• Roger Knapper er som nordmenn flest, og kjøper med seg billige varer fra Nordby Supermarket ved Svinesund.

    FOTO: SCANPIX/THOMAS WINJE ØIJORD

«Alle» harryhandler

Det er svært få som aldri har dratt til nabolandene på jakt etter billig mat og alkohol, viser en fersk undersøkelse.

Det er vel knapt en eneste forbruker i Norge som har gått glipp av begrepet daværende landbruksminister Lars Sponheim (V) etablerte i 2002. Etter at han slo fast at det var «harry» å handle i Sverige, har harryhandel blitt et dagligdags ord.

De fleste er litt harry

I fjor handlet nordmenn for 11,5 milliarder kroner på dagsturer i utlandet, viser tall fra SSB. 10,8 av disse ble liggende igjen i Sverige.

Og nesten alle av oss kan stemples med Sponheims ti år gamle harrystempel, skal vi tro en fersk undersøkelse utført av Norstat på oppdrag fra Virke.

Den viser at 80 prosent av oss vært på handletur til nabolandene for å hamstre billig mat og alkohol.

- Dette er en bekreftelse på at grensehandel er veldig utbredt. Vi vet også at trafikken er økende – og vi sitter med det klare inntrykket av at flere husholdninger velger en svensk kjøpmann som hovedleverandør.

Undersøkelsene viser at det er tre typer lokkevarer som trekker folk: Mat, alkohol og tobakksprodukter, sier Thomas Angell, som er direktør for Handel i hovedorganisasjonen Virke.

Tjener stort på både norsk og svensk side

I påsken fikk landbruksminister Lars Peder Brekk kritikk for å ha handlet i en svensk nærbutikk skjærtorsdag, som er den viktigste utfartsdagen for nordmenn på jakt etter billig kjøtt, øl og tobakk i vårt naboland.

- Det er ikke forbrukerne som skal bebreides, men Stortinget og regjeringen, som settes rammene gjennom avgiftspolitikken og jordbruksoppgjørene. Dermed er det forstemmende at landbruksministeren, som er ansvarlig for de høye matprisene, selv drar på harryhandel, sier Angell.

- Men den norske dagligvarebransjen tjener jo enormt med penger – Norgesgruppen alene har jo betalt ut et utbytte på 1,2 milliarder kroner på tre år. Blir det ikke litt for lettvint å bare skylde på avgiftspolitikken?

- Grensehandelen utgjør 11,5 milliarder i året, og i forhold til dagligvarebransjen totalt (omsetning på 138,5 milliarder i 2010, journ. anm) er kanskje dette et marginalt problem. Men det slår veldig skjevt ut, og det er i stor grad nærbutikker i grensenære strøk som blir rammet. I tillegg påvirker det leverandørene til dagligvarebransjen, sier Angell.

Les også

Handlekaoset ved grensen er begynt

I dagene før påske invaderer nordmenn butikkene på den andre siden av grensen.

 

Skaper «norske» arbeidsplasser

Virke erkjenner likevel at grensehandelen også gir arbeidsplasser til mange nordmenn, som både investerer og arbeider i mange av de største kjøpesentrene i de svenske grenseområdene.

Eurocash er blant kjedene som gjør det svært bra. De fire varehusene eies av det norske selskapet Conceptor, der Vidar Lyhus er hovedeier. Lyhus hadde i fjor en formue på 73 millioner kroner.

-Vi har oppfordret våre medlemmer til å følge kjøpekraften til andre side av grensen. Det er mange nordmenn som investerer i butikker og kjøpesentre på den svenske siden av grensen, og det er mange nordmenn som jobber der. Så det bidrar selvsagt, sier Angell.

- Har du selv handlet på andre side av grensen?

- Jeg har en svensk svigerdatter, og når jeg først er der for å besøke henne hender det at jeg stopper for å kjøpe noen varer. Da innretter jeg meg på samme måte som vanlige forbrukere. Men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke tilhører den kategorien som bare drar for å handle.

Les også hvordan harryhandelen fortonte seg for 40 år siden.

Les også:

Les også

Velkommen til Aftenpostens debatter!

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Siste fra seksjon

Dette viser undersøkelsen

  • Spørreundersøkelse gjennomført per telefon med 2005 personer.
  • Av disse svarer 80 % at de har handlet på grensen eller i tax free (1595 personer).
  • Matvarer (63%), alkohol (48%), godteri (18%), sigaretter (16%) og snus (10%) er destinasjonskategoriene som driver handelen.
  • Pris er den avgjørende faktoren for 85 % av respondentene.
  • 49% mener de bruker mellom 500-1999 kroner hver gang de er i Sverige og handler.
  • Utvalget i undersøkelsen er representativt sammenlignet med SSBs tall. 16 % røyker, 8 % snuser, og 2 % gjør begge deler.
  • 51 % av snuserne mener at et jevnere skattenivå i Sverige og Norge vil påvirke grensehandelen.
  • Dette er en stor økning sammenlignet med fjorårets resultat hvor 42,9 % svarte at de vil handle mer utenlands og kjøpe mer smuglervarer dersom prisen økes til 100 kroner.
  • De unge under 30 år er mest tilbøyelig til å handle på grensen
  • Alle landsdeler er representert i undersøkelsen, hvilket innebærer at alle grensehandler eller handler på tax free uavhengig av bosted. Oslo og Østlandet er sterkest representert med 56%, mens Vestlandet har 20%, Trøndelag og Nord-Norge 13% hver.
  • Forskjell mellom landsdelene hvor viktige de ulike varegruppene er for at de grensehandler/handler på tax free:
    • Alkohol oppleves som viktigst for de i Midt-Norge (51%), og minst viktig for de i Nord-Norge (43%)
    • Sigaretter anses som viktigst for Vestre Østland (21%) – klart minst viktig for de i Oslo (11%)
    • Snus er viktigst for de i Nord-Norge (18%)
    • Matvarer klart viktigst for de fra Østre Østlandet (78%) – minst viktig for de på Vestlandet (36%)

Kilde: Norstat/Virke

Mest lest økonomi