• Kulegrillen til venstre selges hos Biltema i Norge for 189 kroner. I Sverige koster den samme grillen 179 svenske kroner, som tilsvarer 148 kroner. Forskjellen er altså 22 prosent.

    FOTO: ILLUSTRASJON: BILTEMA

  • 20 prosent dyrere hos Biltema, Clas Ohlson og Jula i Norge.

    FOTO: MONTASJE: SCANPIX/GRAFIKK

Putter valutaforskjellen i egen lomme

De svenske dupedittkjedene tar seg godt betalt i Norge. Som regel er prisen i norske kroner den samme som i svenske. Men norske kroner er nesten 20 prosent mer verd.

Les også:


Guttas godtebutikker, altmuligkjedene Clas Ohlson, Biltema og Jula, stortrives i Norge.

Det norske markedet er viktig for dem, selv om Jula med sine 6 butikker i Norge, er ganske fersk her.


Klesbutikkene: Tar svenske priser i Norge


Norge viktig

Clas Ohlson, for eksempel, omsatte for tilsvarende vel 1,6 milliarder svenske kroner i Norge i de 10 månedene fra mai i fjor til februar i år. Det betyr at hver eneste store og lille nordmann i snitt kjøpte for 340 kroner i perioden. Clas Ohlson omsatte samtidig for vel 2,2 milliarder i Sverige, noe som gir bare rundt 240 kroner pr. svenske.

De tre kjedene regnes som rimelige, men flere kunder har merket seg at prisforskjellen mellom butikkene i Norge og Sverige er ganske stor. Momsen er på 25 prosent i begge land.

Tallene i prislistene er ofte nøyaktig like, viser vår gjennomgang av kjedenes kataloger og nettsider. En vare til 199 kroner i Norge koster som regel 199 kroner i Sverige også. Men forskjellen i valutaverdien er nå nesten 20 prosent, og har vært stor i mange måneder.

Og i de tilfellene hvor det er forskjell i pris, er det som regel enda billigere i Sverige.

- Hvorfor holder dere ikke svensk prisnivå i Norge?

- Transporten utgjør en del. Dessuten har vi et litt høyere kostnadsnivå her i Norge, sier styreleder Magne Teigland i Biltema Norge.

Det norske prisnivået generelt er litt høyere enn i Sverige, og Teigland mener at det er et marked for å ta litt høyere priser her.


Sjekk våre pristester:


Mistenksomme

Han mener dessuten at nordmenn blir mistenksomme når ting blir veldig billige.

- Den utbredte misforståelsen at «du får det du betaler for», har vist at det noen ganger ikke har noen hensikt å prise altfor lavt. Vi har faktisk satt enkelte priser litt opp, og opplevd at salget øker, sier Teigland.

- Vi setter prisene for et halvt år av gangen, og tror kundene vil ha forutsigbarhet.

- Men nå gjør forskjellen mellom norske og svenske kroner at norske priser er nær 20 prosent høyere enn svenske?

- Valutaverdiene svinger. I noen perioder tjener vi litt på dette, andre perioder tjener vi ikke. Valutaforskjellen var ikke så stor da vi bestemte prisene vi har nå, sier styreformannen i Biltema Norge.

«Dette kan man like eller ikke. Liker man det ikke, så la være å kjøpe. Kundens fremste våpen er ikke å gå i butikken.» Førsteamanuensis Hans Mathias Thjømøe, Institutt for markedsføring på BI. Les hans uttalelser her.


Sjekk vår valutakalkulator her


Dyrere å drive

Salgssjef Geir Hoff i Clas Ohlson Norge peker også på at transporten i Norge koster penger.

- Det er dyrere å drive butikk i Norge. Og selv om den norsk-svenske grensen er tollfri, skal varene tollklareres ut av EU og inn i Norge, sier Hoff.

Markedssjef Joachim Frykberg i Jula forklarer også prissettingen i Norge med at prisene bestemmes et halvt år av gangen, i forbindelse med produksjonen av katalogene.

- I løpet av et halvår kan verdien av valutaene variere. Vi prøver å ha like priser i Sverige og Norge, sier markedssjefen.


Interessert i artikler om personlig økonomi? Meld deg på vårt nyhetsbrev her


Hva tjente du egentlig? Søk i skattelistene her.


Les også:

Siste fra Innland

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.