• Dette bildet er fra en film om samfunnsansvar laget av Bama. Bildet er fra en av
    av Bamas leverandørfabrikker i Costa Rica.

    FOTO: http://www.youtube.com/watch?v=Y2gWst0rYQM

Bama fra utskjelt til best i klassen

I 2006 ble Bama hengt ut som en produsent som utnyttet sine arbeidere, i dag blir bedriften trukket frem et skoleeksempel på samfunnsansvar. Men Bama-direktøren innrømmer at alt er langt fra perfekt.

- Vi kan aldri garantere at det ikke finnes noen kritikkverdige forhold i land og på steder der vi kjøper inn produkter, men vi ser at et systematisk arbeid med samfunnsansvar fører til stadige forbedringer, sier konserndirektør i Bama, Øyvind Briså.

- Jo mer vi går inn i saker, jo mer ser vi at det er å jobbe med. Det er en «neverending story». Det vil alltid være ting som kan forbedres og vi må ha respekt for at endringer tar tid.

Hengt ut

For seks år siden avdekket Brennpunkt elendige arbeidsforhold for bananplukkere i Ecuador ansatt av Bamas underleverandør.

Dette til tross for at selskapet hadde kjørt flere reklamekampanjer der de hevdet: «Vi er nøye med at arbeidsforholdene er gode på de bananplantasjene vi har valgt ut, og vi legger vekt på et tett samarbeid med fagorganisasjonene der».

I en 2006 skrev NRK: «I området i Ecuador der Bendit-bananene kommer fra traff vi bananarbeiderfamilier som lever i kloakkvann flere måneder året og som sier de ikke har mat nok til barna sine. De forteller til Brennpunkt at lønnen de får ikke er stor nok til å leve av.»

Bama sa den gangen at målet var å endre leverandørenes praksis fra innsiden ved å stille strenge krav til at arbeidsrettigheter skal respekteres.

Dette virker det som de i stor grad har lykkes med. Både i 2009 og i 2011 var Bama blant de ti beste selskapene på Amnestys næringslivsundersøkelse.

Under en prestisjetung konferanse om samfunnsansvar i Operaen denne uken fortalte Bama om sine erfaringer for å lære andre bedrifter hvordan de kan være mer samfunnsbevisste.

Konserndirektør i Bama Øyvind Briså.

FOTO: Fra Bama-video på Youtube.

- Ettersom vi opererer i land som ikke har de samme forhold og regler som vi har her, så har vi tre alternativer: Vi kan lukke øynene og late som vi ikke ser noe. Vi kan be eksternt selskap om å sertifisere leverandøren. Eller vi kan involvere oss selv - i felles prosesser med leverandøren. Vi har valgt det siste, sier Bama-direktøren.

Briså sier selskapet legger vekt på sporbarhet, gode arbeidsforhold, helse, miljø, sikkerhet og kvalitet.

Har avsluttet kontrakter

- Vi jobber veldig langsiktig. Vi har hatt de samme leverandørene i 10-15 år, ja noen betydelig lengre. Vi kjenner hverandre og kan stole på hverandre. Dersom en leverandør ikke leverer så vil vi følge det opp og eventuelt bryte kontrakten dersom det ikke bedrer seg, sier Briså.

- Har dere noen gang sagt opp kontrakter?

- Vi har avsluttet kontrakter fordi noen leverandører ikke ville respektere arbeidstagernes rett til å organisere seg og andre fordi de ikke klarte å fylle vare kvalitetskrav, sier Briså.

- Hva har dere lært av kritikken som kom frem i Brennpunkt-dokumentaren i 2006?

- Vi har ytterligere systematisert vårt arbeid med samfunnsansvar og forbedret våre egne systemer.

- Mange kan gjøre mer

Daglig leder i Initiativ for etisk handel Per Nitter Bondevik roser Bama for deres samfunnsansvar.

