• FØR OG NÅ: Senterpartiets gamle logo til venstre, den nye til høyre.

Her er det nye firkløveret

Senterpartiet oppgraderer før stortingsvalget 2013. Hva synes du om den nye logoen?

Da Senterpartiet ble stiftet (som Bondepartiet) i 1920, ble den stiliserte firkløveren valgt som logo. Kløveren har fulgt Sp siden, og har kun fått minimale justeringer på de 90 årene.

Men nå har partiet fått en ny, en noe mer naturtro variant av firkløveren, utført av partiets egen grafiske designer, produksjonsleder Ragne Borge Lysaker.

Symboliserer livskraft



Kommunikasjonsrådgiver i Sp, Torvild Sveen, er meget fornøyd med resultatet.

Liv Signe Navarsetes parti får ikke skryt for sin nye logo. FOTO: SCANPIX

FOTO: Roald, Berit

- Jeg er veldig fornøyd. Dette er en mer naturtro logo, og det er jo noe med nettopp Senterpartiet og det naturlige. Det er viktig for oss å ha en logo som grenser tett opp mot det som er reell natur. Denne symboliserer mer livskraft enn den stiliserte, sier Sveen til Aftenposten.no.

Logoendringen kommer som et ledd i en prosess med å fornye det grafiske uttrykket frem mot stortingsvalget i 2013, kan Sveen fortelle.

Ikke godt nok



Men grafiske designere Aftenposten.no har snakket med er ikke like imponert over Senterpartiets nye firkløver.

- Problemet er at den ikke er god nok håndverksmessig, og at gjengivelsen blir altfor svak. Spesielt gjelder dette navnetrekket, sier Line Støtvig, daglig leder i Tangram Design, til Aftenposten.no.

Hun sier at symbolet muligens kan fungerer på web og andre digitale flater, men at det blir vanskelig å få logoen til å gå gjennom på plakater og annonser i papir og så videre.

- Da oppleves det flatt, sier hun.

- Denne løsningen signaliserer først og fremst at man er uprofesjonell, creative director Kjetil Wold i Anti

- Svak på alle måter



Kreatør Joachim Bjørndahl i reklamebyrået DDB reagerer på at partiet har valgt å bruke en egen ansatt til å utforme den nye logoen.

- Den er svak på alle måter, det ser nesten ut som om den første skissen ble sendt til trykk ved en feil, sier han.

Bjørndahl mener partiets oppdaterte firkløver ikke signaliserer at partiet er hverken fornyet eller oppdatert.

- Den signaliserer ingen endring, snarere en bekreftelse på at halvbra er godt nok.

- Lettvint løsning



Kreativ leder Kjetil Wold i byrået Anti mener logoendringen virker som en lettvint løsning.

- Dette fremstår som en lite gjennomtenkt signatur. Det beste som kan sies er at det tross alt er en flik av gjenkjennelse i å beholde kløveret, sier Wold.

Den signaliserer ingen endring, snarere en bekreftelse på at halvbra er godt nok Joachim Bjørndahl

- Denne løsningen signaliserer først og fremst at man er uprofesjonell. Jeg ser at Senterpartiet ønsker å fremstå som friskere og med en nærhet til naturen og landbruket, men det blir for enkelt å bruke et fotografi, som i tilegg ikke er særlig friskt eller attraktivt, sier han og legger til:

- Det er synd, for Senterpartiet har et fantastisk utgangspunkt som kunne gitt en fin løsning. Dette blir dessverre for dårlig.

Klikk + og bli varslet ved nye artikler

Les også

Siste fra Politikk

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Siste saker om politiske partier