• - Vi er opprørt og forstår ikke hvordan norske myndigheter har kommet frem til prisen på Gripen, sier SAABs kampanjedirektør Magnus Lewis-Olsson og internasjonalt ansvarlig Johan Lehander.

    FOTO: CARL MARTIN NORDBY

Frykter Norge har svertet Gripen

- Tror Norge at den svenske regjeringen består av svindlere og løgnere, spør SAABs Johan Lehander og Magnus Lewis-Olsson.

I går tok Gripen-produsentens menn turen til Oslo ene og alene for å tilbakevise de norske regnestykkene som gjør JAS Gripen-flyene 140 milliarder kroner dyrere enn de faktisk er, ifølge svenskene. SAAB hevder nemlig at prisen vil bli 55 milliarder kroner, mens norske myndigheter har beregnet den samme prisen til 195 milliarder. Fly-toppene innser at slaget om den norske kontrakten er tapt, og nå står det om langt større interesser, arbeidsplasser og summer på spill: Det dreier det seg om Gripens muligheter til å selge flyet til land som Danmark, Nederland, Romania, Bulgaria, India og Israel. Oppdraget er å slå tilbake inntrykket statsminister Jens Stoltenberg og forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen har skapt av Gripen som et dyrt og dårlig fly.- Vi kan ikke leve med den prislappen norske myndigheter har satt på flyene. Vi selger Gripen over hele verden. Vi er ikke velkommen i markedet hvis vi koster så mye, sier de.

Sjokkert.

Svenskene sier rett ut at de oppfatter pressekonferansen sist torsdag som 50 minutters nedrakking av Gripen. Det har skapt ondt blod.- Vi er opprørt og sjokkert. Skuffet. Vi forstår ingen ting. Svenske myndigheter, næringsliv og flyindustri ble tatt fullstendig på sengen torsdag. De tolket inntil det siste signalene fra norske myndigheter som at de lå best an. I går sprakk det for de vanligvis tilbakeholdne, mediesky flyprodusentene.En pressemelding om flykjøpet og den kontroversielle prislappen ble i går sendt kroatiske myndigheter fra den norske ambassaden i landet. Kroatia vurderer å kjøpe Gripen. Svenskene opplever den norske meldingen som en unødvendig og uvennlig handling.

255 prosent.

Hvordan er det mulig - etter mange års tett samarbeid, tusener av møter, spørsmål og tester - for norske og svenske myndigheter å ende opp med en totalt forskjellig prislapper, en differanse på 255 prosent? - Jeg ønsker ikke å ha noen polemikk i media. Den diskusjonen får vi ta med svenske myndigheter og Saab her hos oss. Vi ønsker at også denne delen av prosessen skal være preget av profesjonalitet fra vår side. Vi har invitert dem til en debrief, og våre beregninger og vurderinger er også eksternt kvalitetssikret og ligger på nettet, allment tilgjengelig, sier Pål Bjørseth, leder for departementets kampflyprosjekt.- Føler du deg helt sikker på at beregningene er riktige?- Jeg føler at de beregninger og vurderinger vi har gjort er helt riktige.- Forstår du at svenskene reagerer på prislappen?- Jeg forstår at de er skuffet og lei seg. Det ville jeg også vært hvis jeg tapte en konkurranse av denne betydning, sier han.

Skade.

- Føler dere at dere er lurt?SAABs Johan Lehander tenker seg om noen sekund før han svarer:- Vi vil ha en forklaring. Vi må se til at skaden blir minst mulig.

Les også

Flykjøpet

Norske myndigheter ba opprinnelig om anbud på 48 fly over 20 år. SAABs tilbud lød på 35 milliarder kroner inkluderte reservedeler, brensel og oppgradering.Regjeringen sa torsdag at pakken gjelder 58 fly over 30 år. Norske myndigheter har beregnet at prisen fra SAAB vil bli på hele 195 milliarder kroner.SAAB sier prislappen på den utvidede pakken er maks 55 milliarder kroner.

Siste nytt