Mest delt
Frp frir til innvandrere
Betalte 350 mill. i svart lønn
Pompeii fra 1. verdenskrig
Cannabis blir medisin i Sverige
-
Favorittmaten til Simen (12) og Axel (10) Bergsnov Lorentzen er sushi eller sashimi. I går hev de innpå da kokk og bestefar Per Lorentzen kom med fersk laks.FOTO: INGAR HAUG STEINHOLT
Litt fisk gir stor helsegevinst
Det er aldri for sent å begynne å spise omega-3. Et fiskemåltid i uken kan være nok, viser ny norsk forskning.
AV:
anne
hafstad
Publisert:
Oppdatert:
Guttene er entusiastiske kjøkkenskrivere når kokk og bestefar Per Lorentzen (67) kommer med fersk laks, grønnsaker og kantareller til barnebarna Simen (12) og Axel Bergsnov Lorentzen (10). De har kameratene Ruben Brückner (12) og Alvar Øyasæther (12) på besøk. Alle fem spiser gjerne fisk, men det er bare Simen og Axel som kaster seg over de små, rå fiskebitene bestefar setter frem. Det kan lønne seg for de fem som tilbereder et fiskemåltid denne ettermiddagen, at de er glade i fisk. Hvis du spiser fisk minst en gang i uken gjennom livet, står kroppen langt bedre rustet når akutt sykdom inntreffer. Det er tidligere dokumentert at Omega-3 kan ha en forebyggende effekt på hjerte- og karsykdommer. For første gang er det nå vist at fiskeoljene også er gunstig for eldre når sykdom rammer.
Ny undersøkelse.
- Når du først er blitt syk, kan det være nyttig å begynne å spise fisk, ta tran og eventuelt spise Omega-3 kapsler. Hvor lenge vi må spise det for at det beskytter mot sykdom, kan vi ikke si med sikkerhet, men det er aldri for sent å begynne inntil vi vet noe mer, sier professor Kristian S. Bjerve, Institutt for laboratoriemedisin, ved Det medisinske fakultet, NTNU. Sammen med Ingvild Saltvedt og Olav Sletvold ved geriatrisk avdeling på St. Olavs Hospital, er han ansvarlig for den unike undersøkelsen som i dag offentliggjøres i det medisinske tidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition.En gang i uken.
De norske forskerne dokumenterer at det er en sammenheng mellom inntak av omega-3 fettsyrene EPA (se fakta) og DHA og dødelighet hos eldre med akutt, alvorlig sykdom, selv ved moderat fiskeinntak. I den unike undersøkelsen er 254 pasienter, 72 år eller eldre, som ble innlagt ved St. Olavs Hospital i Trondheim på grunn av akutt sykdom, fulgt i tre år etterpå. Alle diagnoser er med, men hjerte- og karsykdommer og hjerneslag dominerer. Forskerne målte nivået av Omega-3 i blodet på pasientene. Det gjenspeiler kostinntaket av fisk, tran eller Omega-3 kapsler. Resultatene viser at pasienter med et visst nivå Omega-3 i blodet har 48 prosent lavere risiko for å dø enn dem som hadde et lavt nivå. Effekten er tydelig allerede etter tre måneder og holdt seg gjennom hele oppfølgingsperioden. - Betyr det at hele folket må på piller?- Nei snarere tvert imot. Vi snakker om et fiskemåltid i uken eller mer, så er du i den gode gruppen. Det vil være nok for de aller fleste, men det er noe variasjon i hvor godt kroppen tar opp og nyttiggjør seg disse stoffene, sier Bjerve. - Dette kan indikere at beskyttelsen fra omega-3 fettsyrer gjør seg gjeldende i den akutte sykdomsfasen, og at det ikke gir noen vesentlig tilleggseffekt å øke inntaket ut over dette, sier Bjerve.For Simen, Axel, Ruben, Alvar og bestefar Per er det ikke noe problem å få i seg nok fisk.Norges første TV-kokk.
- Kona og jeg spiser fisk fem dager i uken. Godt tilberedt fisk liker alle, sier Per Lorenzen som har fartstid som kokk fra Bagatelle før han tok over driften av Den Merkantile Klubb i Oslo. Dessuten var han landets første TV-kokk. I 1968 reiste han rundt i Europa med legendariske Per Hafslund og lagde mat i programmet Dyr på nært hold i NRK.Unge og ADHD.
