• Fem personer skadet etter togavsporing

    - En person sendt med luftambulanse, sier innsatsleder Helge Knudsen etter togulykken på Vestfoldbanen.

    VIDEO: Aftenposten Video

  • Klikk på pilen til høyre for å se flere bilder fra stedet.

    FOTO: Scanpix

  • FOTO: Stener Kalberg

  • FOTO: Stener Kalberg

  • FOTO: Stener Kalberg

  • Slik er de nye FLIRT-togene

    Vi ble med NSB på en av de første testturene i de nyinnkjøpte FLIRT-togene.

    VIDEO:

Tog sporet av på Vestfoldbanen - flere personer skadet

Det er et av de nye Flirt-togene som har sporet av ved Holmestrand på Vestfoldbanen.

Tips Ring: 02286 SMS / MMS: 2286 Anonymt / Kryptert: varsle

En person er sendt til sykehus med luftambulanse. Redningsleder ved Hovedredningssentralen for Sør-Norge, Nils Ole Sunde, sier at et Sea king redningshelikopter og to luftambulanser ble sendt til stedet.

- En person er fraktet med luftambulanse til Oslo universitetssykehus, sier Sunde til Aftenposten.no.

I en pressemelding fra Oslo universitetssykehus skriver de at mannen (56) er moderat skadet. Han er NSB-ansatt.

Video

Flere skadet etter tog sporet av

Et tog sporet av på Vestfoldbanen onsdag, fem personer er sendt til sykehus.

 

Politiets innsatsleder Helge Knudsen på stedet at ingen av de fem om bord ble livstruende skadet.

- Men en klaget over smerter i rygg og hode og ble fløyet til Oslo, sier Knudsen.

NSB bekrefter også overfor Aftenposten.no at de fire andre er sendt til sykehuset i Tønsberg. Ifølge VG Nett skal to av dem være lettere skadet, mens situasjonen er uavklart for de to andre.

Alle fem om bord på toget var menn og de skal være i alderen mellom 20 og 60. To av de fem var utlendinger.

200 meter skinnegang ødelagt

Ifølge politiet lå skadestedet vanskelig tilgjengelig og redningsmannskapene måtte ta seg fram langs skinnegangen.

Ulykken skjedde ved 10.30-tiden, og toget har ødelagt skinnegangen i 200 meters lengde. Det er derfor uvisst når Vestfoldbanen igjen vil bli åpnet.

Togsettet hadde fem vogner. Tre av dem sporet av, og én av vognene veltet. Klokken 12.50 skriver politiet at redningsaksjonen er avsluttet, og at de vil starte etterforskning.

- Kaotisk

Fotograf Stener Klaberg er på ulykkesstedet.

Les også

Ulykken kan utsette NSBs milliardprosjekt

Vil avvente politiets og Havarikommisjonens arbeid.

 

- Det er kaotisk. Jeg ser tre togvogner, en av dem har veltet, og en har sporet av. Det ene togunderstellet står foran den ene vogna, det har blitt kastet 10-15 meter frem. Det er vridde ståldeler over alt, sier Kalberg til Aftenposten.no.

Ifølge Tønsbergs Blad er kjøreledningen blitt revet ned, og Vestfoldbanen er stengt. Det er fare for at kjøreledningen kan falle helt ned, og pressefolk på stedet blir bedt om å holde seg unna, skriver Tønsbergs Blad.

Det er satt opp buss mellom Holmestrand og Tønsberg.

8-10 ambulanser

Klaberg forteller at det er 8-10 ambulanser på stedet, i tillegg til en luftambulanse og et SeaKing-helikopter.

- Det er også mye politi, og brannvesenet er på stedet med stort mannskap. Redningsmannskaper frakter nå bort skadede, sier Kalberg.

Kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre i NSB bekrefter at fem personer var om bord da ulykken skjedde. Tre var NSB-ansatte og to var fra eksterne firma.

- Ingen passasjerer ombord

- Vi har fått melding om at det skal være skade både på materiell og personer, sier han til Aftenposten.no.

Han sier at toget var såkalt «tomt». Det vil si at det bare er NSB-personell om bord, men ikke passasjerer.

- Vi undersøker nå flere detaljer, sier han til Aftenposten.no.

- Har toget kjørt i stor fart?

- Det vet vi ikke, men det er mulig å kjøre fort på den strekningen, svarer Myhre til Aftenposten.no.

- Heldigvis bare et testtog

Ifølge Per Olav Pettersen, brannsjef i Vestfold interkommunale brannvesen, var det godt at det ikke var flere ombord.

- Heldigvis var dette bare et testtog. Dersom det hadde vært passasjerer om bord, ville ulykken fått en helt annen dimensjon, sier han.

Usikkert når trafikken går igjen

Nå går det foreløpig busser mellom Holmestrand og Tønsberg. Jernbaneverket kan ikke si noe om når Vestfoldbanen vil bli åpnet igjen.

- Punkt  én nå er å få fjernet togsettet. Først når det er gjort, kan vi starte med vår jobb, som er å reparere skinnegangen. Så fort togsettet er borte kan vi angi en mer nøyaktig tid for når banen kan åpne igjen. Men det blir ikke i dag, så mye kan jeg si, sier pressevakt Arvid Bårdstu til Aftenposten.no.

Testkjøring av nye tog

Ulykken skjedde i forbindelse med testkjøring av de nye Flirt-togene til NSB.

