• Slik ser treningsdagboka foir Thor Hushovd ut en dag i desember i fjor.

Slik trener en ekte gullgutt

Thor Hushovd sykler i overkant av 30000 kilometer hvert år og sitter rundt 1000 timer på sykkelsetet. Det og mye mer forteller treningsdagboken hans.

Les også:

Det er tre dager til proffene ruller ut på den 266 km lange fellesstarten under årets sykkel-VM i København. For mange er dette et av årets desiderte høydepunkter, et mål de har hatt i hodet for å motivere seg til å gjennomføre lange og harde treningsøkter.

Thor Hushovd er regjerende verdensmester og en av de største favorittene i år også. Det viktigste verktøyet i jakten på nok en regnbuefarget trøye er treningsdagboken som bare han selv og trener Atle Kvålsvoll har full tilgang til.

- Jeg har alltid ført treningsdagbok, og jeg er veldig nøye, forteller verdensmesteren.

- Uten den ville jeg vært sjanseløs, legger trener Kvålsvoll til.

Thor Hushovd er regjerende verdensmester etter at han stakk av med seieren i Australia i fjor. FOTO: REUTERS

FOTO: BRANDON MALONE

Alle strukturerte toppidrettsutøvere – og en mengde mosjonister – fører treningsdagbøker. Innholdet varierer naturlig nok enormt, og den er som oftest svært personlig. Det er her man kan få svarene på hvordan man skal gjenskape den suverene formen som for eksempel Thor Hushovd alltid har hatt under Tour de France. Og helst hvordan man kan spisse formen ytterligere. Ikke minst lærer man av feil som er blitt gjort.

Aftenposten ba om å få ta en titt i Hushovds personlige eksemplar, den han og Kvålsvoll snakker om nesten hver eneste dag året rundt.

Legger grunnlaget



Treneren valgte ut uke 50 i 2009. Noen få ukers ferie er tilbakelagt, og Hushovd er godt inne i forberedelsene til sin andre sesong på Cervélo-laget. Nå legges grunnlaget for at han snaut ti måneder senere skal klatre øverst på pallen under VM i australske Geelong.

- Etter hver eneste økt legger Thor inn hvor mye han har trent i de forskjellige intensitetssonene, hvor langt han har syklet, hvilken følelse han hadde under treningen, gir seg selv karakterer på gjennomføringen, antall tråkk per minutt, spesifiserer alternativ trening (for eksempel squash), måler noen ganger puls og gir tilslutt en god kommentar på hver økt, forteller Atle Kvålsvoll.

Treningen organiseres etter fireukersperioder, og øktenes innhold forandrer seg både opp mot og etter konkurranser. Det kan være snakk om mer spesifikk spurttrening, pace bak en moped og mye sykling i fjell for å nevne noe.

Mer i fjell



- Thor trener faktisk mer i fjell enn jeg gjorde på min tid, sier Kvålsvoll som selv var en typisk klatrer.

Det er når man legger sammen tallene fra både trening og konkurranse at man finner ut at Hushovd i løpet av året sykler dobbelt så mye som i en gjennomsnittlig bilforsikring. Og at han tilbringer rundt 1000 timer på det knallharde sykkelsetet. 30 000 kilometer tilsier drøyt 55 ganger ”Den store styrkeprøven” fra Trondheim til Oslo.

- Noen trener kanskje litt mer, andre litt mindre. For oss har dette vært passe siden jeg overtok treneransvaret foran 2004-sesongen. Å legge på 100 timer i året kan være det som gjør at overskuddet til å prestere i ritt fjernes, presiserer treneren som selv hadde nesten like mange kilometer på sykkelen i året da han var proff.

Kvålsvoll poengterer at duoen egentlig er lite opptatt av antall kilometer og timer. Det er kvaliteten på gjennomføringen av treningen som er viktigst. Puls- og wattmåler er verktøy på treningen, men Hushovds egen følelse er den som styrer mest.

«Det er selvfølgelig ikke alltid like morsomt å gå ut og trene, men jobben må og skal gjøres» Thor Hushovd, verdensmester

Intensitetet



- Thor er svært flink å treffe på intensitet og har sin egen «innebygde» intensitetsmåler? Han kan på følelse tøye grenser på intensitet samtidig som han kjører ekstra rolig eller tar helt fri om det er behov for det, understreker treneren.

Det aller meste av treningen foregår i sone 1 som går opp til 72 prosent av maks puls. Sone fire og fem er man bare innom under konkurranser. I sykling konkurrerer man veldig mye sammenlignet med mange andre idretter, og noen konkurranser kan utelukkende være en del av forberedelsene til neste hovedmål.

I uke 50 2009 hadde den kommende verdensmesteren ikke treningsfri, men det har han til vanlig en gang i uken.

Verdien av styrketråkk diskuteres hardt, og noe forskning konkluderer med at det ikke har noe for seg.

- Vi har god erfaring med det, og de aller fleste norske toppsyklistene driver i hvert fall med det. Så vi kommer ikke til å gå bort fra det, fastslår Kvålsvoll.

Styrketråkk er rett og slett at man tråkker med mer motstand på pedalene, som for Hushovds del vil si å kjøre på tunge gir i bratte bakker.

Ikke vekter



Thor løfter ikke vekter med bena i det hele tatt. Styrketrening handler om overkroppen, hofte og rygg. Å bygge opp støttemusklene slik at han klarer å få maks ut av teknikken i en spurt. Han er ganske så sterk i midtregionen, sier treneren.

- Det er selvfølgelig ikke alltid like morsomt å gå ut og trene, men jobben må og skal gjøres, understreker Hushovd.

Noen ganger trener han alene. For noen år siden trente han mye sammen med Mads Kaggestad da de begge bodde i Sør-Frankrike. I Monaco, hvor han bor nå, er det enkelt å finne treningspartnere siden mange andre sykkelproffer også bor der.

Selv om det tok noen måneder før den første seieren kom, har sørlendingen hatt en meget vellykket sesong i den regnbuefargede trøyen. Den totale opplevelsen har vært så god at han intenst ønsker seg en sesong til i VM-trøyen.

Det er verdt å slite for!

Les også:

Les også

Siste fra Sykkel

Atle Kvålsvoll

Født: 10.04.1962 i Trondheim Har vært Thor Hushovds peronlige trener over flere år. Var selv proff, og deltok i OL i 1984 og seks ganger i Tour de France. Var Greg LeMonds hjelperytter. sport

Siste nytt