Det er ikke bare eldre og voksne med risiko for hjertesykdom som nyter godt av Omega-3. Nyere forskning tyder på at også barn med ulike lidelser, kan ha stor nytte av Omega-3, selv i små doser.- Vår forskning finner at noen grupper barn med ADHD får mindre symptomer dersom de har et visst nivå av Omega-3 i blodet, sier direktør og forsker Alexandra Richardson ved Oxford-universitetet. Mandag la hun frem sine forskningsresultater for mer enn 100 internasjonale forskere på verdenskongressen "The Brain and Lipids" som arrangeres av Diakonhjemmet Sykehus i Oslo denne uken. Hun understreker at Omega-3 ikke nødvendigvis har effekt på alle barn med ADHD, men på visse grupper, og da ofte relatert til tilleggsplager som for eksempel depresjon. - Det er dumt å hevde at Omega-3 kan løse alt og ha effekt på alle. Men for noen vil nivået av Omega-3 i blodet bety en forskjell. Det gjelder også barn med blant annet dysleksi, sier Richardson.Hun forteller at det kommer mer og mer forskning som indikerer at fettsyrene er viktige i regulering av stemningsleie og depresjon, og at disse stoffene kan være med å endre adferd. Hvorfor det er slik kan forskerne ikke si noe sikkert om. Noe vet man imidlertid og teorier er lansert.Fett i hjernen.
Hjernen er vårt mest fettrike organ. - Da ville det være rart om fettet ikke spiller en rolle, sier professor og avdelingsoverlege Helge Refsum, Psykofarmakologisk avdeling, Diakonhjemmet Sykehus. Mens man tidligere trodde at hjerneceller ikke kunne repareres eller vokse, tyder nyere forskning på noe annet. - Når du skal reparere hjerneceller eller når hjerneceller skal vokse så må du ha DHA. Stoffet er en naturlig del av hjernen vår, og har stor betydning for blant annet spesialiserte celler som synsceller og viktige celler som nervecellene, forteller Kristian C. Bjerve. Hans råd til Ola og Kari er klokkeklart:- Spis fisk, helst et eller flere fiskemåltider i uken. Selv om det er forskjeller mellom mager og fet fisk, så er det viktigste budskapet å spise fisk. Fisk er godt. På kjøkkenet hjemme hos Simen og Axel Bergsnov Lorentzen i Oslo, er guttene sammen med bestefar Per Lorentzen kommet godt i gang med middagen som består av stekt laks, smørstekte kantareller og grønn salat. Bestefar tenker nok litt på helse når han spiser fisk flere ganger i uken, men for Simen, Axel og kameratene betyr det lite. - Vi spiser fisk fordi det er godt. Vi hadde jo ikke spist det hvis vi ikke likte fisk.Les også
Siste fra seksjon
-
Hver fjerde nye bolig mangler kollektivtilbud
Dette nye boligfeltet ville aldri fått grønt lys i dag. Det sier kommunens rådmann. Årsak: For langt til kollektivtrafikk.
13 februar 2012 12:29
Omega-3 består av to hovedfettsyrer, EPA og DHA. De to har litt forskjellig virkning. EPA synes å være viktigst for hjerte- og karsykdommer, mens DHA synes å være viktigst for hjerne- og synsfunksjoner. Alle mennesker har begge stoffene i alle celler i kroppen. Kroppen lager imidlertid begrensede mengder av EPA og DHA. Derfor er det viktig at kroppen tilføres Omega-3, enten gjennom kosten, tran eller kapsler. De færreste trenger tran eller kapsler med Omega-3. For de fleste av oss er det tilstrekkelig med fet fisk som pålegg eller til middag en dag eller flere i uken. De vanligste fete fiskeslagene er laks, sild, makrell og ørret, hvor fettet er fordelt i hele fisken. Kveite er også en fet fisk, men her kan fettet skjæres bort. Alle typer fisk gir en viss mengde Omega-3.
Per Lorentzens enkle og gode oppskrifter (4 pers).Smørstek 150 g laksefilet til hver i varm panne med en liten "dæsj" olivenolje. Salte og pepre fisken. Ta filetene ut av pannen. Stek kantarellene lys brune. Ha i mandler i skiver. Legg fiskefiletene på tallerkener. Hell mandler, kantareller og fiskesmøret over fisken. Server med blandet salat og eventuelt ris eller poteter.
Skjær 600 g laksefilet i fingertykke biter. Skjær opp biter av selleri, purre og gulrøtter, og fres grønnsakene i en kjele. Dryss over mel. Trekk fisken i 2 min. i en kjele med fiskefond. Hell kraften over grønnsakene. Ha i laksebitene og tilsett litt kremfløte. Serveres med ris eller poteter.

Kommentarer