.Konklusjonen er klar: De gravide kvinnene som spiste mer enn 340 gram fisk i uken, fikk de mest intelligente og sosiale barna. De hadde også bedre evner til å kommunisere og bedre finmotorikk enn barn som fikk i seg lite næring fra fisk i mors mage.Forklaringen er at omega-3-fettsyrene DHA i fisk er fordelaktig for utviklingen av barnets sentralnervesystem. Denne fettsyren finnes spesielt i fet fisk.Studien har tatt høyde for at kvinner med høyere utdannelse og sosial status ofte spiser mer fisk.Troverdig.
Forsker Ingvild Eide Graff i Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES) fester lit til undersøkelsen.- Vi vet at barn trenger den marine omega-3-fettsyren DHA, spesielt på slutten av svangerskapet. Den fettsyren er helt essensiell for barnets hjerneutvikling. Hvis ikke moren fyller på med marine omega-3-fettsyrer fra sjømat, vil barnet tappe moren for disse fettsyrene. Det kan være uheldig både for fosteret og for moren, sier forskeren.I USA fraråder myndighetene gravide å spise mer enn 340 gram sjømat, eller to måltider, i uken. Grunnen er frykten for miljøgifter. Den nye studien argumenterer imidlertid for at de mulige negative effektene av miljøgifter oppveies av helsegevinstene med sjømat. - Utfra en totalvurdering er det så mange positive komponenter i sjømat at det er farligere å la være å spise sjømat. Det gjelder også for gravide, sier Graff. For Sigrid Arntzen er dette nytt. I likhet med andre gravide har hun nemlig kuttet ned på fiskemåltidene under svangerskapet. - Jeg unngår de fiskesortene som myndighetene ikke anbefaler, tunfisk og kveite. Så spiser jeg generelt mindre fisk, fordi jeg ikke har så lyst på det, sier hun.Spiser lite fisk.
Gravide spiser kun et halvt måltid fet fisk i uken, langt under gjennomsnittet i befolkningen. Halvparten spiser aldri fet fisk. I Sverige anbefales gravide å spise to til tre måltider fisk i uken. Norske myndigheter nøyer seg med en generell oppfordring:- Våre råd til befolkningen er å spise mer fisk som middag og pålegg. Vi anbefaler alle å ta tran, også gravide, sier Arnhild Haga Rimestad, avdelingsdirektør i Sosial- og helsedirektoratet.Les også
Siste fra seksjon
-
Store problemer med å få fylle bensin
- Dette problemet gjelder hele Norge. Nå arbeider folk på spreng for å få en løsning, sier kommunikasjonssjef i Shell.
27 mai 2012 13:02
På forsiden akkurat nå
Siste nytt
Mest lest
Tollerne leverte tilbake beslaglagt marihuana
En 40 år gammel mann ble fratatt 30 gram marihuana da han ankom Norge etter en tur til Nederland. Nå har tollerne gitt ham stoffet tilbake fordi han innførte det som medisin.
Tooji: - Kan ikke annet enn å le
BAKU (Aftenposten.no): - Europa ville ikke ha meg, de tygget meg litt, så spyttet de meg bare ut igjen, sier en lattermild Tooji til Aftenposten.


Kommentarer