- Mitt inntrykk er at Bama driver mye godt arbeid spesielt når det gjelder oppfølgingen av sine underleverandører. De tre viktigste tingene norske bedrifter kan gjøre er å bidra til at fagforeninger får operere, se på egen forretningspraksis og bidra til størst mulig åpenhet også i forhold til lokalbefolkningen. Da vil disse ordne opp selv ved å stille krav til bedriften, sier han og legger til:

- Det som er viktig er at det er en kombinasjon av vilje til selv å legge til rette for at kravene kan møtes og at man stiller makt bak kravet.

Han mener mange norske bedrifter kunne gjort mer for å følge opp sine leverandører.

- Etterhvert er det flere som stiller krav, noe som er bra, men for mange av disse sørger ikke for å følge hverken om kravene blir forstått eller hvorvidt de blir infridd. Det finnes mange falske revisjonsrapporter fra underleverandører som garanterer at alt er bra. Det kan det å stille krav kan lett bli en papirøvelse der effekten kun blir å ha ryggen fri. Da hjelper det lite, sier Bondevik.

- Lærer mest av ærlighet

BI-forsker Caroline Dale Ditlev-Simonsen.

FOTO: Privat

Samfunnsansvarforsker Caroline Dale Ditlev-Simonsen roser Bama for at de tør å si at alt ennå ikke er perfekt.

- De bedriftene som virkelig har gjort noe er de som tør å si at de har utfordringer og dilemma. De som ikke har kommet så langt forteller bare om suksess, sier hun.

 Ditlev-Simonsen har forsket på hvordan internasjonale bedrifter forholder seg til underleverandører.

- Alle nevner samfunnsansvar, men det er veldig ulikt hva de legger i det. Mange sier de stiller veldig sterke krav, men presiserer ikke hva. Andre har svært presise krav og kansellerer avtaler dersom retningslinjene ikke blir fulgt, sier hun.

Forskeren er mest bekymret for de små bedriftene i Norge som ikke blir fanget opp av radaren.

- Derfor er det viktig at store bedrifter som Bama er ærlige om hvor man kan trå feil og hva man kan gjøre for å rette opp i det, sier hun.

Eksempelbedrift

Administrerende direktør i Virke, Vibeke Hammer Madsen

FOTO: Virke

Hovedorganisasjonen Virke trekker stadig frem Bama som et godt eksempel på bedrifters samfunnsansvar når de har nettverksmøter.

- Bama er svært flinke til å følge opp sine leverandører. Vi ønsker at flere norske bedrifter skal bruke sin innkjøpsmakt ved å stille krav til leverandørene, sier administrerende direktør Vibeke Hammer Madsen.

- I Norge har vi noen store industriselskaper som går foran. Men jeg tror de har mye å hente i de fleste små og mellomstore bedrifter. Man ikke gå fri for å ta ansvar selv om man er liten, legger hun til.

Madsen presiserer at det ikke er nok å skrive på nettsiden at man jobber for gode formål, men at samfunnsansvar må integreres i bedriftstrategien.

- Og det er lønnsomt for bedriftene. Vi ser blant annet at stadig flere unge jobbsøkere ønsker å jobbe i bedrifter som tar sosialt ansvar, sier hun.

Madsen sier en del bedrifter ikke vet hvor de skal begynne.

- Vi får en del henvendelser fra bedrifter som vil gjøre en forskjell, men som ikke vet hvordan, sier hun.

Les også:

Les også

Siste fra Økonomi

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Best i klassen på samfunnsansvar

Disse oppgir å ha best beredskap på plass for å ikke bryte menneskerettighetene på Amnestys næringslivsundersøkelse i 2011 (alfabetisk rekkefølge):

Bama Gruppen
Brødrene Dahl
Coop Norge
Det Norske Veritas
Hydro
Ica Norge
Netcom
Skanska Norge
Statoil
Varner-Gruppen


Kilde: Amnesty

Om Bama

Bama er en av landets eldste privateide handelsbedrifter.

Konsernet omsetter og produserer frukt, grønnsaker og bearbeidede produkter.

Virksomheten har fem avdelinger: Dagligvare, Storkjøkken, Blomster, Industri og Servicehandel.

Mest lest økonomi