• Skadene er enorme i Chile - her byen Talca - og mange nordmenn er bekymret for familie og venner som oppholder seg i landet.

    FOTO: REUTERS

Refser UD etter telefonstorm

Evalueringsrapport fra forrige tsunami påpekte behov for bedre kapasitet.

Morten Høglund, Frp, er overrasket over at UD fikk telefontrøbbel etter jordskjelvet i Chile (FOTO: SCANPIX).

FOTO: Junge, Heiko

Da gruppen som evaluerte UDs krisehåndtering etter tsunamien i det sørøstlige Asia i 2004 la frem sin rapport, ble det påpekt behov for bedring av kapasiteten til å ta i mot telefoner og henvendelser fra pårørende.

Reinås-utvalget dokumenterte da at pårørende ringte og ringte uten å få bistand fra norske myndigheter.

- Det var noe vi påpekte i utvalget, sier Jan Reinås, som ledet arbeidet med evalueringen, til Aftenposten.no.

Likevel brøt UDs krisetelefon sammen i helgen, da svært mange norsk-chilenere og andre pårørende ringte etter det massive jordskjelvet som målte 8,8 i styrke.

- Er du overrasket over at dette ikke fungerte bedre nå?

- Nei, det går ikke allitd så fort i staten og byråkratiet, sier Reinås.

Jeg er ikke veldig imponert hvis det viser seg at systemene ikke holder i praksis. Stortingsrepresentant Morten Høglund, Fremskrittspartiet.

Urolig



Fremskrittpartiets veteran i Stortingets utenrikskomité, Morten Høglund, er derimot forundret over at UDs krisehåndtering ikke fungerte bedre.

- Jeg blir litt urolig når man umiddelbart får denne typen sammenbrudd, sier Høglund til Aftenposten.no.

- Når slike ting skjer må man ta høyde for at tilstrømningen av telefoner vil skje ganske umiddelbart.

Teknisk feil



UD har beklaget problemene som oppsto under telefonstormen.

En teknisk feil førte til at folk fikk opptattsignal, i stedet for å bli satt i kø.

- Jeg er ikke veldig imponert hvis det viser seg at systemene ikke holder i praksis, sier Høglund.

Kom ikke gjennom



Aftenposten.no har i helgen snakket med flere pårørende som opplevde å ikke komme gjennom.

Askerbøringen Erling Jensen var blant de pårørende som forsøkte å komme gjennom på telefonlinjen, men ikke fikk svar.

- Det som er frustrerende er at man opplyser et nummer og at det så ikke fungerer. Når man går ut med et nummer bør det virke, sier Jensen til Aftenposten.no.

Han kom først gjennom sent lørdag kveld. Nå har han også fått kontakt med sin datter (25), som oppholder seg i Chile.

Heller ikke Aftenposten.nos journalist kom gjennom til UDs pårørendetelefon da nettavisen forsøkte å ringe nummeret lørdag ettermiddag.

UD beklager



Pressekontakt Marte Leberg Kopstad vet foreløpig ikke hvor mange henvendelser som ikke ble besvart.

- Vi beklager at tekniske kapasitetsbegrensninger førte til at en del henvendelser ikke kom igjennom til publikumstelefonen lørdag. Utenriksdepartementet har bedt om en oversikt fra vår leverandør for å få kunnskap om hvor mange henvendelser som gikk tapt eller ble avvist av systemet, sier Leberg Kopstad til Aftenposten.no.

- Vil man foreta tiltak for at dette skal fungere bedre under tilsvarende hendelser i fremtiden?

- UD har allerede et arbeid på gang som ser på ulike tekniske løsninger for telefonsystem. I tillegg gjøres alltid en grundig evaluering etter en slik hendelse, og resultatene av denne vil vise hvilke tiltak UD må iverksette for å sikre at beredskapen er god.

Les også:

Les også

Siste fra Verden