• Sivasangeetha Sivagnanasundaram - Geetha - (t.v.), Leon Nguyen og Jasna Kazazic finner positive sider med karakterundersøkelsen. - Det viser at vi ikke er én stor bås, sier Jasna.

    FOTO: SHAHRIAR NOURI

Gjør det best blant innvandrere

Geetha, Leon og Jasna representerer de tre innvandrergruppene som gjør det best i norsk skole. De gjør det ikke så verst selv heller.

Tamilske Sivasangeetha Sivagnanasundaram - Geetha blant venner - er 21 år. Hun var fem da hun kom til Norge, og har bodd i Vadsø og i Oslo. Nå studerer hun helseledelse og helseøkonomi ved Universitetet i Oslo. Der leder hun også den tamilske studentorganisasjonen. Vietnamesiske Leon Nguyen er 25 år, var nesten åtte da han kom til Norge og er oppvokst i Rælingen. Nå er han snart ferdig tannlege. Han er også kommunestyrerepresentant (Ap) i hjemkommunen.Bosniske Jasna Kazazic, 23 år, har vært i Norge siden hun var ti. Hun bodde i Stavanger til hun var 19, deretter i Oslo. Hun studerer sammen med Leon ved Tannlegehøyskolen.

Best resultater.

De tre er svært fornøyd med å høre at blant de ti største innvandrergruppene i videregående, oppnår elever fra Sri Lanka, Vietnam og Bosnia de beste resultatene. Kulturelle forskjeller kan være én av årsakene, mener forsker Liv Anne Støren ved NIFU STEP.Og Geetha nikker:- Helt fra barna begynner i førsteklasse er alle tamilske foreldre opptatt av at de skal klare seg godt, selv om de ikke har så høy utdannelse selv. De sjekker opp når barna har prøver og spør om karakterer. Hvis de ikke selv kan hjelpe med leksene, skaffer de kunnskaper fra andre, forteller hun - og er strålende fornøyd med den innsatsen Tamilsk Ressurs- og Veiledningssenter gjør her i Norge, med leksehjelp på søndager, blant mye annet.- For meg var det motsatt, jeg viste aldri karakterene til mine foreldre. På en indirekte måte viser de at jeg skal prestere og at det er veien til å lykkes i livet. Mine foreldre sa: Få en utdannelse først, så kan du gjøre hva du vil etterpå. De lærte meg til å være pliktoppfyllende, forteller Leon.- Både mamma og pappa er sivilingeniører, og jeg har en syv år eldre søster som er biokjemiker. Det var på en måte ikke noe spørsmål om jeg skulle gå på universitet eller ikke. Jeg er selv veldig ambisiøs, tror jeg, sier Jasna.- Hvor har du det fra, tror du? - Jeg vet ikke om det er gener eller kultur. Jeg har alltid bare villet.

Bekreftelse.

De tre bekrefter dermed forskerens forklaring på hvorfor de tre gruppene gjør det bra: Vietnamesere, med sin innflytelse fra konfusianismen, er kjent for å legge stor vekt på lærdom. Sri Lanka er også et land som satser sterkt på utdanning. Når det gjelder bosniernes gode resultater, tyder dataene på at foreldrenes utdanningsnivå og yrkesaktivitet er en viktig forklaring på at elevene klarer seg så bra, ifølge forsker Liv Anne Støren. Utdannelse gir status, er ungdommene enige om. Det gjelder for alle innvandrergrupper, mener Geetha.- Men for min del er ikke status poenget med utdannelsen, sier Leon. Foreldrenes situasjon motiverer derimot til skolearbeid:- Da vi kom hit, hadde vi null - ingenting. Mine foreldre jobbet hardt, særlig synes jeg mamma jobbet for mye. Barn ser det, selv om de bare er syv-åtte år. Det påvirker oss, sier Leon.- Hva synes dere om en sånn rangering av innvandrere? - Det kan motivere, være noe å strekke seg etter, tror Geetha.- Jeg tror ikke det er negativt, det viser at vi ikke er én stor bås, sier Jasna.- Jeg liker ikke å klassifisere folk. Men det viser at vi prøver å integrere oss, sier Leon.

Les også:

Les også

Siste fra seksjon