Dyrt og sent, men rent

På tre år har fly-trafikken fra Oslo til Stockholm økt med 35 prosent. Søndag gjenopptar toget konkurransen - ikke på pris eller fart, men på CO2.

Med to samferdselsministre, jernbanetopper og en flokk av fylkespolitikere om bord, tøffer toget til Stockholm ut av Oslo S søndag morgen. Dermed gjenopptas den daglige og miljøvennlige trafikken som så brått ble avsluttet ved inngangen til 2005, som en første start på hundreårsmarkeringen av unionsoppløsningen.Men toget møter en svært tøff konkurranse fra bussene og særlig billigflyene. Flytrafikken til Stockholm har økt dramatisk siden SAS mistet sitt monopol på strekningen i 2003. I 2004 økte trafikken med 16 prosent, i 2005 med 9 prosent, og med ytterligere 9 prosent i 2006.

Langsomme tog.

Reisetiden med tog mellom Oslo og Stockholm blir i overkant av seks timer. Det er over halvannen time mer enn hva togene fra det svensk-norske datterselskapet Linx brukte frem til nedleggelsen for to år siden. Svenska Järnvegar (SJ), som heretter skal drifte ruten, skal benytte andre og langsommere togsett.- Togene kommer ikke til å konkurrere med billigflyene på pris. Men det finnes mange som er villige til å betale en relativt høy pris for å ta toget. Dersom man klarer å lokke bare en mindre andel av de forretningsreisende over til toget, kan det være nok til at det bærer seg, sier avdelingsleder Kjell Werner Johansen ved Transportøkonomisk institutt. - Men det er viktig at tilbudet gjøres godt kjent, og at det ikke byr på problemer å bestille eller hente billetter, sier Johansen. Så sent som i går, fire dager før første avgang, var Stockholm-forbindelsen ennå ikke nevnt under vignetten "Nyheter" på NSBs hjemmesider.Det er SJ som bestemmer omfanget av markedsføringen. Selskapet vil henge opp plakater langs strekningen, samt rykke inn en annonse i Glåmdalen på Kongsvinger lørdag.- Tilbudet får en annen profil enn det gamle. Det retter seg ikke så mye mot forretningsreisende, men mer mot pendlere og folk som har bedre tid når de reiser, sier politisk rådgiver Erik Lahnstein (Sp) i Samferdselsdepartementet. Han viser til at tallet på avganger mellom Oslo og Kongsvinger øker fra fem til ni om dagen som ledd i det nye rutetilbudet.

Ønsker miljøavgift.

Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet, har regnet på hva den sterke veksten i flytrafikken til Stockholm betyr i økte CO2-utslipp.- Forutsatt samme utslipp pr. flyavgang er veksten fra 2003 til nå på 18 500 tonn CO2, tilsvarende en klimaeffekt på 31 500 tonn CO2-ekvivalenter. Det tilsvarer de årlige utslippene fra 11 000 privatbiler. Den rødgrønne regjeringen bør innføre en miljøavgift på flybilletter inn og ut av landet, tilsvarende det Göran Perssons avgåtte regjering fikk flertall for i Riksdagen, sier Haltbrekken. Sveriges nye borgerlige regjering ga i oktober beskjed om at vedtaket vil bli reversert, og flyavgiften ikke innført.- Det foreligger ingen konkrete planer om en slik avgift. Men den sterke veksten i flytrafikken gjør at vi må vurdere om det er aktuelt å sette inn virkemidler for å begrense veksttakten, sier Erik Lahnstein i departementet.

Les også:

Les også

Velkommen til Aftenpostens debatter!

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Siste fra seksjon