• Toppsjef Bjørn Kjos og Norwegians bestilling på 100 stykker av dette flyets arvtager (737 MAX) utgjør nesten 25 prosent av Boeings ordrer i første kvartal. Her en 737-800.

    FOTO: KYRRE LIEN/NTB SCANPIX

Boeing tok av med norsk ordre

Et kraftig hopp i flysalget sørget for at den amerikanske flyprodusenten i går leverte langt bedre regnskapstall enn ventet.

Boeing-konsernet økte i årets første kvartal overskuddet med 58 prosent sammenlignet med året før, til 923 millioner dollar, tilsvarende 5,3 milliarder kroner, ifølge en pressemelding.

Det er drøyt 30 prosent bedre enn analytikerne forventet, ifølge Bloomberg.

Flygiganten omsatte for 19,4 milliarder dollar (tilsvarende 111 milliarder kroner) i løpet av januar, februar og mars.

Den amerikanske flyprodusenten Boeing gjenvant i vinter tittelen «verdens største flyprodusent», med 137 leveranser. Airbus, som leverte 131 fly, har sittet på tronen siden 2003, ifølge Bloomberg.

Rekordstor ordrebok

Veksten kommer først og fremst fra selskapets kjerneområder, som er fly til kommersiell, privat og militær luftfart. Men Boeing er langt fra ferdigvokst: I årene 2010 til 2014 skal leveransene økes med 60 prosent.

- Vi hadde også vekst i vår rekordstore ordrebok, med mer enn 301 bestillinger av vår nye 737 MAX, en ny kontrakt på 84 nye F-15 til Saudi-Arabia, sier toppsjef og styreleder Jim McNerney i Boeing i en pressemelding.

Hver fjerde bestilling var norsk

Denne VIP-versjonen av 747–8 «Jumbojet» var et av de 137 jetflyene Boeing leverte i årets første kvartal. Navnet på kjøperen er holdt hemmelig.

Denne VIP-versjonen av 747–8 «Jumbojet» var et av de 137 jetflyene Boeing leverte i årets første kvartal. Navnet på kjøperen er holdt hemmelig.

FOTO: AP PHOTO/ELAINE THOMPSON/NTB SCANPIX

737 MAX er arvtageren til dagens 737-maskiner, som utgjør hele Norwegians flåte og mye av SAS' flåte for kort og mellomlang distanse. Norwegian bestilte i slutten av januar 100 eksemplarer, og står derfor for over en tredjedel av alle ordrer av denne typen i første kvartal. I tillegg tegnet det norske flyselskapet rettigheter på ytterligere 100 utgaver. Norwegian har en avtale om å være det første i Europa som får flyet. Første levering er etter planen i 2017.

I tillegg til de 301 bestillingene på 737, mottok Boeing ordrer på ytterligere 111 fly til sivil luftfart.

 

«Dreamliner» koster stadig mer

På kostnadssiden sliter Boeing med økte utgifter til pensjon og stadig nye investeringer i flymodellen 787 «Dreamliner». Flytypen har vært plaget med store forsinkelser og mange kostbare problemer, men første eksemplar ble levert til All Nippon Airways i september i fjor.

Boeing leverte totalt tre eksemplarer i fjor og ni utgaver frem til utgangen av mars i år. Norwegian har bestilt seks eksemplarer, og håper å få den første i løpet av neste år.

Inntektene fra salget av sivile fly økte 54 prosent, mens utstyr til militæret, romfart og sikkerhetsbransjen økte 8 prosent.

Les også:

Les også

Velkommen til Aftenpostens debatter!

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Fakta om Boeing 787

«Dreamliner» er Boeings første nye flytype siden 1995.

Skroget er av 50 prosent komposittmaterialer, som er lettere enn metall.

Det gjør det mulig å ha mer normalt lufttrykk og luftfuktighet i kabinen, og dermed minske ubehaget for passasjerene.

Vinduene er større og høyere plassert enn i vanlige fly.

Drivstofforbruket er, på grunn av skroget, nye motorer og ny teknologi, relativt sett svært lavt.

Boeing

Stiftet 15. juli 1916.

Hovedkontor i Chicago (Illinois), med største produksjonsanlegg i Seattle (Washington).

Verdens største produsent av fly- og romfartøyer og utstyr til sivile og militære formål, med produksjon over hele verden.

USAs største eksportbedrift, med 162.200 ansatte (pr. 31.12.2008).

Mest lest økonomi