• Yoghurtisen fra Hennig-Olsen Is er for lik isen fra Diplom-Is. Det hjelper ikke at logoen til Hennig-Olsen Is er tydelig plassert på siden og på toppen av boksen, mener flertallet i Næringslivets konkurranseutvalg.

    FOTO: ADVOKATFIRMAET STEENSTRUP STORDRANGE

Iskald kopiering

Den sørlandske iskremprodusenten Hennig-Olsen har kopiert design fra konkurrenten Diplom-Is, mener Næringslivets Konkurranseutvalg.

Les også:

- Vi er veldig overrasket. Det er jo lettere å ta feil brunost i butikken enn det er å ta feil av disse iskrempakningene, sier administrerende direktør Paal Hennig-Olsen og refererer til at han nesten tok feil brunost i butikkene rett før jul.

Uansett hvordan stemningen er i kjøledisken der brunostene ligger, er tonen i isdiskene enda kjøligere. Etter at Hennig-Olsen Is lanserte sin yoghurtis i sommer, mente Diplom-Is at designen på isboksene lignet for mye på Dream-isen de selv hadde lansert i 2008.

Fikk medhold

Saken ble meldt inn til Næringslivets Konkurranseutvalg, som konkluderte med at Hennig-Olsens design er i strid med god forretningsskikk.

- Vi tar dette til etterretning, og har allerede satt i gang designerne våre, sier den sørlandske issjefen.

Han skal også ta kontakt med Diplom-Is for å avklare hvordan de skal forholde seg til iskremen som allerede er produsert.

- Vi vil jo ikke kaste så god is, sier han og peker på at lokkene er svært ulike på de to isene.

Også utvalget trekker frem at lokkene er svært ulike. Samtidig peker de på at formspråket heller ikke er sammenfallende.

- Diplom-Is har et ungdommelig og viltert uttrykk, mens Hennig-Olsen har et mer klassisk og voksent uttrykk, skriver utvalget i sin konklusjon.

Ser på helheten

Men utvalget har også hørt på bekymringen Diplom-Is har hatt for forvekslingsfaren, og derfor vurdert helhetsinntrykket produktene gir.

- På tross av forskjellene er likevel helhetsinntrykket, etter flertallets oppfatning, påfallende likt, konkluderer de.

At de to iskremprodusentene har mellom 90 og 95 prosents markedsandel, mener utvalget betyr at Hennig-Olsen har et ekstra ansvar for å velge et utseende som tydelig skiller seg fra konkurrentens.

- Vi er glade for at vi har fått medhold. Det er viktig for oss å passe på merkevarene våre, sier salgs- og markedssjef Eirik Kruse i Diplom-Is.

Strakk seg langt

Aftenposten har tidligere i høst omtalt en rekke eksempler der aktører i dagligvarebransjen har etterlignet merkevarer uten at merkevareprodusentene har satt foten ned.

Orkla, som har opplevd etterligninger av sine merkevarer, blant dem Stabburets gule leverpostei, makrell i Tomat, Milo og Laban Seigmenn, har i høst strammet inn på praksisen sin.

Etter at Aftenposten tok opp Laban-saken, sa Orkla Brands-sjef Torkild Nordberg følgende:

- Vi strakk oss for langt i den saken. Men vi passer bedre på nå.

Les også:

Velkommen til Aftenpostens debatter!

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Siste fra seksjon

Næringslivets Konkurranseutvalg

Behandler tvister mellom næringsdrivende om anvendelsen av markedsføringsloven kapittel 6, §§ 25–31 og om loven er overholdt eller ei. Utvalgets uttalelse er rådgivende, men partene kan avtale at Utvalgets uttalelse skal være bindende for dem.

Kopiering

Aftenposten har i flere artikler i høst vist hvordan merkevarer blir kopiert av dagligvarekjeder. Patentstyret har uttrykt bekymring over at merkevareleverandører ikke passer godt nok på merkevarene sine og hvilke konsekvenser det får for produktutvikling og innovasjon. Lederen i Norsk Designråd spør om merkevareleverandørene er utsatt for maktpress fra kjedene siden de ikke tar opp kampen.

Mest lest økonomi

Siste nytt