Kopierer flypionér

Om et par år skal det bli historisk vingesus i norsk luftrom, med en svært så spinkel luftfarkost av trelister og duk.

Et Bleriot-fly, av samme type som flypionéren Tryggve Gran benyttet da han som førstemann fløy over Nordsjøen i 1914, skal igjen bli å se på vingene i Norge. En flyver i SAS Braathens, Øyvind M. Ellingsen, har bestilt en nøyaktig kopi av Grans historiske fly fra et spesialverksted i Østerrike. Bleriot-flyet, som i likhet med originalen vil bli utstyrt med en roterende Le Rhône-motor , skal leveres i september 2008. Flyet vil få base nær Oslo og delta på flyshow både i Norge og i utlandet.

Millionprosjekt.

- Flyet vil bli nøyaktig lik forbildet fra 1914 i alle detaljer, opplyser Ellingsen. Utenom flyverjobben er han også formann i veteranflyorganisasjonen Warbirds of Norway, som er aktive bl.a. på Torp og Kjeller. - To mann skal få fly maskinen, Johan Mürer og jeg selv. Bleriot-flyet, som skal opereres av veteranflyorganisasjonen, blir det eneste av sitt slag i Norge - bortsett fra originalen, som er utstilt på Norsk Teknisk Museum i Oslo. Når flyet er ferdig bygget, vil den være en av seks luftdyktige Bleriot'er i Europa. 2800 arbeidstimer må til for å bygge "flyveapparatet", som koster over 1 million kroner i anskaffelse. Luftfartstilsynet har i utgangspunktet stilt seg positive til å la flyet bli registrert i Norge. Franskmannen Louis Bleriot var blant de første flykonstruktører i Europa på 1900-tallet. 25. juli 1909 ble han med et fly svært lik det Ellingsen har bestilt, den første til å fly over Den engelske kanal, fra Calais til Dover. Bleriot-flyet til Gran ble etter Nordsjø-ferden kjøpt av Hærens flyvåpen, og var i begrenset bruk 1914- 15, før den ble tatt ut av tjeneste og lagret. Ellingsens replika skal bygges av firmaet Craft-Lab i Wien, som har spesialisert seg på å restaurere og bygge gamle trefly fra bl.a. første verdenskrig, samt eldre veteranbiler. Ellingsen håper på sikt å få bygget en hangar for flyet, muligens på Jarlsberg eller Eggemoen.

På slep.

- Bleriot-flyet vil bli transportert rundt omkring i demontert tilstand på tilhenger. Minst tre mann må til for å sette flyet sammen før flyvning. Hastigheten i luften blir ikke høy, rundt 80 km/t, forteller Ellingsen.Det var 30. juli 1914 nordmannen Tryggve Gran krysset Nordsjøen for første gang med fly. Ferden gikk fra Cruden Bay nær Aberdeen til Jæren. Flybragden fikk imidlertid aldri noen stor internasjonal anerkjennelse fordi begivenheten druknet i utbruddet av første verdenskrig.

Les også

Siste fra Innenriks

Flere bilder

Tryggve Gran etter sin pionérflyvning over Nordsjøen i 1914 med flyet "Nordsjøen". Her fra landingen på Jæren. FOTO: SCANPIX

Siste nytt