• FOTO: ANDERS MINGE

Båtfolket legger igjen 6,25 milliarder årlig

Det fins 750.000 fritidsbåter i Norge, og båtfolket legger igjen 6,25 milliarder kroner hvert år langs kysten. Neste år håper familien Lorentzen å feriere i egen båt.

Den samlede verdien på båtparken i Norge er beregnet til 75 milliarder kroner ved sesongstart 2011, viser tall fra den store båtlivsundersøkelsen 2012 som Kongelig Norsk Båtforbund og Norboat har stått i spissen for.

Det skriver aftenbladet.no.

Undersøkelsen viser at nordmenn er båtfolk:

  • Annenhver nordmann var om bord i en fritidsbåt i 2011.
  • 4,5 prosent sa det er aktuelt å kjøpe helt ny båt i løpet av fem år. Dette utgjør et markedspotensial på ca 90.000 nye båter.

- Tallene understreker den store interessen det er for fritidsbåter i Norge. Samtidig tror jeg kanskje 90.000 nye båter kan være litt for optimistisk, sier Erlend Prytz, administrerende direktør i interesseorganisasjonen Norboat.

- Markedet vil komme tilbake før eller siden, men ikke på det nivået som var i årene 2005 til 2007. De årene var økonomi og trenddrevet mer enn behovsdrevet, og var dermed unormalt høye, konkluderer Erlend Prytz.

På båtmesse

- Vi vet at vi skal ha seilbåt, men vi vet ikke hvilken, sier Helge Lorentzen til aftenbladet.no.

Denne helga besøkte han Sandnes båtmesse i Rogaland sammen med kona Ingvild og døtrene Selma, Karoline og Emilie. Nå satser stavangerfamilien på at det blir båtkjøp neste år.

- Hvorfor seilbåt?

- Vi har seilt en del år, og vært mannskap på andre båter. Det har vært veldig kjekt, sier Helge Lorentzen.

- Vi kommer nær sjøen og er i lag med naturkreftene i seilbåt, legger Ingvild til.

- Dessuten er det god plass inne og ute, og god komfort. Vi lander nok på en slik 38 fot seilbåt, mener Helge.

- Egentlig ønsker vi oss en katamaran, men vi får vel begynne med en slik først, sier han og kjenner seg vel i en Bavaria.

Ingen vekst i år

Båtbransjen ønsker seg mange flere som familien Lorentzen for å få sving på salget igjen.

- Jeg tror ingen i båtbransjen forventer vekst i 2012, men alle håper bunnen er nådd, sier Jan Inge Sivertsen, innehaver av Viknes Båt og Service.

Han stilte med fem på vannet under helgens messe, derav tre nyheter; to Skilsø-modeller og en ny Viknes 930.

- Salgsmessig vil 2012 se ut som 2011. Det betyr 90 til 100 båter og en omsetning på 120 – 130 millioner, anslår Sivertsen.

Utfordringen er eksport, mener han, med en sterk krone og svak euro, pund og dollar.

Jeg mener vi har nådd bunnen nå, men jeg har ikke tro på vekst i 2012

- I 2007 eksporterte vi båter for 57 millioner kroner. I 2012 vil vi ligge på under 10 millioner kroner i eksport, og det sier en del, mener Sivertsen.

Båtsalget halvert

Fra 2007 til 2009 falt importen av fritidsbåter med over 55 prosent, for så å øke med 25 prosent til én milliard kroner i 2010.

- Vi i Norboat trodde på en vekst på to til tre prosent i fjor, men slik ble det ikke. I stedet ble det en liten nedgang, sier Erlend Prytz, administrerende direktør i interesseorganisasjonen Norboat.

- Hvordan ser tallene ut for 2012?

- Dette er den vanskeligste sesongen jeg noen gang har spådd, fordi det er så mange forskjellige signaler. Jeg mener vi har nådd bunnen nå, men jeg har ikke tro på vekst i 2012, sier Prytz.

Vestlandsbåter selger

- Hvilke trender gjør seg gjeldene nå?

- Seilbåtene fikk først vind i seilene igjen, for å si det slik. Men vestlandsbåter med overbygg (uten kalesje), som Viknes, Ardea og NB Marine har greid seg bra.

- Det samme har de nye pilothusbåtene, og der er Askeladden et godt eksempel, sier Prytz.

Les også

Siste fra Økonomi

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.