Utskrift er sponset av InkClub InkClub
  • FOTO: SIGNE M. DONS

Nye kostholdsråd på bordet

Til høsten kommer statens nye kostråd til befolkningen. Nå skal nøtter og hvitløk inn i de tusen kjøkken for å forebygge folkesykdommer.

–Dette er råd for en frisk befolkning. De skal virke forebyggende mot store folkesykdommer som overvekt og høyt blodtrykk, sier professor Rune Blomhoff ved Universitetet i Oslo. Han har ledet arbeidet med å tråle forskningsrapporter på jakt etter overbevisende dokumentasjon for enkeltmatvarers helseeffekt.

Ifølge tall fra Verdens helseorganisasjon kan 80 prosent av forekomsten av hjerteinfarkt og type 2-diabetes forebygges med endringer i kosthold, trenings- og røykevaner. Det samme gjelder 50 prosent av kreftforekomsten. Og de nye rådene er langt klarere og mer konkrete enn tidligere.

Fisk, ikke tran.

–Tidligere har kostråd bygget på kunnskap om næringsstoffer, ikke konkrete matvarer. Nå kommer det stadig mer matvarebasert forskning, og vi kan gå mer rett på sak og gi råd om konkrete mengder.

Følger du rådene for inntak av fisk, kan du trygt droppe tilskudd av Omega-3.

–Tilskudd er greit, hvis du ikke klarer å få i deg nok fisk, sier Blomhoff, men det er ikke en fullgod erstatning.

Hvitløk og nøtter er blant matvarene som trekkes frem som positive.

Inntak av rødt kjøtt bør derimot begrenses til maksimalt to middager i uken.

Blomhoff understreker at rådene er et utkast, og at de nå skal ha en runde med innspill før det endelige resultatet foreligger til høsten. Og uansett advarer han mot å overtolke mengdene som anbefales.

–Vi vil ikke på noen måte at folk skal bli fanatiske og veie hver nøtt. Disse rådene gir ingen komplett diettplan. Men de gir et inntrykk av mengdene som anbefales og viser hva det trengs fokus på. Og enhver endring i riktig retning er bra.

Het potet.

I de nye anbefalingene har ikke poteten samme posisjon som tidligere.

En porsjon med poteter regnes ikke lenger som én av de «fem om dagen».

–Det er gjort relativt lite studier på sammenhengen mellom poteter og helse. Derfor har vi ikke god nok kunnskap til å inkludere poteten i anbefalingen. Men kokte og bakte poteter har fortsatt en plass i et variert kosthold, sier Haakon Meyer, leder av Nasjonalt råd for ernæring.

Hovedbudskapet i anbefalingen er at vi bør ha et plantebasert, variert kosthold med mye grønnsaker, frukt, bær, fullkorn og fisk og med begrensede mengder rødt kjøtt, salt, tilsatt sukker og energirike matvarer. Rådene sammenfaller derfor i stor grad med Nøkkelhull-merkingen som ble innført i fjor. I tillegg blir vi bedt om minst en halv times trim hver dag.

–Vi kommer ikke med en lang fyliste, men hva vi bør spise mer eller mindre av. Vi er klar over at man ikke lager alt fra bunnen av i en hektisk norsk hverdag. Men kjøper man en suppepose for blomkålsuppe, kan man kjøpe en blomkål i tillegg. Da får man inn mer grønnsaker samtidig, sier Meyer.

Les også

Kommentarer

Siste fra seksjon

  • Knuste Plumbo

    Før årets Melodi Grand Prix hadde 24 år gamle Tooji Keshtkar aldri stått på en scene før. Nå skal han representere Norge i Aserbajdsjan.

Frukt og grønt 5 porsjoner tilsvarende minst 500 gram hver dag. Velg frukt, grønt og bær med forskjellige farger. Ett glass juice teller som maksimalt én porsjon. Løk og tomater Tomater, løk, hvitløk og purre anbefales spesielt i det daglige kostholdet. Fullkorn Spis minst fire porsjoner fullkornprodukter hver dag, tilsvarende ca. 70 gram for kvinner og 90 gram for menn. Tre skiver brød med 100 prosent sammalt mel gir 75 gram fullkorn. Fisk Spis minst 300 gram fisk i uken, tilsvarende 2–3 middagsporsjoner. Minst 200 gram av dette bør være fet fisk, for eksempel laks. Nøtter Et moderat inntak av usaltede nøtter (10–20 gram daglig) anbefales. Poteter taper terreng Ekspertene har ikke funnet nok helsemessig dokumentasjon for å regne potetene som en av de fem frukt/grønnsakene vi bør spise hver dag. Men de understreker at kokte og bakte poteter gjerne kan inngå i et variert kosthold.

Ferdigmat Bearbeidede produkter tilsettes ofte mettet fett, sukker og salt. Lag heller maten fra grunnen av selv. Begrens inntaket av kornprodukter med mye fett, salt eller sukker som frokostblandinger, søte bakevarer og pizza. Fete meieriprodukter Begrens inntak av helmelk, fløte, fet ost og smør. Rødt kjøtt Inntaket av rødt kjøtt (storfe, sau eller gris) bør begrenses til mindre enn 500 gram pr. uke, tilsvarende to kjøttmiddager samt pålegg. Begrens inntaket av bearbeidede kjøttprodukter som er røkt, saltet eller konservert med nitrat eller nitritt. Mineralvann Noen typer inneholder mye natrium eller salt. Begrens bruken av disse. Drikk springvann både til og mellom måltidene. Kosttilskudd Friske, voksne mennesker som ikke er gravide, trenger ikke kosttilskudd dersom de har et godt kosthold. D-vitamin-tilskudd kan være et alternativ for personer som ikke spiser fet fisk eller som mangler D-vitamin.

Utarbeidet av eksperter fra Universitetet i Oslo, Oslo universitetssykehus og Helsedirektoratet på oppdrag av Nasjonalt råd for ernæring. Basert på omfattende gjennomgang av internasjonal forskning på sammenheng mellom kosthold og helse. Skal nå ut på en kommentarrunde før de skal godkjennes av myndighetene til høsten. I sommer skal ekspertene gjennomgå den siste forskningen på feltet, slik at rådene er oppdatert før de ferdigstilles.

På forsiden akkurat nå

Siste nytt

Tjenester

Dagens eAvis

Aftenposten eAvis

Kjøp dagens eAvis

Les mer

Profilerte lederstillinger

Profilerte stillinger