• Hjernen er smart, men det er hjertet som skaper kontakt og lojalitet, sa Atle Brynestad til økonomistudenter på BI da han i går forsøkte å gi dem gode råd om hvordan man bygger opp forretningsvirksomhet. Selv så han formuen forsvinne to ganger.

    FOTO: TONE GEORGSEN

Angrer på SmartClub-salg

Atle Brynestad angrer på at han solgte SmartClub. – Det er komplett umulig for nye aktører å etablere seg i Norge nå, sier han om makten i dagligvarebransjen.

Les mer:

- Jeg er lei meg for at vi solgte SmartClub. Vi skulle aldri ha solgt, sier Atle Brynestad.

I Finn Øiens auditorium på BI har flere hundre økonomistudenter samlet seg for å høre hva som er viktig når for Brynestad når han nå skal forsøke å få selskapet sitt på fote etter en dundrende nedtur.

Atle Brynestad hadde 900 millioner kroner i kontanter i banken og nettoverdier for 3 milliarder i januar 2007. Så gikk det galt. I løpet av kort tid forsvant alt og i fjor sto han tilbake med rester av imperiet og 550 millioner kroner i gjeld.

- Du må alltid lytte til din egen intuisjon, det har ikke jeg alltid gjort. De gangene jeg ikke har gjort det, da har det gått galt, sier Brynestad til studentene.

En av disse gangene var salget av SmartClub. Sommeren 2008 byttet kjeden eier, og Coop overtok.

- Jeg skulle ikke ha solgt, men det skjedde så mye den sommeren som jeg ikke kan gå inn på nå, sier Brynestad.

Skuffet

Han forteller at de forhandlet med NorgesGruppen, den største aktøren i dagligvaremarkedet, men de hadde ikke mulighet til å kjøpe nettopp fordi de var så store.

- Så startet vi forhandlingene med Coop, men det endte dårlig. Til slutt satt vi igjen med 500 millioner kroner mindre enn det vi opprinnelig var enige om, sier Brynestad, som tydelig er skuffet over måten Coop nå har drevet butikkene videre på.

- Vi hadde så mange gode tanker om hva vi skulle gjøre. Vi ville ha like mye økologisk frukt og grønnsaker som vanlig frukt og grønnsaker, fiskedisker med direkte kontakt med fiskehandleren, sporbare varer i hele butikken, sier Brynestad.

Tøft løp

Til Aftenposten forteller han om et tøft løp for å få butikken opp å stå. Da de åpnet dørene, sto hundrevis av folk i kø for å handle her. Til og med statsministeren ringte for å få et medlemskort og slippe å stå i kø.

- Klart han fikk det, sier Brynestad.

Men det var ikke bare bare å starte matbutikker i Norge.

- Da vi startet med mat, ble vi boikottet av de etablerte kjedene, sier Brynestad.

Om det var vanskelig den gangen, mener han at det slett ikke er lettere i disse dager, når fire kjeder har full kontroll på hele markedet.

- Det er komplett umulig å komme inn som ny aktør i dagligvarebransjen i dag, sier han.

Under foredraget påpekte han overfor studentene at nettopp dette – umulig – slett ikke er umulig. Det tar bare litt lengre tid.

- Jeg har vært gjennom opp og nedturer. Nå skal jeg konsentrere meg om 3 Norske, og selskapene Porsgrund Porselen, Hadeland Glassverk, Christiania Glasmagasin og SeaDream. Disse skal bli gjeldfrie i løpet av 2012, sier Brynestad.

I 2010 hadde Hadeland Glassverk tidenes beste resultat. Christiania Glasmagasin leverte et overskudd på 15 millioner kroner, ifølge Brynestad.

- Nå har jeg bare ett mål: Bli kvitt gjeld. Nå har vi betalt 200 millioner av de 550. 3 Norske går med overskudd i år, sier Brynestad.

Les også:

Siste fra Innland

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Atle Brynestad

Investerte i sin første eiendom i 1978. Kjøpte senere Christiania Glasmagasin og Hadeland Glassverk. I 1986 ble det anslått at hans eiendomsmasse hadde en verdi på rundt 1 milliard kroner og var nest rikest i landet, ifølge Kapital. Fikk hard medfart i krakket i 1987. Kjøpte i 1999 fotball- klubben Lyn for 1 krone. Solgte Lyn høsten 2008 for samme beløp. Solgte livsverket Smart Club til Coop i 2008. Reddet Hadeland Glassverk, Porsgrund Porselen, Christiania Glasmagasin og SeaDream fra konkurs, og etablerte selskapet 3 Norske. Endte opp med en gjeld på 550 millioner kroner.

Siste nytt