• Slik ser en av butikkene til Statoilstasjonenes nye eier, Couche-tard, ut. Bildet er tatt i Montreal i Canada.

    FOTO: BELTZ/WIKIPEDIA

Statoil-navnet borte innen 2020

Bensinstasjonkjeden Statoil selges til canadiere. Men de har åtte år på seg til å finne et nytt navn på kjeden, og de kan beholde dråpen.

Onsdag morgen åpnet med at oljegiganten Statoil takker ja til et bud fra et canadisk selskap om å kjøpe aksjeposten deres i den børsnoterte bensinstasjonkjeden som bærer Statoils navn og logo.

Prisen på kjeden er satt til 16 milliarder kroner, og er et stort salg i norsk sammeheng.

Som en del av avtalen har canadierne lov til å bruke Statoil-navnet frem til 30. september 2019, pluss noe tid for omgjøring av navn og logo på alle stasjonene.

Ifølge Statoil er dette «i tråd med avtalen som ble inngått i forbindelse med børsnoteringen. Statoil Fuel & Retail er også eier av dråpe-logoen».

Les også

Statoil selger bensinstasjonene

Hovedtillitsvalgt i Statoil: - Vi føler det som et svik fra ledelsen.

Dette betyr at Alimentation Couche-Tard (ACT), som er det canadiske selskapet som kjøper Statoil-kjeden Statoil Fuel & Retail (SFR), overtar avtalen som lå til grunn fra Statoils side da SFR ble børsnotert høsten 2010. De kan dermed også fortsette å bruke dråpen også etter 2020.

Couche-Tards logos logo i dag er en lurt blinkende nattugle.

Styret fornøyde og takker ja

Statoil får 8,6 milliarder dersom salget blir gjennomført. Tilbudet innebærer at minst 90 prosent av aksjonærene i SFR takker ja til budet.

Styret i SFR gikk i går ut og anbefalte sine aksjonærer å takke ja til budet på 53 kroner pr. aksje.

- Styret har foretatt en grundig gjennomgang av vilkårene og betingelsene i tilbudet, og har vedtatt å anbefale tilbudet, som innebærer en betydelig premie for våre aksjonærer, sier styreleder Birger Magnus i SFR.

«Svik», sier ansatte

Men de ansatte i Statoil Fuel & Retail er forbanna. Hovedtillitsvalgt i Statoil Fuel & Retail, Ketil Johannessen, reagerer sterkt på avgjørelsen.

- Vi føler at dette er et svik fra ledelsen og at det går imot de signaler de ga da selskapet ble børsnotert, sier han til Aftenposten.no.

Les også

Statoil-stasjoner klare for børsen

I dag går startskuddet for aksjesalg, som kan gi 5 milliarder kroner i Statoils kasse.

- Da selskapet ble børsnotert signaliserte ledelsen at eierskapet ikke kom til å vare evig, men at salget skjer så fort er en stor skuffelse, legger han til.

Pressetalsmann i Statoil Bård Glad Pedersen sier at han tar reaksjonen fra hovedtillitsvalgte til etterretning.

- Vi mener at Alimentation Couche-Tard er en sterk industriell eier og at prisen er attraktiv.

Hovedkontoret blir i Norge

Ifølge konsernsjef Jacob Schram i SFR er det ingen klausuler knyttet til hovedkontoret. Samtidig er det klausuler om bruk av logo tidsbestemt.

- Nei, det er ikke lagt noen klausuler på hvor hovedkontoret skal ligge, men ledelsen i Couche-Tard er klare på at det skal være i Norge, og at Statoil Fuel & Retail skal vokse via hovedkontoret i Norge, sier Schram til Aftenposten.no

- Så dere skal drive videre som før?

- Ja, bare mye kraftigere. De lover å investere mye i oss fremover, fastslår Schram.

Les også:

Les også

Siste fra Økonomi

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Statoil-stasjonene

Bensinstasjonskjeden Statoil Fuel & Retail (SFR) ble skilt ut av olje- og gasselskapet Statoil som et eget selskap med virkning fra mai 2010, og børsnotert i oktober samme år. Statoil er fortsatt kontrollerende eier med 54 % av aksjene.

Markedsledende på drivstoff til veitransport med en markedsandel på 35,4 prosent (2009). En tilsvarende posisjon har selskapet i Danmark (28,5 prosent) og Sverige (35,1 prosent). I tillegg har selskapet bensinstasjoner i Polen, Estland, Latvia, Litauen og Russland, men så godt som all omsetning kommer fra Skandinavia.

Kjeden har tilsammen 2300 stasjoner i disse landene.

Omtrent halvparten av inntektene kom i fjor fra drivstoffsalg. 28 prosent kom fra dagligvarer, mens resten er fordelt på flydrivstoff, olje- og smøreprodukter og diverse.

Alimentation couche-tard

Selskapet Alimentation Couche-Tard Inc, blir ofte kalt bare Couche-Tard som er den franske betegnelsen for et B-menneske eller nattugle. Selskapets logo er en ugle som blunker.

Det er en av verdens største eiere av storkiosker og nærbutikker med over 6000 utsalg i Canada, USA, Mexico, Japan, Kina og Indonesia.

Selskapet eier blant annet Couche-Tard-butikkene, Mac's, Circle K, On the Run, 7-jours, Daily Mart, Daisy Mart og Winks.

Flere bilder

Sjefene er sjeleglade, men de ansatte er skuffet over salget av selskapet. FOTO: Morten Uglum