• - Her har de det meste, sier Rolf Undrum. Ingunn Prestholdt merker også at pengene varer lenger her på Coop Extra enn da de handlet all maten på Mega. Ingrid syntes kalkun fristet mest fredag ettermiddag.

    FOTO: INGAR STORFJELL

Mer ferskt i lavprisbutikker

Nordmenn får glade ilinger av lave priser. Samtidig øker interessen for ferskvarer som kjøtt og fisk. Butikkene bygger ut ferskvarehyllene og tar andeler fra supermarkedene.

Les også:


- Vi får alt vi trenger her. Det er bare om vi er i nærheten av Meny eller Ultra at vi handler der. Og da velger vi ofte fisk, sier Ingunn Prestholdt.

Hun og samboer Rolf Undrum handler to-tre ganger i uken på Coop Extra. Erfaringen fra da de tidligere handlet på Mega er at pengene varer lenger her.

Den lille familien på tre er et typisk eksempel på kunder som både supermarkedene og lavpriskjedene ønsker seg. De har valgt en butikk hvor de handler det aller meste.

For å få til dette, har lavprisbutikkene økt vareutvalget. Mens man tidligere måtte i flere butikker for å få alt man ønsket seg, holder det nå med én - nesten alltid.

Tendensen så man allerede for ett år siden. Da sto andelen lavprisbutikker for over halvparten av markedet. Supermarkedene er taperne.

Trenden fortsetter



Nå sier analyseselskapet The Nielsen Company at trenden fortsetter. For lavprisbutikkene fortsetter å bygge ut kjølediskene sine og tilbyr mer ferskvarer enn noensinne.

Samtidig satser Coop på sitt nye flaggskip Extra, som de mener er en blanding av lavpris og supermarked.

Allerede i 2007 oppdaget Rema at omsetningen i butikk økte da de ryddet opp i frukt og grøntdelen av butikken. Siden har de sett at de kunne selge dyrere brød, og at flere dermed kom til lavprisbutikkene, fordi man kunne få godt brød også der.

Nå drar kjedene dette videre til de andre, typiske ferskvarene.

- Vi satser på ferskvare. Det er det ingen tvil om. Vi forsøker å nå lørdagskundene, sier Kiwi-sjef Per Erik Burud.

Både han og de andre kjedesjefene har mye å gå på fordi nordmenn faktisk er det folkeslaget i Europa som bruker mest penger i dagligvarebutikkene, men minst andel på ferskvarer. Det viser tall fra The Nielsen Company.

Begge deler

- Coop Extra er vårt satsingsområde, og der skal det være lave priser i den ene enden og mer ferskvare i den andre, sier konsernsjef Ola H. Strand i Coop Norge.

I dag har Coop 33 butikker av denne typen, og i løpet av dette og neste år skal det være oppe i 100.

Han går ikke med på at Coop Extra er en lavprisbutikk, selv om de sier at prisene skal være lavere enn Remas priser.

- Coop Extra er en annerledes kjede, midt mellom lavpris og supermarked, og dermed den eneste i Norge i sitt slag, sier Strand om flaggskipet sitt.

Rema forsøker allerede å få mer ferskvarer inn i sine butikker. På Lillestrøm var det tut og kjør da de åpnet sin gigantbutikk der. Den består blant annet av en 60 meter lang ferskvaregate. Spanske skinker henger fra taket, og det er egen skinkedisk og ostedisk.

- Dette gjør vondt, sa Rema-eier og milliardær Ole Robert Reitan under åpningen i august.

- Vi må tøye strikken for hva Rema-konseptet er. Derfor gjør vi alle disse tingene som ville vært utenkelige for noen år siden, la han til.

Flere stor-Rema

Erfaringene fra stor-Rema så langt er så positive at Reitan kommer til å åpne en eller to nye butikker av samme slag i løpet av dette året.

- Vi har godt fornøyde kunder som sier at de liker matopplevelsen de får. Du kan si det sånn at vi i hvert fall ikke har fått mindre motivasjon av det som har skjedd på Lillestrøm, sier Reitan.

