• Den nye Sinsen stasjon - så å si under Sinsenkrysset - var den siste biten som manglet for å gjøre T-baneringen komplett. I dag åpnes ringen av kronprins Haakon.

    FOTO: JORONN SAGEN ENGEN

Nå er ringen sluttet

T-baneringen i Oslo åpnes offisielt i dag, men i går kunne hovedstadens befolkning prøvekjøre det nye kollektivtilbudet.

Det lukter fortsatt nytt trevirke på stasjonen og ikke en taggestrek er å se. Seks års arbeid er til ende, og Oslos store satsing, T-baneringen, er på plass. Den skal på sikt øke Sporveienes kapasitet med 10 millioner reisende i året, fra 70 til 80 millioner.

Sinsen - ny stasjon.


- Veldig flott, konstaterer Kristen Heimdal fornøyd. Sammen med Brita Larson fra Tøyen stiger han av på Sinsen stasjon, den siste biten som manglet i puslespillet som skal heve standarden på kollektivtransport i Oslo. Stasjonen er moderne og luftig, selv om 12 avganger i timen skal gjøre ventetiden på plattformen så kort som mulig. - Dette blir praktisk, supplerer Larson. - Fra Nydalen er det nå kort vei til sentrum.

Forener øst og vest.


T-baneringprosjektet er en av hoveddelene i Oslopakke 2. Det innebærer at en ny, sammenhengende T-banestrekning mellom Sognsvannsbanens Ullevål stadion og Grorudbanens Carl Bernerdanner en ring, slik at forbindelsen mellom øst og vest i byen nå er komplett. I tillegg får beboerne i de nordlige områdene av Oslo tilgang på T-banenettet. De nye sporene er ikke mer enn fem kilometer lange, men effekten av dem kan bli store. - Dette forenkler hverdagen min drastisk, jubler Eli Stenberg. Hun forteller at hun sparer en halvtime på den ukentlige reisen til korpsøvelse på Sinsen i forhold til å måtte ta trikk og buss fra sentrum.

Klør seg i hodet.


Inne på banen, på vei mellom Nydalen og Storo, klør Unni Eriksen seg i hodet, hun synes ikke linjenummereringen er logisk. - Da vi kjørte fra Bergkrystallen, hadde toget linjenummer 6. Nå er det blitt linje 4, sier hun forvirret. - Jeg mener, det skal da ikke stå forskjellig tall på togene? Er linjene blitt slått sammen, tro? Det har de ikke. Linjene 4 og 6 er fortsatt to forskjellige, det ser bare ikke sånn ut på tegningen over døren. Bjørn Rydmark, informasjonssjef i Oslo T-banedrift, kan fortelle at han er innstilt på en del forvirring i starten. - Dette er helt nytt, og det vil bli gjort endringer ettersom vi får tilbakemelding fra publikum. Å markere de to ulike linjene med forskjellige farger på T-banekartet, er en idé, sier han.

Les også:

Les også

Velkommen til Aftenpostens debatter!

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

T-baneringen

5 km T-banelinje forbinder Ullevål og Carl Berner stasjon. Tre nye stasjoner: Nydalen, Storo og SinsenRingen har kostet 1,4 milliarder kroner og ble bygget over seks år. NYE LINJENUMMERLinjene 4 og 6 tar hele runden rundt T-baneringen. Står du på Nydalen, Storo eller Sinsen, vil begge disse linjene bringe deg til sentrum, uansett hvilken retning du reiser. Linje 6: Husebybakken-Carl Berners plassLinje 4: Carl Berners plass-Ringen-BergkrystallenLinje 4: Bergkrystallen-Ullevål stadion Linje 6: Ullevål stadion-Ringen-Husebybakken

Flere bilder

Unni Eriksen (i midten) prøvekjørte det nye T-banetilbudet i går, men ble litt forvirret av linjenummereringen. I forgrunnen Tullemor Møller og Finn Møller. FOTO: SVEIN ERIK FURULUND

Fra Storo (bildet), Nydalen og Sinsen kan du nå ta T-banen i begge retninger om du vil til sentrum. FOTO: SVEIN ERIK FURULUND

Siste nytt