• To dresiner med SV-politikere, Kristin Halvorsen og Terje Akerhaug (bak), Erlend Helle og Kari Pahle, aksjonerte tungt for gjenåpning av Kolsåsbanen i 2003. Seks år etter er skinnene dekket av dyp snø, og gjenåpningen i det blå.

    FOTO: STIG B. HANSEN

Kolsåsbanen i det blå

Seks år etter at SV-leder Kristin Halvorsen kjørte dresin på Kolsås, med krav om snarlig gjenåpning, brer angsten seg for at banen kanskje aldri kommer.

En dramatisk tredobling av anleggskostnadene, kombinert med sterk svikt i inntektene, truer gjenåpningen av T-banestrekningen fra Bekkestua til Kolsås.

«En fullføring av prosjektet i Bærum vil få konsekvenser for gjennomføringen av andre prosjekter,» advarer Regjeringen i sin ferske stortingsmelding om Oslopakke 3, den store vei- og kollektivplanen for Oslo og Akershus. En videreføring til Kolsås skal «vurderes» i arbeidet med handlingsprogrammet for 2010-2013, heter det videre.

–Er det fare for at banen til Kolsås aldri kommer?

–Vi har vært opptatt av å legge frem en sak for Stortinget der vi peker på de store utfordringene i Oslopakke 3. Kolsåsbanen er ett av prosjektene der det er skjedd mye underveis. Det blir en stor utfordring å klare den fremdriftsplanen man fra lokalt hold har vært opptatt av å få til, sier statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Samferdselsdepartementet.

Bildene av SV-politikerne Kristin Halvorsen, Kari Pahle, Terje Akerhaug og Erlend Helle ble tatt i 2003. Det året sto Kolsåsbanen stille fordi Oslo og Akershus ikke kom til enighet om driftstilskuddene. SV kjempet for snarlig gjenåpning.

Fra millioner til milliarder.

Men etter at banen stoppet opp på nytt i 2006, i påvente av oppgradering, har prisen for strekningen fra Oslos bygrense til Kolsås økt fra ca. 700 millioner til et sted mellom 2,2 og 2,5 milliarder kroner. Utbyggingen er gjentatte ganger skutt ut i tid, og det med flere år.

–Dette er Norges mest skandaløse miljø- og samferdselsprosjekt. En T-bane holdes stengt i ti år på grunn av oppussing som ikke trenger å ta mer enn 18 måneder, sier Kirsti M.J. Alvik i Aksjonsgruppen for drift av Kolsåsbanen.

Trafikkselskapet Ruter opplyser at banen skal være ferdig til Jar i desember neste år, til Bekkestua i august 2011, og mest sannsynlig til Kolsås i 2014.

Men pessimistene har begynt å frykte at Kolsåsbanen ender opp som kollektivtransportens Godot. I Samuel Becketts teaterstykke ventet Vladimir og Estragon på den mystiske vennen som aldri kom.

På de nedsnødde stasjonene Kolsås, Hauger, Gjettum, Valler, Avløs og Gjønnes er kvartersvise avganger blitt erstattet med ventetider på et ukjent antall år.

Dyrere bomring?

–Banen kommer til Kolsås. Den politiske viljen er svært sterk. Men det neste spørsmålet som vi er nødt til å stille, er hvordan vi skal få det til. Jeg tror det bærer i retning av at bomavgiftene må settes opp i relativt nær fremtid, sier Erlend Helle, samferdselspolitisk talsmann for SV i Akershus.

Økte bomavgifter avfeies imidlertid som helt uaktuelt av Akershus’ fylkesordfører Nils Aage Jegstad (H) og Frps nye samferdselsbyråd i Oslo, Jøran Kallmyr. Jegstad og Kallmyr sitter i styringsgruppen for Oslopakke 3, sammen med veidirektør Terje Moe Gustavsen.

–Vi er innstilt på å få Kolsåsbanen ferdig i 2014. Men vi får ikke mye hjelp fra Regjeringen, sier fylkesordfører Jegstad (H).

–Men forskjellen på 700 millioner og 2,2 milliarder er kolossal. Hvordan regnet man i Oslo og Akershus i 2006?

–De som regnet, tok nok ikke inn over seg den store forskjellen på trikk og det som det nå er snakk om, metrostandard. De brukte de tallene de hadde der og da, sier Jegstad.

Statssekretær Lahnstein i departementet lover en «veldig positiv holdning» dersom Oslo og Akershus blir enige om en fremdriftsplan for Kolsåsbanen.

–Men hittil har saken vært preget av katastrofalt dårlig samordning mellom de to fylkene. Arbeidene blir ferdigstilt på Oslo-siden før Akershus får gjort ferdig de nødvendige planarbeidene. Resultatet er store økonomiske tap, dobbelt så lang ventetid som nødvendig og store belastninger for de reisende, sier Lahnstein.


Les også

Siste fra Innenriks

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Siste nytt