• Bjørn Kjos frykter konsekvensene av å åpne for bonuspoeng på innenriksmarkedet i Norge.

    FOTO: Morten Uglum

Norwegian truer med å kutte ruter

Norwegian kjemper mot at bonuspoengene skal gjeninnføres i Norge. Nå antyder selskapet at de i så fall vil kutte ut ruter i Nord-Norge.

Regjeringen skal i løpet av høsten avgjøre om det igjen skal bli mulig å opptjene bonuspoeng på norsk innenriks. SAS er for, mens Norwegain er mot. Nå sier Bjørn Kjos at prisen for innføring av bonus vil føre til færre Norwegian-ruter i Norge.

Saken har vært ute på høring, og i høringsuttalelsen fra Norwegian skriver Kjos at bonusprogrammet til SAS er mer attraktivt enn Norwegians og at dette medfører en fare for at hans selskap vil miste passasjerer til SAS. Reisende vil bli fristet til å kjøpe billett der de kan samle personlig bonus, og ikke ta hensyn til hvem som har de laveste prisene, frykter Norwegian.

Konsekvensene kan bli store, skriver Kjos.

Flere tynne ruter

Flere av Norwegians ruter er tynne, har få avganger og få passasjerer. Kjos nevner konkret disse rutene:

Til Molde, Haugesund, Kristiansand, Bodø, Tromsø, Alta og Kirkenes.

Les også

LO vil ikke at Norge skal være det eneste landet i Europa med forbud mot flybonus på innenriksruter.

Åpner for flybonus over hele landet

Konkurransetilsynet har foreslått at det skal bli mulig å opptjene flybonuspoeng på tre strekninger. LO mener dette er for smått og mener det bør bli anledning å opptjene flybonuspoeng på hele det norske innenriksnettet.

Kjos skriver i sin uttalelse at av disse er det rutene til Nord-Norge som vil bli hardest rammet, unntatt ruten til Evenes.

Etter det Aftenposten kjenner til er det ruten til Alta som ligger tynnest an, samt at Norwegian også i interne beregninger opererer med at en redusert lønnsomhet vil måtte gi færre avganger til Tromsø og Bodø, og dermed redusert priskonkurranse.

Skattejuks

Kjos skriver at kravet om gjeninnføring av bonus i Norge i all hovedsak kommer fra SAS, og at han derfor vil fraråde å ta mer hensyn til ett selskap enn til forbrukerne og andre flyselskaper:

- Det er ingen grunn til å endre på noe som fungerer. Det foreligger verken et samfunnsøkonomisk behov eller noe behov i befolkningen generelt for å innføre bonuspoeng på flyreise, mener Kjos.

Han nevner også faren for de personlige fordelene med bonuspoeng kan åpne for skattejuks:

- I skattemessig forstand er bonusreiser et område utenfor skattemyndighetenes kontroll, og det tilsier at myndighetene bør være varsomme med å legge til rette for enda flere bonusreiser med fly, mener Kjos.

Tilbakeskritt

Kjos viser til at Norwegians inntreden i det norske markedet har gitt langt lavere priser i et marked som er stort, både i nordisk og europeisk sammenheng. Å fjerne bonusordningen var et viktig grunnlag for at lavprisoperasjonene i sin tid ble startet:

- En åpning for bonusprogram innenriks vil være et kraftig tilbakeskritt i forhold til arbeidet konkurransemyndighetene har gjort for å sikre konkurransen i det norske luftfartsmarkedet, skriver Kjos.

Les også:

Les også

Siste fra Økonomi

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Bonus på inneriks

  • I dag er det forbudt for flyselskapene å tilby kundene å opptjene bonuspoeng på hele det norske innenriksnettet.
  • Forbudet ble innført i 2002 og gjort permanent i 2007.
  • Konkurransetilsynet har på vurdert forbudet på nytt, og kommet til at det er mulig å gjenåpne for bonus på rutene fra Oslo til Bergen, Trondheim og Stavanger.
  • Spørsmålet har vært sendt ut på høring av Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet, der et av alternativene er å åpne for bonusopptjening på hele innenriksnettet.
  • Om forbudet skal oppheves og eventuelt hvor omfattende den fremtidige bonusordningen skal være, blir avgjort av departementet i løpet av høsten.

Mest lest økonomi