- Ingen skip blir satt fri uten betaling av løsepenger

Det norskeide skipet «Bow Asir» er blitt kapret av pirater. Rederiet jobber nå med å finne ut hvordan de skal håndtere piratenes krav.

I dag morges ble et norskeid skip, som drives av Salhus Shipping, kapret av pirater mellom Seychellene og Kenya. Skipet «Bow Asir» ble bordet av mellom 16 og 18 pirater, som var bevæpnet med maskingevær. Det var den norske kapteinen på skipet, som selv meldte fra i en telefonsamtale og en epost at skipet hans var blitt kapret av pirater. Den siste kontakten rederiet hadde med skipet var klokken 11.45 torsdag formiddag.

Oppretter kontakt

Skipet ble kapret i kenyansk farvann, men sporingssystemet tyder på at det er på vei mot Somalia. - Nå er det kommunikasjonsblackout. Heller ikke rederiet har kontakt nå. Vår rolle nå er å stå til disposisjon for rederiet. De færreste rederier er selv i stand til å håndtere en slik situasjon, sier leder for Beredskapssekretariatet i Norges Rederiforbund, Arild Wegener, til Aftenposten.no. Han forteller videre at det gjerne går en eller to dager før rederiet får en henvendelse fra piratene etter en kapring. Piratene ber kapteinen i skipet om å opprette kontakt med en kontaktperson i rederiet, som piratene kan forhandle med. Vanligvis vil også rederiene hente inn rådgivere med erfaring fra slike hendelser. Deretter må rederiet ta stilling til om de er villige til å betale ut løsepenger.

- Forlenger pinen

- I en ideell verden skulle man bedt kaprerne rykke og reise istedenfor å forhandle om beløpets størrelse. Samtidig vet vi at ingen skip er satt fri uten betaling av løsepenger. Noen rederier har satt seg på bakbeina, og nektet å betale. Det har bare bidratt til å forlenge pinen for sjøfolkene. Til slutt har også de måttet krype til korset, og betale, sier Arild Wegener. - Gir Rederiforbundet råd om å betale løsepenger? - Vi gir ikke noe råd. Rederiene må avveie selv. Det sier seg selv at løsepenger er uønskelig, men kanskje nødvendig. Rederiforbundet bidrar først om fremst med råd om forberedelser, sier Wegener.

Må være forberedt

Han forteller videre at norske rederier i stor grad er flinke til å ta piratfaren på alvor. - Vi gjennomfører driller med mannskapene, det utpekes «trygge deler» av skipene, hvor mannskapet kan sendes ned, hvis de står overfor pirater som skyter vilt rundt seg. Mannskapet må være forberedt både praktisk og mentalt på en kapring. Og i en såpass krevende situasjon som ved Afrikas horn, er det naturlig å gå utover det som er påkrevd, sier beredskapsansvarlig Arild Wegener.

Sendte epost fra skipet

Det var klokken 08.29 i dag morges norsk tid at det ble utløst en piratalarm ved det aktuelle skipet. Den første meldingen lød på at skipet ble forfulgt av to båter med bevæpnede pirater. Klokken 08.45 hadde Salhus Shipping en kort samtale med den norske kapteinen. Da opplyste kapteinen at piratene hadde boardet skipet. Klokken 11.45 sendte kapteinen en epost der han skrev: - Det er 16-18 pirater om bord. De er bevæpnet med maskingevær. - Nå venter vi for å se om vi får ytterligere kontakt med mannskapet, sier daglig leder i Salhus Shipping, Per Heggen Hansen, til Aftenposten.no.

Uvanlig langt sør

Skipet var i kenyansk farvann da det ble kapret. Ifølge Hansen er det uvanlig at kapringer skjer så langt sør. Se oversikt over piratangrep hittil i år.

- Det er uvanlig at skip blir kapret så langt sør på Afrika-kysten. Skipet kjørte langs en rute som kalles for «safe route», utenfor piratenes vanlige farvann. Det er derfor overraskende at skipet ble angrepet der ble angrepet, sier Per Heggen Hansen.

Så langt er det ikke rapportert om noen skader på mannskapet i skipet. Det skal heller ikke være avfyrt skudd.

Les også:

Les også

Siste fra Verden

SOMALISKE PIRATER:

*Oppholder seg ofte på såkalte moderskip der de har lagre av våpen og forsyninger. *Ifølge etterretningskilder er det identifisert tre antatte moderskip i Adenbukta. *Angrepene skjer med hjelp av hurtigbåter og taustiger. *Et kapret skip kan innbringe løsepenger på mellom 70.000 til 14 millioner norske kroner. *Bare i oktober skal pirater ha håvet inn mellom 18 og 30 millioner dollar i løsepenger. *Piratangrepene har drevet forsikringspremiene for skip som går gjennom Suezkanalen, i været. Mange skip velger derfor å seile rundt vestsiden av Afrika i stedet. (Kilde: Reuters)

SLIK SLÅR DE TIL:

Pirateneangriper vanligvis med to eller flere raske småbåter. De er bevæpnet med automatrifler og panservernvåpen. De beskyter skipet som tvinges til å senke farten eller stoppe, slik at det blir enklere å borde. Dette gjør de så med tau og kroker, hvorpå plyndring og eventuelt kapring følger. Lave skutesider og lav bemanning regnes som risikofaktorer.Forbryterneopererer ofte ut fra ett eller flere hovedskip. Ifølge etterretningsinformasjon som International Maritime Bureau har fått, er tre mistenkte piratskuter i Aden-bukta for øyeblikket. Det er de russiskbygde trålerne "Burum Ocean", "Arena" og "Athena". En blåfarget slepebåt skal også operere i samme farvannet. Slike båter kan ofte selv være kapret for den tid piratene trenger dem.

Siste nytt