• Designet på Air France-flyet som styrtet 1.juni 2009 kan ha vært en medvirkende årsak til ulykken.

    FOTO: Reuters

Britisk ekspert: Flydesignet kan ha medvirket til Air France-ulykken

Årsaken til Air France-ulykken i 2009 kan være en blanding av pilotfeil og flyets design.

1.juni 2009 styrtet et Air France-fly på vei fra Rio de Janeiro til Paris i Atlanterhavet. Alle de 228 menneskene om bord omkom, blant dem tre nordmenn, samt ytterligere to personer med tilknytning til Norge.

Ifølge de foreløpige ulykkesrapportene virker det klart som at minst én av pilotene har gjort grove og vedvarende feil, som til slutt ført til at flyet styrtet. Men designet på flyet, Airbus A330-200, kan ha medvirket til at de andre pilotene ikke fikk med seg feilvurderingene, skriver den britiske avisen The Independent.

Det mener Stephen King ved British Airline Pilots’ Association, som The Independent har snakket med.

Trosset «stall»-advarsler

Da den kritiske situasjonen oppstod hadde kapteinen Marc Dubois (58) pause, og det var de to co-pilotene David Robert (37) og Pierre-Cedric Bonin (32) som satt ved spakene.

Les også

Air France-ferdskriver funnet og i god stand

Ferdskriveren fra Air France-flyet som styrtet i 2009, er funnet. Dermed er etterforskerne ett skritt videre på veien mot å oppklare ulykkesårsaken.

Air France-flyet fløy kort tid før styrten inn i et stormfullt område. Dette førte til at autopiloten ble koblet ut, og det er i etterkant av dette at co-pilot Bonins oppførsel viker fra det som ventes av ham.

For, uten å si noe, skal Bonin ha dratt kontrollspaken bakover, og, tilsynelatende uten noen grunn, holdt flyets nese oppover, noe som førte til at pilotene fikk advarsler om at flyet steilet(«stall»). Dette førte igjen til at flyet mistet fart.

Co-pilot Robert brukte 20 til 30 sekunder på å forstå hva som foregikk, før han beordret Bonin å gå ned.

- Den sier at vi går opp. Den sier at vi går opp, så gå ned, sier Robert.

Det går frem av lydloggen som først ble publisert i en bok skrevet av den franske flyinstruktøren Jean-Pierre Otelli.

Bare sekunder senere sier Robert, «Gå ned», og i noen øyeblikk får flyet tilbake momentumet. Robert er allikevel såpass engstelig at han bestemmer seg for å få kaptein Dubois inn i cockpiten.

I mellomtiden drar Bonin igjen kontrollspaken bakover, på tross av rundt 75 advarsler om at flyet steiler. I stedet for å dra spaken fremover for å få mer fart, fortsatter han å presse flyet oppover.

Flydesignet kanskje medvirkende til ulykken

Nøkkelen til å forstå ulykken kan ligge i designet til flyet. For Bonins feilvurderinger ble ikke oppdaget tidsnok av hans kolleger.

Som i alle andre fly i Airbus A330-serien styres flyet av en kontrollspake ved siden av pilotenes seter. Kontrollspaken ligner på de som brukes i spillkonsoller.

Kontrollspaken er ikke koblet til fysisk koblet til flyets kontrollsystemer som i eldre fly. I stedet fores kommandoene inn til datamaskiner, som igjen sender signaler til motor og hydraulikk.

For eksempel, når en kommando om en 10-graders venstresving er gitt, kan piloten slippe kontrollspaken igjen og konsertrere seg om andre oppgaver, mens flyet gjennomfører en perfekt sving.

Men dette har også en ulempe, ifølge Stephen King ved British Airline Pilots’ Association.

- Det er ikke umiddelbart klart for en pilot hva den andre gjør med kontrollspaken, med mindre han legger ned en stor innsats for å kikke over på den andre siden av cockpiten. Noe som ikke er lett. Og siden siden spaken bare blir holdt tilbake i noen få sekunder, så må du se handlingen bli gjennomført, sier King til Independent.

«Nei, nei, nei. Ikke klatre»

Og det virker helt klart at Robert ikke er klar over at Bonin har presset flyet oppover, noe som etterhvert fører til at flyet mister fremdriften og taper høyde.

Etterhvert kommer kaptein Dubois tilbake i cockpit. Heller ikke han oppfatter umiddelbart situasjonen, og det er først 45 sekunder før flyet treffer havet at Bonin utbryter at han har forsøkt å presse flyet oppover gjennom hele den kritiske situasjonen.

Det blir klart gjennom den siste kommunikasjonen mellom de tre pilotene.

Robert: Klatre ... klatre ... klatre ... klatre ...

Bonin: Men jeg har hatt spaken tilbake hele tiden.

Dubois: Nei, nei, nei. Ikke klatre. Nei, nei.

Robert: Gå ned. Gi meg kontrollene. Gi meg kontrollene.

Les også

Piloten: - Faen, vi kommer til å kræsje

De siste ordene fra cockpiten på Air France-flyet som styrtet i Atlanteren i 2009, er offentliggjort.

Robert tar så kontroll over spakene, men hører i samme øyeblikk en advarsel om at havoverflaten nærmer seg faretruende. Han innser at flyet ikke har nok høyde til å dukke for å plukke opp fart.

- Faen, vi kommer til å kræsje. Dette kan ikke skje, utbryter Robert.

Kun noen få sekunder senere styrter flyet i havet, og katastrofen er et faktum.

Rapport fra ulykkesgranskningsbyrå

I juli i fjor slapp det franske ulykkesgranskningsbyrået BEA sin tredje mellomrapport, som konkluderte med at pilotene gjorde en rekke feil, og at dette delvis skyldes manglende trening. Rapporten konkluderte også med at flygerne skal ha ignorert tidlige advarsler og ikke ha fulgt vanlige prosedyrer.

BEA mente blant annet at flygerne ikke reagerte riktig eller tidsnok på advarsler om at flyet mistet oppdrift.

Den endelige ulykkesrapporten er ventet om en måneds tid.

Les også:

Les også