Både Rema 1000 og Coop Extra har den spanske supermarkedsuksessen Mercadona - en av Europas mestvoksende dagligvarekjeder - som forbilde. Denne spanske kjeden vinner det som er av pristester, samtidig har den et vareutvalg som ligger nært opp til supermarkeder.

I fjor sa dagligvareekspert Arne Reiler i The Nielsen Company at han fryktet vi ville bli sittende igjen med bare lavprisbutikker her i landet om utviklingen fortsatte.

Den gangen sa han at kundene i større og større grad er godt nok fornøyd med lavprisbutikkene.

Det bekrefter også Magdalena Hubert:

- Her får jeg alt jeg trenger til en billig penge. Velger jeg en annen butikk, er det fordi den er nærmere. Men jeg tar aldri ukeshandelen der, sier Hubert.

Møter konkurransen



NorgesGruppen, som kontrolleres av milliardær Johan Johannson, har Meny og Spar blant sine kjeder. Også der satses det på ferskvarer for å møte konkurransen fra lavpriskjedene. Meny regnes ofte som et supermarked, mest fordi det er kjent for relativt store butikker, et bredt utvalg samt ferskvaredisker.

- Meny har satset mer på ferskvarer, og har hatt en forbedringsprosess på dette området. Det er blitt en hyggelig høst for Meny. Også Spar fornyer seg, og mer kommer, sier kommunikasjonsdirektør Per E. Roskifte i NorgesGruppen.

Han legger til at det er forskjell på ferskvare i lavprissegmentet og supermarkedene, og at sistnevnte skal ha noe ekstra.

- For disse er litt av utfordringen ikke å gå i lavprissegmentets spor. Det er bra for forbrukeren at det kommer alternativer til lavpris, sier Roskifte.

I løpet av våren melder også Ica Norge seg på i kampen med konseptet Ica Super.

- Vi åpner to helt nye Ica Super fremover, en i februar og en i mars, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Ica Norge.

Ica-sjef Antonio Soares har tidligere sagt til Aftenposten at disse butikkene vil selge «Rimi-varene» nesten like billig som hos Rimi, men at det er det ekstra utvalget og service kjeden skal bli kjent for.

Lavpris tar andeler



I sommer var samlet markedsandel for lavpriskjedene 53 prosent og økende.

Tallene for 2010 offentliggjøres ikke ennå, men The Nielsen Company bekrefter at trenden fra før sommeren bare fortsatte utover året.

- At lavpriskjedene tar mer av markedet, ble tydeligere og tydeligere utover året. Dette var en trend som ikke snudde med sommeren i fjor, sier avdelingsleder Cecilie Kløvstad i The Nielsen Company.

Hun peker på at denne veksten er det spesielt Rema og Kiwi som står for, men Coop Extra har også en fart de nå legger merke til.

- Satsingen på ferdigpakket ferskvare gir kundene det de trenger. Det er godt nok, og da trenger de ikke lenger supermarkedene i like stor grad, sier Kløvstad.

Hun peker på at supermarkedene nå konkurrerer med lavpriskjedene på pris, noe som gjør det vanskelig for supermarkedene å få frem forskjellen mellom de to konseptene. Supermarkedene kastet seg gladelig inn i priskrigen på både bleier, ribbe og grillpølser i løpet av fjoråret.

Les også:

Velkommen til Aftenpostens debatter!

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Dagligvarebransjen

Omsatte for 134 milliarder kroner i 2009. Det er rundt 4000 dagligvarebutikker her i landet. Lavprisbutikkene er Rema 1000, Kiwi, Rimi, Bunnpris og Coop Prix. Coop Extra er fremdeles litt vanskelig å sette i en kategori, mener Nielsen. Supermarkedene er Coop Mega, Ica Supermarked, Spar og Meny. Hypermarkedene er Ica Maxi, Ultra/Centra, Coop Obs og Smart Club. Nærbutikkene er Joker, Ica Nær og Coop Marked.

Mest lest økonomi

Siste nytt