• Flere steder på Øst- og Sørlandet trues også lokalfergetrafikken. Color Line-fergen gikk imiderltid som planlagt tirsdag ettermiddag.

    FOTO: HANS O. TORGERSEN

Isbrytere skal inn i Oslofjorden

For første gang siden 1987.



Les også:

I morgen begynner en kraftig slepebåt å bryte isen inn i Oslofjorden.

Dette er første gang Kystverket bruker isbrytere her siden vinteren 1987.

- Vi har inngått en kortsiktig avtale om å bryte is i Oslofjorden, og jobber med en mer langsiktig løsning, sier Harald Andreassen, fungerende regiondirektør i Kystverket.

- Forrige gang vi var inne med isbrytere her var i februar 1987, bekrefter han.

Den langvarige og strenge kulden har ført til at store deler av Oslofjorden nå er islagt.

I Stavanger er været så ille at det er startet et eget brøyteparti i byen.

Problemer for mindre båter



Større fartøyer har til nå klart seg gjennom isen, mens flere mindre har fått problemer.

- Isen ligger langt ut – i hvert fall til et godt stykke utenfor Færder. Fra i morgen vil en taubåt sørge for at råken inn Oslofjorden er åpen, sier Andreassen.

Isen ligger nærmest ubrutt fra Jomfruland og nesten helt til Sverige.

Verst i Oslofjorden



Også fergeleden mellom Horten og Moss skal holdes seilbar for fergen.

- Problemet er størst i Oslofjorden. Kystverkets primæroppgave er å holde hovedledene oppe for nyttetrafikk, slik at denne kan avvikles på en fornuftig måte.

Flere steder på Øst- og Sørlandet trues nå også lokalfergetrafikken.

Dropper biler



På Hvaler i Østfold går fergen nå hele døgnet, for å holde råken åpen.

På grunn av isen kan ikke fergen ta med seg biler.

– Vi må gå med nesa inn mot land for å få biler av og på ferja. Da må vi bakke ut i isen etterpå. Nå får vi så mye isflak i propellen at det går ikke. Belastningen blir for stor, og da er det fare for at propellen går, sier skipper Peter Parmer, ifølge Fredriksstad blad.

Hovedledene viktigst



Også fergen til Lyngør har problemer med isen.

Les om snøstorm på Sørlandet hos fvn.no

- Vi kan ikke love noe for fritidstrafikken eller nyttetrafikk i de indre havneområdene. Her er det primært kommunene som har ansvaret for å holde ledene åpne, sier Andreassen til Aftenposten.no.

- Prognosene sier at det skal bli kulde i et par uker til, og med vindretningen vi har, er det ikke trolig at situasjonen vil endre seg med det aller første, sier han.

Les også:

Les også

Siste fra Innenriks

Flere bilder

Indre Oslofjord sett fra Frognerkilen i Oslo. Nå skal isbrytere holde seilingsled åpen for nyttetrafikk. FOTO: LISE ÅSERUD/SCANPIX

Siste nytt