• SAS-flyet parkert ved gate etter uhellet.

    FOTO: NTB SCANPIX

SAS-fly ødela vingen i New York

Et SAS-fly som skulle til Oslo, ødela den ene vingen da det kom borti et amerikansk fly på Newark-flyplassen ved New York.

Uhellet skjedde onsdag kveld amerikansk tid mens flyene takset etter hverandre ut mot rullebanen. Da Airbus A330-flyet med reisemål Oslo skulle svinge, slo vingen borti halepartiet på det andre flyet, ifølge NBC.

Aftenpostens nyhetsredaktør, Ole Erik Almlid, var ombord på SAS- flyet da de to flyene sneiet borti hverandre.

- Vi skulle ta av kl. 19 amerikansk tid, men da vi taxet ut på rullebanen kom vi borti et annet fly. Vi merket det ikke umiddelbart, men flyet stoppet opp, sier Almlid.

De fikk deretter beskjed om at flyet de satt i hadde sneiet borti et annet fly, slik at det var blitt riper i lakken, og skader på den ytterste biten av vingen.

- Flyet ble omringet av politibiler, og det kom en lift med en mekaniker som forsøkte å reparere skaden uten hell, sier Almlid.

Han forteller at stemningen ombord i flyet var rolig.

Booket om

Flyet kunne ta seg tilbake til terminalen for egen maskin. Noen fikk forlate flyet, mens mange ble sittende ombord i flyet i over fem timer mens politi, luftfartsmyndigheter og teknisk avdeling i SAS ble koblet inn.

Mellom 60 og 70 av de rundt 240 passasjerene ble booket om til andre avganger til Oslo, men rundt halvparten fikk like før kl. 07 norsk tid beskjed om at de måtte tilbringe enda et døgn i New York.

Utreder uhellet

Det amerikanske flyet var en Embraer 145, tilhørende United Express.

Det mistet en bit av halepartiet og måtte bukseres tilbake til terminalen. Ingen av de 31 passasjerene ble skadet.

SAS-flyet som skulle fra New York til Oslo sneiet borti et annet fly på rullebanen, og den ene vingen ble ødelagt.

FOTO: Ole Erik Almlid

USAs luftfartsmyndighet FAA utreder uhellet, som førte til full stopp for alle avganger i en time og store forsinkelser på flyplassen, skriver NTB.

Passasjerene fikk beskjed om at årsaken til at de ikke fikk løsnet den skadede vingetuppen, var at de ikke fikk løsnet en bolt festet i vingedelen.

- Skal ikke skje

På flyplasser er det en egen flyveleder som dirigerer trafikken på bakken. Flyvelederen gir pilotene beskjed om hvor de skal takse og hvilken rullebane de skal bruke, forklarer pressekontakt Tormod Sandstø i SAS.

- Hva gikk galt her?

- Det vi vet er at vårt fly kom i kontakt med et annet fly. Vi vet foreløpig ikke hvorfor det skjedde, og hvor feilen ligger, sier Sandstø og legger til:

- Men noe har gått galt, dette skal jo ikke skje.

- Uhellet lammet flytrafikken på den travle flyplassen i en time. Hvem får regningen?

- Det er det for tidlig å si noe om. Først må vi se på FAAs granskning av uhellet, erfaringsmessig tar slike utredninger tid, sier Sandstø.

Kansellerer Oslo-New York

SK907 som skulle gå fra Gardermoen til New York ved 11-tiden i formiddag, er kansellert. Årsaken er enkel, flyet står fortsatt på bakken på Newark.

- Vi regner med å få booket alle passasjerene om slik at de kommer seg til New York i løpet av dagen, sier Sandstø.

Les også

Siste fra Verden