• Oslotunnelen mellom Skøyen og Oslo S som det stadig er noe tull med, er tilgodesett i Revidert nasjonalbudsjett.

    FOTO: DAG W. GRUNDSETH

100 mill. til Oslotunnelen

Streif av lys for Oslo-grytas togpendlere: I dag gir Regjeringen 100 millioner til strakstiltak i Oslotunnelen.

Nettprat i dag kl. 15: Hva betyr revidert budsjett for deg? Still spørsmål til nettprat.
- Det er viktig at togene går. Jeg er glad for at Regjeringen benytter første anledning til å sørge for at Norges viktigste jernbanestrekning fungerer, sier Heikki Holmås.Stortingsrepresentanten fra Oslo SV flesker til med en blank budsjettlekkasje: Oslotunnelen mellom Skøyen og Oslo S, med sine "tilgrensende signalanlegg" som det stadig er noe tull med, har fått plass i et revidert nasjonalbudsjett hvor det er langt mellom de store satsingene. - Dette er mer enn jeg vet, men veldig positivt, sier Henning Bråtebæk, Jernbaneverkets prosjektsjef for Oslotunnelen.

Slutt på tålmodigheten.

Kabelbrannen på Skøyen 25. februar, med tilhørende totalkaos for passasjerer som allerede hadde opplevd mye, gjorde slutt på tålmodigheten til samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp). Hun innkalte aktørene til hastemøte og forlangte månedlige rapporteringer om hva som ble gjort.Det lå i kortene at det ville komme noen kroner i revidert budsjett. Men det var ikke opplagt at Jernbaneverket skulle få alle de 100 millionene som de ba om til strakstiltak i inneværende år.- Spørsmålet om hvor mye vi skulle satse, og hvor raskt, har vi arbeidet mye med. Vi var glade da de 100 millionene kom på plass i siste runde, sier Holmås.

Støvsuger.

Jernbaneverket har foreslått 40 ulike strakstiltak, og arbeidene er allerede i gang: Natt til forrige torsdag, en halvtime over midnatt, gikk fagfolkene inn med noe som ligner en gedigen støvsuger for å fjerne de øverste 25 centimeterne med pukk mellom svillene. Støv og skitt, oppsamlet gjennom 28 år, skal renses bort og erstattes med ny pukk.Hittil arbeides det hver natt mellom 00.30 og 05.00. Fra 27. mai blir det åttetimersøkter fra 20.30 til 04.40. I disse periodene blir det enkeltsporet drift, og 40 av døgnets 600 togbevegelser gjennom tunnelen må innstilles. - Starter dere på Skøyen eller Oslo S?- Vi starter omtrent midt i tunnelen, på Elisenberg stasjon, sier prosjektsjef Bråtebæk.- På Elisenberg stasjon?- Ja. Det er ikke kanskje ikke så mange som kjenner til den stasjonen, men den ligger mellom Skøyen og Nationaltheatret. Den ble bygget tidlig på 1970-tallet, med perronger og det hele, men ble aldri åpnet, sier Bråtebæk.

Friske penger.

For få dager siden bestilte Jernbaneverket elektroniske informasjonstavler til noe nær en fjerdedel av det beløpet som Regjeringen nå varter opp med.- Så dere har tatt bevilgningen på forskudd?- Nei. Men disse friske pengene gjør at vi slipper å kutte på prosjekter andre steder i landet, sier Bråtebæk.

Les også

Velkommen til Aftenpostens debatter!

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Siste fra seksjon

Siste saker om politiske partier