- Vestfoldbanen er stengt. Det var et persontog på testkjøring som sporet av, sier Arvid Bårdstu, pressevakt i Jernbaneverket til Aftenposten.no.

Torgny Alstad, kommunikasjonsrådgiver i Vestfold politidistrikt, sier ulykken skjedde mellom Nykirke og Holmestrand, i området hvor skinnegangen går under E18 nord cirka 700 meter nord for Kopstadkrysset.

- To personer skal være skadet. Sea king redningshelikopter er sendt, sier Alstad til Aftenposten.no like etter kl 11.00.

Myhre i NSB bekrefter at de også har flere testkjøringer med Flirt-togene onsdag, og at de prøver å få kartlagt det og gjort en vurdering om de vil fortsette eller om de skal stoppes.

Stopper testkjøring og innfasing av nye tog

Litt over klokken 12 får Aftenposten.no bekreftet at NSB stopper all testkjøring av de nye Flirt-togene. Det har vært flere testkjøringer med Flirt-tog onsdag foruten det som sporet av i Vestfold. Litt senere bekrefter også NSB at de utsetter lanseringen av nye tog, som egentlig skulle være 29. januar, til etter at årsaken for ulykken er klarlagt.

Uklart hvor høy farten var

Ifølge Jernbaneverket er det omfattende materielle skader.

- På sin ferd har toget ødelagt 100-200 meter av skinnegangen, sier pressevakt Arvid Bårdstu.

Han sier det her uklart hvor stor fart toget hadde.

- Det vil fremgå av ferdskriveren, sier han.

Ulykken skjedde rett etter at toget hadde passert en sporveksel. Bårdstu vil ikke si noe om hvor langt tid det vil ta å utbedre skadene.

- Først må vi nå fjerne togsettet, og så reparere skinnegangen, sier han.

Jernbaneverket sier til Aftenposten.no at de er på vei til ulykkesstedet for å bistå politiet og ulykkeskommisjonen.

Også Havarikommisjonen har sendt folk til stedet.

- Vi har sendt tre personer ned dit i første omgang, så får vi se om det er behov for flere. De skal i første omgang danne seg et bilde, prøve å finne ut hva som kan ha forårsaket ulykken, se om det er noe på stedet som skulle tilsi at det skulle skje en ulykke, sier Kurt Olsen, avdelingsdirektør i Jernbaneavdelingen i Havarikommisjonen, til Aftenposten.no.

Skal i drift mot slutten av februar

Det første Flirt-toget skulle settes i drift 29. februar. Til sammen 50 slike tog har NSB kjøpt inn fra Sveits og de skal etter planen settes inn i trafikken nord og vest for Oslo.

Video

Slik er de nye FLIRT-togene

Vi ble med NSB på en av de første testturene i de nyinnkjøpte FLIRT-togene.

 

Fire milliarder kroner har NSB brukt på tidenes største togkjøp, og blir dette vellykket, har de sikret seg opsjon på å kjøpe 100 togsett i tillegg.

Type 74 er regionaltogvarianten og blir levert først. Disse vil i første omgang bli satt inn i Inter-City-trafikken på Østlandet på strekningen Lillehammer- Oslo - Skien, der blant annen NSBs type 70 brukes i dag.

- Vi har ennå ikke fått endelig brukstillatelse fra Statens jernbanetilsyn, men regner med at den kommer i god tid før 29. februar, sa kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB til Aftenposten.no i januar.

De nye togene har alt bestått tøffe tester i vinterland som Østerrike, Sveits og Finland, men havnet nå altså i en ulykke i Vestfold.

Les også:

Les også

Fakta

* De 50 nye togsettene leveres av sveitsiske Stadler Bussnang AG. I tillegg har selskapet opsjon på ytterligere 100 togsett.

* Kostnaden er 4 milliarder kroner.

* Togene har fått navnet Flirt, og leveransene skal skje i tiden fram til 2013. Flirt skal kunne holde tritt med flytoget på Gardermobanen.

* Flirt står for «Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug» på tysk og på engelsk «Fast Light Innovative Regional Train».

Fakta om togulykker i Norge

* 2012: Nykirke i Vestfold. Et togsett av typen Flirt sporer av under testkjøring. Flere personer skadet.

* 2011: Rena i Østerdalen. Et lokaltog sporer av. Ingen omkomne.

* 2010: Sjursøya i Oslo. Godsvogner løper løpsk. Tre personer mister livet.

* 2000: Åstå i Østerdalen. To tog kolliderer og 19 mennesker omkommer.

* 1993: Nordstrand i Oslo. Et løpsk lokomotiv kolliderer med et lokaltog. Fem mennesker dør.

* 1990: Lysaker i Bærum. To lokaltog kolliderer, og fem mennesker mister livet.* 1975: Tretten i Gudbrandsdalen. To tog kolliderer og 27 mennesker omkommer

.* 1970: Østbanestasjonen i Oslo. Et løpsk tog fra Grefsen stasjon kolliderer med tomme togvogner. Lokføreren hopper av før stasjonen, men mister livet i fallet

* 1969: Straumsnes i Narvik. To malmtog kolliderer på Ofotbanen. Den ene lokføreren omkommer.

* 1950: Hjuksebø i Telemark. Et ekspresstog kolliderer med løpske godsvogner. 14 personer mister livet.

Kilder: Wikipedia.no, NTB

Flere bilder

FOTO: Stener Kalberg

Siste nytt