• Arbeidet med å fjerne det ødelagte togsettet fra skinnegangen startet lørdag. FOTO: Peder Gjersøe/Scanpix

Vestfoldbanen åpner tidligst onsdag

NSB har startet ryddearbeidet etter togavsporingen ved Nykirke i Vestfold, men strekningen kan tidligst gjenåpnes onsdag. Ulykken koster selskapet mange millioner i ødelagt materiell og utsettelser.

Ryddearbeidet, som utføres av NSB Berging og Beredskap, vil trolig være avsluttet søndag.

- Det betyr at Jernbaneverket får tilgang til sporet på mandag, sier informasjonsmedarbeider Arvid Bårdstu i Jernbaneverket til NTB.

Først når det havarerte toget er fjernet, kan Jernbaneverket starte arbeidet med å reparere skinnegangen. Skinnegangen er skadd over en lengde på 150 meter.

Les også

NSB regner med å tape titalls millioner på Flirt-ulykken

Og da er ikke kostnadene for det ødelagte togsettet regnet med.

Togstrekningen kan tidligst åpnes for trafikk onsdag. Inntil videre går det tog sørover til Holmestrand og nordover til Tønsberg. Mellom disse stasjonene blir det satt opp busser.

 

Togsett til 70 millioner

Toget som sporet av onsdag, var av typen Flirt og var ute på testkjøring. Tog av denne typen skulle etter planen settes inn på strekningen Skien-Lillehammer fra 29-februar i år. Til nå er ti av de 50 togene som NSB har bestilt, levert.

Togsettet som er ødelagt, har en verdi på rundt 70 millioner kroner. Hvor mye selskapet kan få igjen på forsikringen, er uklart, opplyser sjef for persontog i NSB, Tom Ingulstad, til Aftenposten.

I tillegg får NSB utgifter fordi innfasingen av de nye togene må utsettes.

- Jeg kan ikke si nøyaktig, men det vi drar nok på oss ekstrakostnader på titalls millioner. Vi vil få interne logistikkostnader, forskyvning av opplæring, improvisering av nye programmer og vedlikeholdsforberedelser, forteller Ingulstad.

Det nye togsettet sporet av mellom Nykirke og Holmestrand på Vestfoldbanen under testkjøring sist onsdag.

FOTO: Carl Martin Nordby

Høy fart

Statens havarikommisjon for transport opplyste fredag at farten var på 135 kilometer i timen da bremsene ble koblet inn. Kommisjonen har tilgang til togets ferdskriver og kameraer om bord.

Fartsgrensen er 130 kilometer i timen på en forholdsvis ny rettstrekning før stedet der avsporingen skjedde, men går ned til 70 når toget kommer over på eldre skinnegang i en kurve. Toget sporet av 50-60 meter etter stedet der farten skal senkes. Varselet om nedsatt hastighet står 1.200 meter før dette punktet.

Undersøkelsene har vist at toget flyttet seg 340 meter i løpet av de 11 sekundene det tok fra bremsene ble koblet inn og til toget sto stille.

- Vi vet ikke hvorfor hastigheten var for høy. Det kan skyldes infrastrukturen, teknisk svikt eller menneskelig svikt, fortalte pressevakt Jeanette Fagerli-Quaino i NSB til NTB da Havarikommisjonens opplysninger ble kjent. (©NTB)

Les også:

Les også