Sjelden norsk vare

Det er langt mellom norske vinprodusenter. Men de finnes. Det er imidlertid ikke så lett å få kjøpt de norske vinene.

- Få kjenner til vinen vår, og enda færre har smakt den, erkjenner Torbjørn Tilrem ved vin- og urtegården Hildurs Urterarium ved Brønnøysund. Selskapet produserer rundt 5000 liter av fire forskjellige fruktviner i året, men i likhet med alle som driver med fruktvin i Norge, sliter de med norske salgs- og reklamebegrensninger.- Det er jo forbudt å drive med reklame for produktene våre, så det går sent å få gjort vinen kjent i markedet, forteller Tilrem.Verdens nordligste vinprodusent, Arntzen Vin &Cigar i Lakselv, har det samme problemet. Selskapet selger årlig mellom 5000 og 8000 liter av kreklingvinen North Cape Wine, men mener potensialet er mye større.- Vi står på polets tilleggsliste, men jeg har inntrykk av at få polbestyrere kjenner til vinen vår, sier Arnt Mathias Arntzen.Den eneste norske vinen med litt volum på polet, er den musserende rabarbra-, eple- og druevinen "Golden Power", produsert på Røed gård på Filtvedt. Vinproduksjonen der har tradisjoner tilbake til 1886, og det selges 20 000-25 000 flasker "Golden Power" i året.Men norsk lov hindrer de norske vinprodusentene i å selge varen direkte til besøkende på produksjonsstedet. Arnt Mathias Arntzen mener Norge burde endre regelverket. Han viser til Finland, der rundt 60 vingårder reklamerer med besøk, vinsmaking - og kjøp.- For oss er det tungvint å selge gjennom Vinmonopolet. En slik mulighet som finnene har, kan derimot sikre fremtiden til de få norske vinprodusentene, uten at det vil ha noe å si for alkoholforbruket i Norge, mener Arntzen.

Les også:

Les også

Siste fra Innenriks