• Konkurransen er hard mellom SAS og Norwegian.

    FOTO: AP

Dyr drift i SAS gir stort luftrom til Norwegian

Den største forskjellen ligger i at Scandinavian Airlines (SAS) bruker mer enn tre ganger så mye som Norwegian på de ansatte, målt pr. kilometer de flyr.

Aftenposten har sett på de gjennomsnittlige enhetskostnadene til de to flyselskapene.

Enkelt sagt koster det SAS 700 kroner å fly deg de omtrent 1000 kilometerne fra Oslo til Bergen og tilbake igjen. Men Norwegian bruker bare 420 kroner på samme tur.

Ikke overraskende, mener Norwegian at forskjellene mellom de to er enda litt større, mens SAS mener de er mye mindre.

Norwegian leverte foreløpig årsresultat i går, mens SAS la frem sine tall i forrige uke.

Regnestykket viser hvordan hver enkelt utgiftspost slår ut forskjellig for de to bitre konkurrentene. Det forklarer store deler av historien om hvordan Norwegian i løpet av sine 10 år som SAS-konkurrent har klart å revolusjonere norsk luftfart, og hvordan de i løpet av et par år kan være større enn SAS.

- Helt annet produkt

Investorkontakt Sture Stølen i SAS innrømmer at hans selskap er dyrere i drift, men sier det finnes gode forklaringer for det meste av avviket.

- Vi selger et helt annet produkt enn Norwegian, på mange ulike måter.

Han ramser opp:

  • Norwegians ruter er lengre enn SAS' i gjennomsnitt
  • Mange flyvninger med business class og economy extra
  • Bonusprogram, lounger og andre tjenester på flyplassene
  • Mindre fly på ruter som har færre reisende (selv uten Widerøe) gir dyrere drift
  • Flyrutene som fôrer langrutene med passasjerer vil aldri gi fulle fly
  • Aviser, kaffe- og teservering og mer beinplass om bord
  • Tilgang til hele Star Alliance-nettverket

-  Alt dette mener vi har en verdi, men hvor mye det er verdt, strides de lærde om. Vi mener det er minst 15 prosent mer verdt, sier Stølen.

SAS blir billigere

Han påpeker også at slike enhetskostnader er gjennomsnittstall:

-  På morgenavganger mellom Oslo og Bergen, for eksempel, kan vi ha like lave, eller til og med lavere, kostnader pr. sete.

Når Stølen trekker fra den ekstraverdien han mener SAS-servicen gir, mener han det gjenstår et gap på «10 til 15, i verste fall 20 prosent».

-  Det er det vi kjemper mot nå. Strategien vår er å redusere dette gapet med 3 til 5 prosentpoeng årlig i tiden fremover, sier han.

SAS skal blant annet redusere staben, få inn flere seter pr. fly, og kjøpe nye fly som er billigere i drift.

- Kostnadsforskjellene vil bare bli mindre og mindre fremover, sier Stølen.

Si din mening i kommentarfeltet nederst i artikkelen, eller på våre facebooksider!

Dyrere billetter

Analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities kjøper ikke SAS' forklaring fullt og helt.

- Det er ingen tvil om at det er enormt store forskjeller mellom de to aktørene når det gjelder kostnader og effektivitet i driften. Det er for så vidt greit at de har et bra produkt. Men jeg tror ikke det forsvarer den enorme kostnadsforskjellen. En forklaring på SAS’ problemer, er at det er et gammelt system som bærer preg av det offentlige. I kampen mot kostnadene ligger de veldig langt etter. SAS skal kutte 3 til 5 prosent i året, mens Norwegian kuttet sine kostnader med 7 prosent i fjor De skal redusere kostnadene ytterligere i årene fremover. Når SAS skal kutte kostnader, har de til dels svært standhaftige fagforeninger å forhandle med, sier Sivertsen.

Han påpeker at drivstoffet bare vil bli dyrere, noe som sannsynligvis vil presse opp billettprisene i året som kommer.

- I Norden er det for billig å fly fra før, etter min mening. Skal man beholde begge aktørene, må de tjene penger. Kan de ikke kutte kostnadene raskere enn drivstoffprisene øker, må billettprisene opp, sier han.

 

Les også:

Les også

Siste fra Økonomi

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Norwegian i 2011

  • 15,7 millioner passasjerer, 114 destinasjoner, 62 fly og omtrent 2500 ansatte.
  • 79 prosent av setene var solgt.
  • Omsatte for 10.532 millioner kroner, med et resultat før skatt på 166,5 millioner kroner.

SAS i 2011

  • 22,9 millioner passasjerer, 90 destinasjoner, 147 fly og 13.479 ansatte.
  • 74,6 prosent av setene var solgt i fjor.
  • Omsatte for 31.706 millioner kroner, med et resultat før skatt på 469 millioner kroner.
  • SAS Group, hvor også Widerøe, Blue1 og eierskapet i Spanair inngår, gikk med stort tap i fjor, minus 1406 millioner kroner i resultat før skatt.